Digitalkameror i köldgrader?

Hej!

Jag kollade den tekniska specifikationen för Canon EOS 20D för kul skull och läste följande:

Driftsmiljö: 0° – 40° C, 85 % eller lägre luftfuktighet.
http://www.canon.se/for_home/product_finder/cameras/digital_slr/eos_20d/index.asp?specs=1

Gäller detta digitala systemkameror generellt??? Klarar inte digitala systemkameror minusgrader eller hög luftfuktighet!?

Jag ringde Canons support som blev förvåndad att läsa det men kunde inte säga något annat.

Vad har ni för erfarenheter?

/ Fredrik
 
Canon PowerShot A80

Räknas min Canon PowerShot A80? Den går förnämligen på AA-batterier (2300 mAh). Helt underbar på långa fjällturer eller resor. Stänger man av skärmen så funkar den i en vecka. Fast nu har jag bara haft den när temperaturen vart -10.
 
Jag har inte provat men jag skulle bli mycket förvånad om den inte klarar nedåt -30. Troligen går det mesta långsammare, och batteriet räcker kortare tid, men det borde funka.

De uppgifter Canon anger är de temperaturer som de garanterar att den fungerar i. Det är långt ifrån samma sak som när den egentligen fungerar.
 
Minolta Dimage Xi

Inte helt ny kompaktkamera, snart två år på nacken, men av bra kvalitet.

Det tillhörande laddningsbara batteriet är inget vidare i skidbacken, även om Minoltans litenhet inbjuder till att ta med den. Måste alltid ha kameran nära kroppen och när jag använder den inte zooma för mycket (inte heller använda blixten). Har jag den framme för länge dör den, men vaknar till liv med lite värme.

Det här händer runt minus 10 grader och neråt (fast den börjar bli kinkig redan vid 0 grader). Som sagt, den är inte ny och förhoppningsvis har moderna kameror längre batteritider överlag, och kan därmed klara kyla bättre.
 
mcbain; sa:
Driftsmiljö: 0° – 40° C, 85 % eller lägre luftfuktighet.
Det är säkert baserat på komponenttillverkarnas uppgifter. Mer ruggade komponenter är betydligt dyrare...
Oavsett vilket så finns det ingenting som säger att det inte funkar men Canon lär inte ta något ansvar för det.
 
Vad Canon antagligen bygger sitt påstående på är att LCD skärmen inte fungerar vid riktigt låga temperaturer. "vätskan" i displayen blir allt trögare ju lägre temp. den utsätts för, för att till sist sluta fungera. Detta gäller även andra elektriska gadgets som tex Ipod.

/henrik
 
Utan skärm klarade min Canon V2 -30 nyåret 2003. Osäkert dock om KAMERAN var så kall.

Bäst är det givetvis om man kan hålla kameran alt. batteriet nära kroppen om temperaturen kryper nedåt. Utan skärm klarar man då LÅNGA turer!
 
Det är viktigt att tänka på att plastdetaljer blir skörare i hård kyla, fjädrande låsklackar och liknande kan gå av om man har otur.

Sen är det ju också så att vid minusgrader så kan fukt frysa till is och spränga sönder saker. Det finns säkert många små springor här och där i kritiska delar av kameran där fukt kan tränga in kapillärt och sen frysa till is.
 
Hur är det med luftfuktigheten då? Är digitalkameror mindre känsliga än mobiltelefoner? Fuktskada är ju ett av de allra vanligaste felen på mobiltelefoner.
 
Skulle tro att digitalkameror är lika känsliga mot fukt som all annan avancerad elektronik. Däremot är man kanske mer varsam om sin 10000-plus-kronors digitala systemkamera än om sin mobiltelefon. Hög luftfuktighet är inget problem i sig på kort sikt. Problemet uppstår om vattenånga kondenserar i kameran, vilket kan ske om man t ex tar in kameran i ett varmt rum när den är kall.

På lång sikt (månader-år) ska man undvika att förvara elektronik vid hög luftfuktighet. Undvik alltså kallgarage, kalla källare, vindar od. Militären har plasttält i sina förråd med avfuktare där elektronik och känsliga mekaniska prylar förvaras vid max 40% luftfuktighet.

Johannes
 
Batteri LCD

mcbain; sa:
Hej!

Jag kollade den tekniska specifikationen för Canon EOS 20D för kul skull och läste följande:

Driftsmiljö: 0° – 40° C, 85 % eller lägre luftfuktighet.
http://www.canon.se/for_home/product_finder/cameras/digital_slr/eos_20d/index.asp?specs=1

Gäller detta digitala systemkameror generellt??? Klarar inte digitala systemkameror minusgrader eller hög luftfuktighet!?

Jag ringde Canons support som blev förvåndad att läsa det men kunde inte säga något annat.

Vad har ni för erfarenheter?

/ Fredrik

Alla batterier får sämre kapacitet i kyla. NiMH och Litiumbatterier tappar mindre än andra. LCD blir problem vid mycket låga temperaturer. Jag har inte haft några som helst problem med min Canon miniDV videokamera under 3 vintrar i ned till minus 33 eller med min Konica digitalkompakt i temperaturer ned till ca minus 24 grader under två vintrar. Bägge får sin strömförsörjning från LiIonbatterier.

Det finns mycket gamla trådar om kyla och batterier här på Utsidan bland annat i GPS-sammmanhang.

Thure
 
Vad gäller kamerorna så brukar de klara av låga temperaturer. Jag har själv använt både analoga och digitala EOS-kameror vid temperaturer under 30 grader. Problemet är som nämnts batterierna. Jag brukar ha med mig något extra som jag förvarar innanför kläderna. Det finns även externa batteripack med sladd som man kan ha innanför kläderna. Man bör dock om möjligt inte värma upp kameran för snabbt när man sen tar in den på grund av kondensbildningsrisken.
Vid längre tids utomhusanvändning i kyla skulle jag dock ta med ett mer batterioberoende kamera hus men för dagsutflykter så är min erfarenhet att Canons digitala hus klarar sig bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avslutatmedlemskapx Digitalkameror och vinter Fototeknik 18
apfaktor Digitalkameror Fototeknik 2
haraldn Frågor om digitalkameror Fototeknik 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.