Digital video

Jag vill veta lite om vad för digital videokameror, rörliga bilder. Som duger för presentationer på Tv och som kan redigeras i Moviemaker eller Imovie, eller om det finns bättre program och vilka plattformar de kräver.
Gärna länkar.
16mm färg ruinerar mig så nu är det dax att byta.

Vänligen

Johan K
 
Prata med fallskärmhoppare

Fallskärmhoppare som håller på med formationshoppning använder digitala videokameror som jag tycker verkar bra. Förmodligen har dessa videokameror elektronisk bildstabilisering.

Per Brune
 
Etterhvert er det kommet rimelige digitale videokameraer med svært god kvalitet på opptakene.
Prisen er fra kanskje 6000 kr. og opp.
Men det er viktig å få med seg at kameraet MÅ ha DV-inn og ikke bare DV-ut. Dette for at du skal kunne sende ferdig redigert video tilbake fra din datamaskin til kameraet igjen. Dette er det faktisk flere kameraer som ikke takler(har kun DV-ut). Men i visse tilfeller er det mulig å "enable DV-in" med en såkal DV-Widget eller vha. spesiell software. Nok om det.

Når det gjelder pris på videokamera , så er det slik at denne ofte avgjør hvor sterkt lys (lux) du kan ta opp OK video i. Selvsagt påvirker prisen også av kvaliteten/produsentimage. Kvaliteten på de fleste er så bra at den faktoren som påvirker billedkvaliteten mest i negativ retning oftest er ens egen VHS videospiller.

For redigering anbefaler jeg Pinnacles Studio DV eller siste versjon Studio 7. Denne lærer du å bruke på en kveld, og er helt topp redigeringsprogramvare for de fleste. Her får du profesjonelt resultat. Programmet er også svært rimelig (koster ca 1200 NKR i Norge) hos
http://www.komplett.no

For å redigere på datamaskin bør du ha egen harddisk til dette, du bare formaterer denne etter ferdig redigert jobb. Hver time DV video tar ca 12-14 GD harddiskplass, slik at denne er svært plasskrevende. Men du kan også laste ned i lavere kvalitet, men dette er ikke anbefalt. Datamaskinen bør også ha en prosessor på over 5-600 MHz , samtidig som du bør ha 256 Mb Ram. I dag koster ram og harddisk svært lite hhv. 250 kr for 256 RAM og 1400 kr. for 40 GB HD.

Se gjerne siden til Studio version 7 her:
http://www.pinnaclesys.de/uk/product.asp?product_id=634&page_id=3#top

lykke til

Leif



[Ändrat av lesko 2001-11-05 kl 22:29]
 
Lämplig DV kamera

Jag vet inte vad du tänker använda materialet till och vilken typ av jobb du gör, men har du filmat 16mm så bör du nog gå på en 3-chip DVkamera för att inte bli allt för besviken.

3-chip innebär att kameran delar upp bilden på tre bildsensorer istället för på en som de billigare konsumentkamerorna gör, färgåtergivningen förbättras avsevärt dvs blir mer realistisk.

För nuvarande finns det 7 stycken 3-chippare på marknaden för hyfsade(relativt...) pengar:
Själv har jag en Sony TRV-900 3-chip som ligger på 26500:- (www.cyberphoto.se), köpte den hösten -99 å hunnit med flera hundra timmar - väldigt nöjd.

Canons variant heter XM1, lite längre optisk zoom men inget manuellt ljud, har ett smidigt bärhandtag, 25995:- på http://www.scandinavianphoto.se

Nyligen släppte Panasonic sin nya MX-300, 25869:- (www.cyberphoto.se), har en fantastisk färgåtergivning och fungerar utmärkt med auto vitbalans, dock något mindre ljusstark jämfört med Sonyn å Canon, men den är minst å lättast av de tre utan att vara för liten. Har testat och jämfört alla tre, en smaksak vad man väljer.

Går du upp ett snäpp så har du den lite större Sony VX2000 med bärhandtag för 39721:- (www.cyberphoto.se).
Proffsvarianten av samma kamera (som både SVT å TV4 använder i vissa situationer som backup kamera) fast med XLR kontakter för ljudet samt en lös separat mikrofon (väldigt bra ljud), heter PD150 å kostar 49995:- (www.cyberphoto.se)
Dom här är betydligt ljustarkarkare jämfört med de tidigare beskrivna.

Canon har sin XL-1 med utbytbar optik och lite spacad utforming, tänkt som en axelkamera men lite för framtung (det mesta av tyngden hamnar på främre handen) går på 41000:- hos http://www.scandinavianphoto.se
En uppdaterad variant XL-1s, som är något ljustarkare samt med bla XLR kontakter går loss på 48654:- (www.cyberphoto.se)
Fördelen med alla oavanstående Canons kameror är att de har något som kallas "frame movie mode", som ger en mer filmisk känsla.
(går att få ett liknade resulat med 1/25 slutare istället för 1/50 på ex. Sony TRV900)


Tycker du att det är för mycket pengar så råder jag dig att försöka få tag på en begagnad 3-chippare iställer för att köpa en billigare ny 1-chippare.
SonyTRV900 alt Canon XM1 har hängt med i två år så de finns en begmarknad, men min är inte till salu...


Redigerar själv i premiär 6.0 på en PC, men kommer snart att gå över till Mac å det fenomenala programmet Final Cut 2.0, men visst - imovie 2.0 duger utmärk så länge du håller dig till raka klipp å inte behöver meka så mycket med ljudet.
Eftersom det handlar om ettor å nollor så skiljer det absolut ingeting i kvalite vare sig du köper dyrt eller billigt, med se till att ha en snabb dator å framförallt hyfsat mycket minne (256meg å uppåt) å en rejäl hårdisk, helst en speciellt bara för video. idag får du 60 gig för under 2000:-, rymmer 4 timmar.
Processorn behöver inte vara vrålsnabb såvida du inte måste rendera mycket, dvs om du lagt extremt mycket effkter å mixar.
Raka klipp å ljud behöver inte renderas.

Jag jobbar till vardag som Tv-reporter på SVT, så jag har iallafall lite koll på vad som krävs, men visst - har du nog bra bilder så spelar det inte så stor roll vad du filmat eller redigerat med.
Det finns inga uttalade broadcast kvalite begränsningar vare sig för TV4 eller SVT iallafall.


Maila gärna ifall du har några funderingar, DV filmning å redigering är ett stort intresse trots att jag jobbar med det dagarna i ända...

Till sist, kolla gärna in på den här sidan:
http://www.bealecorner.com/trv900/

Den killen har koll på det mesta, seriösa tester och jämförelser mellan olika Dv kameror (canon XM1 heter GL1 i USA), även om tyngdpunkten ligger på Sony TRV900, även mycket om redigering å framförallt massor av nyttiga länkar.


Hälsningar Johan Jonsson
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tornfalk Digital systemkamera Fototeknik 10
Davva2 Digital SLR eller videokamera på fjället Fototeknik 8
kamilenski Hjälp mig välja digital kamera! Fototeknik 30
majjen Digital snurr? Fototeknik 16
horselove1 Digital systemkamera Fototeknik 33
Fisch Val av digital systemkamera? Fototeknik 10
Avslutatmedlemskapx Bärbar digital systemkamera som tål normalväder Fototeknik 33
liquidmonkey Digital Kamera i PolarGränsen Fototeknik 2
tbergman Digital systemkamera eller inte? Fototeknik 21
tango Minolta digital systemkamera + gamla objektiv? Fototeknik 1
gussun Digital kamera i extremt kallt klimat? Fototeknik 2
bigfoot Canon Ixus digital 430 vs Ixus 500 Fototeknik 4
Ix Digital kamera som passar mig... Fototeknik 37
Neiru Prisvärd digital? Fototeknik 9
charliejohansson Digital Filmkamera? Sony DCR-IP55?? MicroMV?? Fototeknik 1
dan_olsson Köpråd, digital videokamera DV önskas Fototeknik 1
fklint Batteri till Canon Digital Ixus V/V2?? Fototeknik 3
Tvartom Canon Digital IXUS V2 Fototeknik 14
jmlove Kameraråd... digital! Fototeknik 15
bogart Dags för digital kamera! men vilken? Fototeknik 9
frarol digital film?? Fototeknik 5
jogrim Canon IXUS Digital Fototeknik 1
oskarlin Nätt filmkamera? Fototeknik 80
peter1959 AVI Video format till hemsida etc. ???? Fototeknik 4
skotertok Vad för video kamera? Fototeknik 7
nikel Video editor Fototeknik 1
Kiwi Mycket tålig Video kamera??? Fototeknik 0
mobmob JVC video & apple editering Fototeknik 1
BOBen mera video frågor.... Fototeknik 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...