digital film??

Hur gick det med den digitala filmen som skulle kunna användas i vanliga 135mm kameror?
Försvann hela konceptet eller ligger det på is eller...
Det vore ju en helt suverän grej att ha.
 
Den finns, men...

Det är väl kanske ett år sedan som den kom.
Togs fram i USA, av ett litet företag, och fungerar enligt dem bra.
Tidningen Foto tog upp det som en liten notis då, men sedan dess har jag inte hört nåt om den.

Den skulle kosta ca 6000 kronor.
Kanske de tyckte att det var för mycket, att det inte kunde konkurrera med att köpa en 'riktig' digitalkamera med lösa objektiv osv...

Jag minns tyvärr inte just nu vad företaget som gör den heter, men om jag kommer på det, ska jag kolla upp det lite närmare.

För de som undrar, handlar det om en liten insats man stoppar i vanlig systemkamera, där filmen sätts in. Denna insats registrerar ljus precis som vanlig film, men lagrar detta digitalt, och kan senare dockas mot dator för överföring av bilder, radering och återanvändning.
 
Siliconfilm

Företaget heter silicon film, http://www.siliconfilm.com/, produkten visades för första gången på PMA i USA för säkert 4 år sedan, sen hördes det ingenting under lång tid. Jag är inte säker på att man kan köpa produkten i nu-läget.
Tanken är god, men tyvärr så är upplösningen väldigt låg, endast 1,3 Megapixels i den produkten som de visar på hemsidan. Av de "rena" digiotalkameror som säljs idag är det bara de enklaste som ligger runt 1,3 Megapixels.
En annan nackdel (kan vara en fördel ibland) är förlängningen av brännvidden, den är hela 2,8x. Sätter man på ett 50mm objektiv får man alltså ett 140mm objektiv. det är alltså inte tal om att fotografera med vidvinkel.
Dessutom passar den tydligen bara till Canons och Nikons proffs- och avancerade amatörkameror.

Hade de kunnat sälja en sån produkt när den först visades hade det varit en storsäljare, nu har de vanliga digitalkamerorna kommit ifatt både i upplösning och pris.
Priset på e-film, som den heter, skall vara under 800$ så det är ändå en hyfsat slant som skall upp.

Idag kan man köpa en digitalkamera av kompaktkameramodell med 1,3 Megapixels för runt 3-4000:-. En spännande kamera, som är systemkameraliknande, men med fast zoom är Minolta Dimage 7 med mer än 5 Megapixels, 28-200 zoom, den kostar runt 15000.-

Mvh Erik Sjöstedt
 
Hittade det!

Företaget hette tidigare ImageK, men har nu bytt namn till Silicon Film.

Adressen till deras sajt är http://www.siliconfilm.com/

Där kan man läsa mer om produkten.
Söker man nätets olika fotoforum, kan man läsa lite mer objektiva bedömningar av produkten.
På Digital Photography Review finns en liten artikel, till exempel. Adressen till artikeln är http://www.dpreview.com/news/9909/99090501siliconfilm.asp
Adressen till DPR är http://www.dpreview.com (såklart).

Hoppas det hjälper lite.
 
Om digitalfilmen ändå bara funkar till vissa kameror verkar det ju vettigare att bygga ett digitalt bakstycke, eller någon ombyggnadssats för rimliga pengar, så slipper man klämma in all elektronik på så liten plats. Dessutom vore en 24x36mm sensor på sin plats. Det är min önskelista till siliconfilm.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tornfalk Digital systemkamera Fototeknik 10
Davva2 Digital SLR eller videokamera på fjället Fototeknik 8
kamilenski Hjälp mig välja digital kamera! Fototeknik 30
majjen Digital snurr? Fototeknik 16
horselove1 Digital systemkamera Fototeknik 33
Fisch Val av digital systemkamera? Fototeknik 10
Avslutatmedlemskapx Bärbar digital systemkamera som tål normalväder Fototeknik 33
liquidmonkey Digital Kamera i PolarGränsen Fototeknik 2
tbergman Digital systemkamera eller inte? Fototeknik 21
tango Minolta digital systemkamera + gamla objektiv? Fototeknik 1
gussun Digital kamera i extremt kallt klimat? Fototeknik 2
bigfoot Canon Ixus digital 430 vs Ixus 500 Fototeknik 4
Ix Digital kamera som passar mig... Fototeknik 37
Neiru Prisvärd digital? Fototeknik 9
charliejohansson Digital Filmkamera? Sony DCR-IP55?? MicroMV?? Fototeknik 1
dan_olsson Köpråd, digital videokamera DV önskas Fototeknik 1
fklint Batteri till Canon Digital Ixus V/V2?? Fototeknik 3
Tvartom Canon Digital IXUS V2 Fototeknik 14
jmlove Kameraråd... digital! Fototeknik 15
bogart Dags för digital kamera! men vilken? Fototeknik 9
Avslutatmedlemskapx Digital video Fototeknik 4
jogrim Canon IXUS Digital Fototeknik 1
peter1959 Streama film till tv:n Fototeknik 7
dennis.b Film i HD med systemkamera. Fototeknik 2
Brune Konica Minolta slutar göra kameror och film Fototeknik 11
Fredrik2 200-film eller 400? Fototeknik 9
steffcarro Framkallning T-max film! Fototeknik 5
ThomasRaden 25 eller 50 ISO negativ film Fototeknik 3
Svartkjelen Knäppa med svart/vit film - svårt, eller? Fototeknik 5
Vilken film i alperna? Fototeknik 2
peranth S/V dia film Fototeknik 1
walkerboh Vilken neg film har ni för natur Fototeknik 7
elsa flyg med film Fototeknik 10
pullman Pressa film Fototeknik 6
bd42robs Filter och film Fototeknik 2
Marcand Dia eller neg film Fototeknik 10
s022vq Billig film Fototeknik 4
fson Film från Tyskland? Fototeknik 7
eh snabb film Fototeknik 6
SES Hitta nån fler att plåta med. Slösa med film Fototeknik 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.