Det står cst 28/37 609/642 11076022 27x1*1/4 -28x1*5/8x1*1/8-1*5/8x1*3/8 35-1*5/8*1

på cykelslangen som behöver ersättas och beställas någonstans. Försöker hitta sök resultat i webben utan resultat.
Är det möjligen en matematisk formel som man måste kunna lösa först för att få ett svar, för att sedan hitta produkten i nätet?
 

Tack för svaret. Hittade en skillnad dock: 609/642 (orig) vs 622/630 (i länken)

Vet du eller har du någon aning vad dessa siffror beskriver? det är iaf millimeter vet jag (tror) - men på vad, vet jag inte. Undrar bara att om jag beställer den och det skiljer sig på det sättet så vad det är som blir annorlunda.Jag ser att originalet har en större marginal på 609-642=3,3cm vs endast 630-622 = 0,8cm i länken och så vet jag inte heller om det är frågan om någon marginal haha.
 
Det enklaste är att strunta i vad som står på den gamla slangen och istället utgå från vad det står på däcket. Köper man en slang anpassad till diameter och bredd på däcket så blir det ändå rätt och man slipper man tyda kryptiska siffror på slangen. Däcket har i regel en eller två olika sifferkombinationer (mm och tum), och de säger samma sak.
 
Det enda verkliga man skall tänka på med alla slangar är att de får aldrig vara för stora, då kan det hända att slangen ligger dubbel, och i det vecket kommer det att bli en snabb läcka som fördärva mer än dagen. Utgå från däckdimensionen när du köper slang.
Sheldon Brown har en bra sida om hjulstorlekar och slangstorlekar https://www.sheldonbrown.com/
 
Passar på fälgmått 622 mm, 630 mm och den äldre 28 tums versionen 635 mm. Däckbredd ca 28-37 mm funkar bra troligen bra även med lite tjockare däck.

Ventilen skall passa i fälghålet. Det finns tre sorters ventiler, standard = Dunlop, racer = Presta
och bilventil = Schrader. Racerventilen har 6 mm fälghål, standard och bilventil 8 mm. Adaptrar finns.

https://www.parktool.com/blog/repair-help/tire-wheel-and-inner-tube-fit-standards ger lite info men det finns fler fälgmått än de som anges där. Kolla millimetermåtten dvs ISO (ETRTO) och inte 27 tum 28 tum och 29 tumsdimensioner då de kan vara rätt vilseledande IMHO.
ETRTO = European Tyre and Rim Technical Organisation

https://hollandbikeshop.com/sv-se/cykelhjul/cykelfalgar/ visar ytterligare någon dimension jag känner till.

Thure
 
Senast ändrad:
Den slangen du har, vill ha passar fälgar mellan 609 - 642 mm med däckbredd28 - 27 mm. Standardfälen är 622 mm.
Eftersom vi inte är vana vid tum som mått tycker jag du ska bortse från de och fokusera på mm måtten. Sen kolla vilken ventil fälgen klarar av. Som någon ovan skrev. det finns tre modeller.
 
Du behöver inte ersätta slangen med en exakt likadan. Det är slangen som ska passa i däcket -- inte däcket som ska passa slangen. Om jag var du skulle jag ignorera märkningen på slangen.

Titta först vad du har för ventil -- eller rättare sagt hur stort hålet i fälgen är. Thureb har redan gett alternativen. Med 6 mm hål måste du välja Presta-ventil (likadan som redan sitter där). Har du 8 mm hål så väljer du Schrader. Det finns för de allra, allra flesta ingen orsak att hålla på adaptrar eller Dunlop-ventiler.

Jag antar att du inte har en fälg med aeroprofil, så längden på ventilen spelar ingen roll. Om du eventuellt har en "tjock" aerofälg så måste ventilen vara tillräckligt lång för att du ska kunna pumpa däcket. Det är rätt självklart och förklarar varför det finns väldigt långa Presta-ventiler.

Sedan tittar du på vilken dimension du har på däcket, och väljer en slang som har ett intervall som passar.

Svårare än så är det inte.
 
Inte lätt det här... 27x1*1/4 - 28x1 motsvarar däckdimensioner i tum. Diameter 27-28, och sen omkrets. 28/37 609/642 anger samma i mm, detta används mest på moderna cyklar. Betyder att slangen passar för däck mellan 28-37, och 609-642 diameter. En vanlig dimension är tex 28 el 32 el 35 * 622, det är alltid 622 på moderna cyklar om det inte är MTB. Resten är magiska besvärjelser.
 
Nej. 559 förekommer även på standardcyklar men har blivit ovanligare. Sen finns massor av mindre hjulstorlekar till t ex hopfällbara cyklar, liggcyklar bmx barncyklar handikappcyklar rullstolar osv.

Sen går det att hålla liv i en äldre cykel i princip hur länge som helst. Däck och slang nytillverkas och via webaffärer går det snabbt att få tag i det mesta. I synnerhet nu när det är svårt att få tag i nya cyklar är det mkt klokt att rusta upp äldre modeller.

Thure
 
 
Senast ändrad:

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.