Det jobbigaste jag gjort!

En aktuell tråd tar ju upp ämnet "Att njuta av fjällturen" och berör bl a det faktum att många, ofrivilligt eller frivilligt, plågar sig fram mellan fjälltopparna. Det luktar pannben, blod, svett och tårar... Men vad är det allra jobbigaste du någonsin gjort i friluftsväg?

För egen del står som ohotad segrare en bestigning av en alptopp genomförd i år. Pga av diverse olyckliga omständigheter föll det sig så att vi höll på i 22 timmar, vätskan och maten tog slut, munnen var som sandpapper och klistrade ihop, solen gassade, jättelika stenbumlingar rasade oavbrutet ner för bergväggen och hela kroppen kändes som en enda stor betongklump. Utmattad av ansträngningen i kombination med den tunna luften ramlade jag in på vandrarhemmet klockan 2 på natten, slängde av alla kläder i korridoren för att inte störa någon inne i rummet, ställde mig i duschen, vred på kokhett vatten och blev stående där med darrande kropp i en timme... Dagen därpå orkade jag bara dricka ett glas vatten, sedan sov jag resten.

Efter två dagar orkade jag ta mig till McDonalds, där jag utan att blinka svepte två Big Meal och tre McFlurry.

Så kan det gå. Nu är det er tur!

//Petra
 
Jag...

gissar att lumpar-eskapader inte riktigt faller under denna kategori då det är gränsfall ur ett frivillighets perspektiv och egentligen inte har så mycket med friluftsliv att göra, och jag vill inte styra in denna tråd mot "militära-späkelser".

I mitt fall så är det jobbigaste (och även dummaste) som jag har gjort, att vada/bada naken och barfota i det stenbemängda harrparadis som Piteälven utgör.

Jag halkade på en sten som ledde till att jag skar upp stora delar av foten, och "promenaden" på nån kilometer till bilen var inte så skoj efter det.

Lärdomar av detta?
- vada/bada inte i Piteälven, och om det nu måste göras så gör det med Teva sandaler...

/Anders B
 
Min historia utspelar sig i trakterna kring ammarnäs.
Vi var där på fiskesemester och bestämde oss för att testa ett nytt vatten. Vi begav oss ned för berget ca en mil och lyssnade efter det gylldene ljudet av porlande vatten. Efter en lång vandring hittade vi det. Bara det att det porlande ljudet snart övergick i fors. Det visade sig att vattnet var helt värdelöst och vi hade snabbt tappat våra bästa flugor i vegetationen. Då kom regnet. Vi fortsatte ett tag till men både jag och min polare började känna behov av mat. Hur gör man upp eld i snålblåst och dyblöt ved? med blod svett och tårar och ett jäkla teamwork! Det tog ett jäkla bra tag innan nudlarna blev klara... Efter det var det vandring upp för berget igen till stugan på mage som skriker efter energi. Kanske inte låter så jobbigt men det var just det att man hade i psyket att turen misslyckats. Det är aldrig kul att vandra i sådana tankar och förhållanden! Men misslyckas man inte nån gång vet man inte att uppskatta framgången!

mvh/samme
 
Jobbigast = dummast?

Kan det helt enkelt vara så att det jobbigaste man gjort ofta också är det dummaste?

//P.
 
Civ 1000

Det jobbigaste jag gjort var att under ett halvår inte ta mig utanför stan en enda gång. Det framkallade ångest och allmän ohälsa både psykiskt och fysiskt.
Det näst jobbigaste jag gjort var att endast bada utomhus i hav och sjö tre gånger under en och samma sommar. Samma symptom som ovan. ALDRIG MER!
 
Sant!

m.r; sa:
Kan det inte vara så att det kan vara en lärorik erfarenhet, som gör mödan värd dumheten?

Det stämmer absolut, Magnus. Jag skulle inte vilja ha mitt alpäventyr ogjort. Men det är inte det dummaste jag gjort... Erfarenheterna jag gjorde där är dock ovärderliga.

Petra
 
För små stövlar...

Det dummaste jag gjort var när jag i min ungdom vandrade i fjällen med gummistövlar som var två storlekar för små, och lämnade gympadojjorna i bilen.
Det var inte så jätteroligt, och inte så jättesmart.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
Gråbuse Kommer jag förstöra kniven? Fällkniven Idun Utrustning allmänt 6
Putte80 Vad får jag inte glömma Utrustning allmänt 50
vandrafjäll Jag måste varna för lundhags husky 3-pin Utrustning allmänt 16
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
Elvah Kan jag ha Lundhagskängor ändå?! Vilka? Utrustning allmänt 13
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
Snorkeljohn Var hittar jag extra långa vandringsstavar? Utrustning allmänt 4
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
Mullemek Var hittar jag gummiband (-stroppar) med tbh ? Utrustning allmänt 4
luktafotogen Nu vet jag bättre vad jag behöver- tråden. Utrustning allmänt 19
JerkaV Finns den typ av pannlampa jag söker? Utrustning allmänt 4
mistermuntz Är jag köpgalen? Utrustning allmänt 41
såg Nån mer än jag som blir kär i någon pryl. Utrustning allmänt 25
friluftsrookie Jag blir tokig! - Knivslipning Utrustning allmänt 16
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
hannulan Halvsaknad thermarest-stol - hur fixar jag det? Utrustning allmänt 2
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
SeekOut Fattar inte hur jag sätter upp tältet Utrustning allmänt 14
monnes Var hittar jag billig Berghaus Vulcan? Utrustning allmänt 10
K-E Lindblad Vad behöver jag, tips emottages Utrustning allmänt 10
seved1 Idag skärpte jag min EDC Utrustning allmänt 2
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Matthias87 Ny i gamet - vad behöver jag? :) Utrustning allmänt 4
Talisman Nybörjare - Vad borde jag lägga pengarna på? Utrustning allmänt 36
Stromgren Vad har jag hittat? Utrustning allmänt 17
estetdrägg Var får jag tag i beck/tjär-basserat myggmedel? Utrustning allmänt 6
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
niklaz Friluftspryl jag är väldigt nöjd med Utrustning allmänt 65
mariaa Vilka turskidor ska jag ha? Utrustning allmänt 12
Jockemeister Vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
General86 Vad bör jag ha med mig Utrustning allmänt 6
knallhatt Vad gör jag för fel? Ryggsäck/nyckelben och så lite fötter Utrustning allmänt 19
ETullen Vad tror ni jag kan få för detta? Efterfrågan och pris? Downmat 9 mm. Utrustning allmänt 18
metrosek Hilfe -vad behöver jag, tre-fyra dagar Utrustning allmänt 22
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
seved1 Ha ha den här hade jag glömnt bort Utrustning allmänt 4
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0
ny inom området Vad ska jag tänka på? Utrustning allmänt 2
prylManne Vilka stavar ska jag välja? Utrustning allmänt 0
lellky Välja lite dyrare GPS, var kan jag hitta information? Utrustning allmänt 4
Nitsson Var i Malmö köper jag armens persedelpåse? Utrustning allmänt 5
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
simpek pack´n Go vart kan jag få tag på det? Utrustning allmänt 0
Mattias Åhlin Vad behöver jag? Utrustning allmänt 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.