Det här med dunjackor

Hej,

Jag villa köpa en varma dunparka redan i fjol, men det blev inte av då jag inte hittade någon som var bra nog i den prisklass jag hade tänkt mig. Jag frös istället. Nu funderar jag på om jag inte ska gå upp en snäpp i pris.

Jag funderar på om jag ska satsa på en sportigare variant, ex. NF Himalayan Parka, eller en variant som ex. FR Arktis Parka. Den förra tror jag är varmare, smidigare och lättare, och ganska snygg för typen, vilket är bra för stadsbruk. Den senare tror jag är mer hållbar, vädertålig och täckande (längden och luvan är mycket bra), och snyggare för stadsbruk.

Om man främst vistas i stan, men också rör sig i skogen samt är ute och bär med sig packning för några dagar, hur ska man välja? Är det någon av er som släpat på en tyngre Arktis någon längre tid? Eller uppmärksammat om en Himalayan står emot vassa grenar och år av bruk? Jag har inte råd med två jackor.

Risken är att jag kommer frysa en vinter till.
 
hej du

Jag var också inne på Arktis parka, men har nu ångrat mig efter två "titta och känna" träffar med den. Den är helt underbar, men den skall bäras på kroppen som ytterplagg. Packvolymen är aldeles för stor för att kunna motivera ned den i ryggsäcken. (funkar dock om man har pulka) Dessutom lite för trång för att ha över övriga kläder. (jag provade XL enligt uppgift fanns ej XXL)
Passar säkert bra i temp från -10 och nedåt för stilla aktivitet och snöskoter.

(FR jackor skall ej användas i städer söder om gävle :))
 
Vid snöskottning, brukar vinterstövlar, overall över innerkläderna, tunn väst över, vantar m foder, vintermössa på, yllemössa i fickan. Räcka mycket länge, tämligen snart behöver yttervästen av och mössan bytas mot den tunnare. Snösköttare som behöver dunjacka måste vara komunalare!
 
Bry dig bara om att få en som passar i stan, om du är ute och rör dig i skogen samt är ute och bär med sig packning för några dagar så har du ingen som helst nytta av en dunparka.
 
Jag håller med, det är väll vid friluftsaktiviteter under vintern som värmeplagg som en dunjacka av rätt sort kan vara användbar. Inte minst som sovsäcksförstärkning om det blir kallare än beräknat. Eller finns det något modernare som jag missat?
Som stadsjacka är jag tveksam, låter onödigt dyrt (och fluffigt) men det kanske beror på att jag aldrig levt i Stockholm (ifs. vet jag väll inte riktigt hur stadsdunjackor är skaffade, min dunjacka tycker jag dock är alldeles för varm för att stressa runt mellan affärer och jobb med och för stor i storleken då jag vill kunna ha den utanför andra plagg)
 
Kan kanske sprida lite ljus i mörkret...är stockholmare och använder naturligtvis flera dunjackor då :). Min terrängjacka är en me annapurna som väger ca 1200 gr. Tas av och till med på kalla turer i fjällen där den nyttjas som rastplagg och förstärkning för sovsäcken.

Något tung när den ligger i ryggsäck, annars mkt prisvärd. När tempen är sträng i Stockholm vilket inträffar då och då får den agera överrock. Mkt skönt då pendeltågstrafiken fungerar i relation till temperaturen. Och som överrock över kostym är den överlägsen, lätt och slinker av och på kostymen utan trassel :).

//J
 
Har oxså både i stan och på väg till och från högfjällshotellet brukat min expeditions dunjacka. Men mest nytta gör den som rastplagg ur ryggsäck eller pulka. Även min +1200g, dubbel med dunfylld huva.
Skall vi ha vinterpicknic nere vid havet, följer den med liksom på stillastående foto och filmutflykter.
 
En

lätt dunjacka är mera användbar IMHO. Jag använder min drygt 20 år gamla ME Lightline flitigt närmast året runt. Vid tältning vår sommar höst har jag den som kudde instoppad i en T-shirt men den är också ett mycket lämpligt plagg på tidiga morgonen eller sena kvällen. På dagsvandringar under vinterhalvåret skridskoturer skidturer idealiskt rastplagg. Funkar också bra vid hundpromenader när det är rejält kallt.

Har en stor amerikansk dunjacka också men den är för varm och bylsig annat än vid typ vintertältning.

Jag har aldrig haft en dunjacka med tjockt och tåligt ytttertyg men misstänker att en lättare dunjacka under en skaljacka är en bredare lösning.

Thure
 
När jag bodde i stockholm så hade jag lite problem med klädselval. Speciellt när jag åkte tunnelbana. Då det var minus 10 vilket det ändå var relativt frekvent så använde jag ibland en dunjacka - hade en på den tiden. Men det var ju i princip omöjligt att åka tunnelbana med dunjacka utan att svettas ihjäl. Och då att ta av den helt var jävligt struligt i en trång t-bana.

Nä svårt att klä sig i stockholm men helt klart går riktigt varma dunjackor bort. En lätt fodrad frilufts eller typ finparka är mycket bättre tycker jag. Bättre att frysa lite än att svettas ihjälp - iallafall i stockholm där man vet att man har möjighet att gå in i princip varsomhelst och värma sig.
 
Det verkar vara delade meningar till och med om dunjackans vara eller inte vara. Det gör det inte lättare för mig. :)

En dunjacka kommer det bli. Den kommer användas både i staden (betydligt mindre sådan än Stockholm) och ute i naturen för stillasittande aktiviteter. Den kommer vara tjock och tung. Det är de givna faktorerna. Därefter kvarstår frågan fördelar/nackdelar tung, lång, hållbar parka och lättare, smidigare sportigare modell. Vilken är den bästa kompromissen?
 
Det verkar vara delade meningar till och med om dunjackans vara eller inte vara. Det gör det inte lättare för mig. :)

En dunjacka kommer det bli. Den kommer användas både i staden (betydligt mindre sådan än Stockholm) och ute i naturen för stillasittande aktiviteter. Den kommer vara tjock och tung. Det är de givna faktorerna. Därefter kvarstår frågan fördelar/nackdelar tung, lång, hållbar parka och lättare, smidigare sportigare modell. Vilken är den bästa kompromissen?

Det beror på vad du menar med hållbar?
Ska du gå med den i snårskog eller bli tuggad på av slädhundar så blir det en dunjacka som väger åtskilliga kilo, ex CanadaAnkan eller FR. Är det allround friluftsanvändning, skidor med pulka, vandring, fiske, etc så funkar det bra med en teknisk jacka från TNF, Marmot, ME och liknande tillverkare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
Still Alive Roberts dunjackor Kläder 5
Stefz Lätta dunjackor som förstärkningsplagg? Kläder 27
CFJ Höjd på dunfack i dunjackor Kläder 7
grodanbolle Montbells dunjackor Kläder 5
Andrijke Dunjackor -ännu mera Kläder 14
nafets Tips på dunjackor Kläder 9
hink Fjällräven Dunjackor Kläder 6
schweingaard Dunjackor Kläder 4
carpe.diem Dunjackor Kläder 5
Dunjackor? Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.