Den ultimata packningen

Nu har det snackats gott om packningens alla vindlingar här ett tag på forumet. Men om man får drömma lite, vilken är egentligen den ultimata packningen för en seriös fjälltur?

(Låt oss säga en 2-veckorstur på sommaren i Sarek / Keb som riktmärke.)

/ G (Som själv går EXTREMT lätt, om han får drömma alltså...)
 
Det är ju en hel del men

jag vill allt ha med min kära pipa, tobak, kikare och lite vatten till å koka kaffet så jag kan smaka på Haigen (whiskey). inte att glömma hemma är ett bra tält om det mot all förmodan skulle få för sig att regna på fjället.
Allt åker ner i Alaskasäcken
 
Som väl framgått av de flesta trådar så är väl det en smaksak vad som är den ultimata. Jag tror inte ens jag skulle kunna lista den ultimata (för mig) så här på rak arm. Det finns säkert saker som jag skulle vilja ha med men inte känner till eftersom såna saker ligger utanför min budget. GPS kan jag t.ex. inte tillräckligt om för att veta om jag skulle vilja släpa med mig eller inte.

Ska man definiera den ultimata packningen blir det väl nåt i stil med: En packning som inte saknar något man tyckte sig behöva under vandringen och som man inte upplever som onödigt tung.

För mig som är liten och klen väger:) det sistnämnda oftast tyngst. Jag har inte så stora behov ens till vardags och det är sällan jag upplever att jag saknar något när jag är ute.

(En lätt dator med obegränsad batteridrift och internetuppkoppling via sattelit vore kanske nåt, men....)
 
Nära nu...

Håller på att modifiera min packning inför nästa års vandringar. Då borde ja nå min drömpackning. 14.3 kg inklusive kläderna jag har på kroppen och mat för 5 dagar. Behöver jag mer mat så får jag bunkra allt eftersom.
 
nermander; sa:
Ska man definiera den ultimata packningen blir det väl nåt i stil med: En packning som inte saknar något man tyckte sig behöva under vandringen och som man inte upplever som onödigt tung.

Duger gott för mig med.

Tyvärr har jag nog enbart lyckats med det första hittills. Men vänta tills jag vinner på Lotto..... Då blir även det andra verklighet :)

/mats
 
En stol

En av sakerna som jag saknar mest när jag är ute länge är att sitta på en vanlig stol eller fotölj. Därför skulle min ultimata packning innehålla en stol eller fotölj.
 
Ultimat packad

...är du när du kommer fram och kan konstatera att du använt allt du burit med dig och inte saknat något du lämnat hemma.

(Kom ganska nära senast)
 
Re: Nära nu...

LonesomeHiker; sa:
Håller på att modifiera min packning inför nästa års vandringar. Då borde ja nå min drömpackning. 14.3 kg inklusive kläderna jag har på kroppen och mat för 5 dagar. Behöver jag mer mat så får jag bunkra allt eftersom.

På en fjortondagarstur i Sarek?

il C.
 
min packning

Jag skulle aldrig göra en fjortondagarstur i Sarek, förmodligen
inte i svenska fjäll, öht. Min längsta fjälltur någonsin var 14 dagar
och då kunde jag proviantera. Min näst längsta, därtill med tält
hela vägen, var i Norge i juli, 12 dagar, och då hade
jag lite drygt 17 kg vid starten och mat för 11 dagar.
Jag köpte på mig en dags proviant på en hytte, inget
vidare.

Jag kan klara en fjortondagarstur med 19 kg; jag skulle kunna kapa
kanske ett kilo med en UL ryggsäck, men jag vet inte om sådana
är bra för ryggen. Jag har också svårt att överge värmen
i ett riktigt tält.

Nästa sommar skulle jag vilja göra en riktigt lång tur i
Pyreneerna (om inte vissa människor dör olägligt).
Hela huvudkedjan vore 35 dagar, tar man bort en del
uppreningar och/eller transport, blir det kanske fyra
veckor. Då måste jag proviantera och vis av erfarenheten bör
jag ha med gas till ALLA fria övernattningar. Senast
i Pyreneerna 2001
var det 10 nätter av 18. Senast i Alperna 2003 var det 11 nätter av
17 och jag lutar nu åt fri övernattning 2 nätter av 3.

Frågan
är också om inte matportionerna borde ökas på till
över 7 hg, kanske 750 gram, att jämföra med nuvarande
660, i kcal 4-500 mer. 8 större eller 10 mindre
är ungefär vad jag grubblar över. Stegjärn tillkommer,
kartor för hela turen väger 8 hg. Vågar knappt addera,
men folk som gått från kust tilll kust säger att 18 kg
klarar man sig ledigt under.

il C.
 
Re: Ultimat packad

GustavOh; sa:
...är du när du kommer fram och kan konstatera att du använt allt du burit med dig och inte saknat något du lämnat hemma.

(Kom ganska nära senast)

Kommer att bli svårt för mig, jag vågar inte dra iväg utan det lilla reseapoteket som jag hoppas att slippa använda ;)

/Jesper
Som använda allt i 30kg+ packningen för utom mitt pipverktyg och det lilla apoteket...
 
Drömma kan man ju

Nr 1: GOD MAT. Massa egentorkat mums och extra lyx som ölkorvar och torkad fårfiol. Detta kompenseras med

Nr 2: HIGH TECH. Ryggsäck, sovsäck och en del kläder (fleece, överdragsbyxor) byts mot dyra(re) UL-prylar med bra funktion. Nytt stormkök fick det väl bli också - Trangiat väger ju en del trots byte till gasol.

Annars samma tält som idag (om vi gick 4 pers som vanligt): Hilleberg Nallo. Samma liggunderlag: Ridgerest. Gasollampan skulle nog kanske få följa med om vädret skulle bli dåligt i 14 dar.

Sen vill jag ju införskaffa ett par nya kängor också... Räknas det?

Äh - egentligen är jag rätt nära drömpackningen redan. Men nöjd blir man ju aldrig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.