Den ultimata lättpackarbyxan?

Finns den ultimata lättpackningsbyxan att uppbåda? Specen ser ut så här:

* Max 200 g
* Hyfsat vindtät (typ löparbyxa)
* En benficka där 1/2 A4 går ner
* Färg: grå, khaki el dyl -- i alla fall inte svart! (värmeskäl)
* Rimligt myggsäker

Bonusfeatures är dragkedjor vid benen, gylf och sånt, men det är lyx jag kan avvara...
 
Jag tror största problemet är storleken på benfickan (jag har dock inga konkreta exempel, men jag brukar botanisera bland det jag hittar ute i affärer och de övriga kraven låter betydligt enklare att uppfylla).
 
Jag gissar att de flesta löparbyxor är gjorda av något microfiber-tyg som är både hyfsat vind- och myggsäkert. Själv har jag ett par hemsydda brallor på 160 g eller så i ett rutarmerat Pertex-tyg jag köpte 2005. Räknade inte med att de skulle hålla särskilt länge, men de är suveräna. Inget oroande slitage och inga hål ännu.

De har dock bara "handvärmarfickor" eftersom jag flyttat över allt jag förr hade i fickorna till ryggsäcken eller ryggsäcksfickor. Karta och kompass reser i en liten ficka på magen. Fick precis igår hem några av Gossamer Gears små och lätta midje- och axelremsväskor. Skall testa dem under sommaren.

Jag tror att man kan få dit en benficka på mina brallor utan att komma över 200 gram, men det är nog ungefär allt. Att sy dit en benficka på ett par lämpliga löparbyxor är dock väldigt enkelt. Det kan mycket väl vara den enklaste lösningen.

Jörgen
 
Jag kör med McKinleys Exodus-byxa i grönt. Helt vindtät, dragkedja och får plats med karta utan problem i benfickan. Har för mig att den väger runt 300 gram dock men kostar å andra sidan endast 350 kronor vilket är prisvärt!

Kompletterar det med Salomon Terralow GTX (ca 350 gram styck) och en träningsTshirt av något obskyrt märke från Intersport som väger 107 gram i min storlek. Precis börjat med lättvikt och denna munderingen är verkligen en superskillnad från min tidigare outfit där en(!?) av mina kängor vägde mer än ovannämnda plagg tillsammans. Dessutom ganska nöjd med att jag betalat under 900 kronor inklusive underkläder. Körde 8 mil under 3 dygn för 3 veckor sedan varav det regnade hyfsat kraftigt de första 35 timmarna. Och utrustningen funkade perfa!

Nackdelar är att den lätt blir blöt (torkar å andra sidan väldigt snabbt och att den inte är speciellt tålig mot rispor från buskar och annat. Men det är väl å andra sidan inte speciellt många byxor i denna klassen.
 
Jag tror att man kan få dit en benficka på mina brallor utan att komma över 200 gram, men det är nog ungefär allt. Att sy dit en benficka på ett par lämpliga löparbyxor är dock väldigt enkelt. Det kan mycket väl vara den enklaste lösningen.
Jag skulle också göra så. Känner till en uppsjö lätta (löpar-)byxor, men inte en enda med fickor värda namnet, och ska du ha end en A5:a så tror jag du får problem. De gånger man springer med karta har man den i handen, så löparbyxor brukar sakna den sortens finesser. Däremot är tunt prasseltyg tacksamt att sy i, och du får precis en så stor ficka som du vill ha och kan placera den där du vill.

/A.
 
Jörgen Fjaderlatt.se;358283 sa:
De har dock bara "handvärmarfickor" eftersom jag flyttat över allt jag förr hade i fickorna till ryggsäcken eller ryggsäcksfickor. Karta och kompass reser i en liten ficka på magen. Fick precis igår hem några av Gossamer Gears små och lätta midje- och axelremsväskor. Skall testa dem under sommaren.

Jag har GGs axelremsfickor, men de kommer gå åt till kamera och lunch och lite annat. men allmänt sett blir mina kartkopior lite knöliga i en så liten ficka. En större ficka för karta är ett alternativ.

Jörgen Fjaderlatt.se;358283 sa:
Jag tror att man kan få dit en benficka på mina brallor utan att komma över 200 gram, men det är nog ungefär allt. Att sy dit en benficka på ett par lämpliga löparbyxor är dock väldigt enkelt. Det kan mycket väl vara den enklaste lösningen.

Strykarräven;358297 sa:
Jag skulle också göra så. Känner till en uppsjö lätta (löpar-)byxor, men inte en enda med fickor värda namnet, och ska du ha end en A5:a så tror jag du får problem. De gånger man springer med karta har man den i handen, så löparbyxor brukar sakna den sortens finesser. Däremot är tunt prasseltyg tacksamt att sy i, och du får precis en så stor ficka som du vill ha och kan placera den där du vill.

Detta är min nödlösning, mina Craftbrallor på 122 g klarar nog en meshficka. Men problemet är att de, liksom alla andra löparbyxor jag hittat, är svarta. (Utom OL-byxor som också kan vara hemskt röda eller fasansfullt blå.) Hur skönt är det med svarta byxor i solen?

I have climbed the highest mountain, I have ran through the fields [...] But I still haven't found what i'm looking for...
 
Om byxorna är luftiga så är det nog ingen fara att de är svarta, tvärtom. Att byxorna blir varma på utsidan måste ju vara bättre än att IR-strålningen går igenom dem och värmer benen innanför?
 
Om byxorna är luftiga så är det nog ingen fara att de är svarta, tvärtom. Att byxorna blir varma på utsidan måste ju vara bättre än att IR-strålningen går igenom dem och värmer benen innanför?

Men även luftiga byxor ligger tidvis emot huden. Det bästa måste ju vara kläder där IR varken värmer kläderna eller passerar in till kroppen. Aluminiumfolie? :)
 
Jag har själv funderat på vad jag ska för långbyxor på nästa resa; lätta bör de vara eftersom de nästan alltid ligger i packningen. Jag väljer kanske ett par träningsoverallbyxor av märket Nike, med ngt slags vindfoder. Jag har dem mest till cykling, eftersom jag numera aldrig springer i långbyxor.

De väger 260 gram och fickorna har plats för en karta var - men den blir nog rätt skrynklig efter ett tag. Själv tycker jag nu inte om att ha saker i fickor, alls, så jag har tillverkat ett eget kartfodral av ett genomskinligt vattentätt plastfodral av märket Coghlan's. Gjorde ett hål och trädde i gummisnöre. Det väger drygt 50 gram och man kan ofta, om man bara bär en karta, ha den uppslagen så att den kan läsas från båda sidorna.

Det borde finnas lättare långa löparbyxor än de här Nike-brallorna; jag klarar mig förmodligen nästan alltid utan fodret. Ska ut och kolla. Nu.
 
Jag kommer antagligen att köpa ett par Newline WIndbreaker; storlek M känns väldigt bra och får mig därtill att se slank och vältränad ut. Benficka för karta finns förstås inte och för mig är det ointressant av redan angivna skäl; jag går dessutom oftast i shorts , så jag måste ändå ha en annan lösning för kartan.

Jag vet inte vad de här brallorna väger, men 200 gram är en rimlig uppskattning. De har f ö långa blixtlås vilket gör dem lätta att ta och på med skor på - så länge blixtlåsen inte krånglar, förstås. Priset är ungefär 350 kronor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gusbo Den ultimata, hållbara, vandringslågskon, finns den? Lättpackning 35

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.