Den totala cykelvikten inkl packning???

Hej jag tänkte lägga in inlägget på däckinlägget nedan men jag vågar inte så här kommer fråga i alla fall:

Jag ska ut å cykla nästan 400 mil i sverige och norge och har runt 1,5" slicks på vet inte säkert har inte hunnit kolla upp det. (Ny cykel).
Jag är lite orolig att packa för kycket på cyklen och kanske att däcken och fälgarna tar onödig mycket stryk. Hur mycke tål dessa slicksdäck??? Grejar jag lätt en last på 30 - 35 kg utan själva cyklen, som åxå väger en del?
Vad har ni lärt er, av kanske misstag eller annat?
Mvh Dan Hansen
 
Cykelpackningsvikt

Hej dan,
Varför släpa på 30-35kg?
Själv har jag aldrig mer än 20-25kg.Jag bär fem väskor(Ortliebs Xtra light) Hillebergs Unna 1-2 pers.tält.Försöker ta med ENDAST det nödvändigaste.Tvättar mina syntetkläder i en bäck och handlar mat för ca.tre fyra dgr. Cyklingen blir så mycket lättare och fortare med denna packning. Cyklar själv på en gammal traditionell "långfärdscykel" med 700*32 däck "Panaracer kevlar Tour Guard" alltså ganska tunna, och har aldrig haft en punka på fem år runt i Europa och USA. Kolla in Continentals "Top Touring 2000" dessa är underbara och slitstarka.
MVH peter.amoreus@usa.net
 
Grymma däck

Håller med om att Continental Top Touring 2000 är ett av de bästa däcken på marknaden. Mina höll i 600 mil förra sommaren (utan en enda punktering bör tilläggas) trots att jag ofta hade uppemot 35-40 kg packning. Jag skall aldrig byta däck!!!
Obs. Packa rätt i väskorna så att bakdäcket inte slits mer än nödvändigt. Jag har sett många olika tips om hur man skall packa men det som alltid fungerat för mig är att packa de tunga prylarna i framväskorna (de är ju mindre) och packa alla kläder och andra prylar i bakväskorna (som är större). På så sätt för man en 50-50 fördelning på vikten och bakdäcket slits inte lika mycket som om man hade packat det mesta av vikten där.
Ha det!
Magnus
 
vikt.

moss.
varför släpar alla på så mycket onödig skit?
mitt ekipage väger aldrig mer än max.27 kg inklusive cykeln. visserligen har jag lagt ner en del på mina grejor. kör en merida-hybrid, aluminiumram, framdämp., vaudeväskor.

jag kör på ett par nokian -1,5" slicks. har funkat (en punka) på ca 800 mil. börjar bli lite mjuka i kanterna nu...

kör på dina däck du, skaffa en tjockare slang så slipper du punkorna!
/j
 
jåbbit å släpa...

I somras hade jag också till en början en massa grejer i mina väskor, med påföljd att det gick långsamt och slet på knäna i uppförsbackarna. Jag cyklade från stockholm och utanför Norrköping fick jag nog och lastade av allt jag kunde undvara, och det var ungefär hälften! Det som blev kvar fick plats i mina stora framväskor och därefter var det betydligt trevligare att cykla. I efterhand kunde jag ha lämnat kvar ytterligare prylar som jag aldrig använde. Nu vägde jag inte väskor eller så, men det är nog lätt att få med sej för mycket...
 
Med facit i hand:

hej och tack för era synpunkter.
Jag har cyklat för första gången en längre sträcka, 1900 km.

Det var en upplevelse vill jag lova och inte minst inom prylområdet...

Jag hade 27 kg utan cykel och tyckte att det var ok innan jag började, ett krav var under 30 kg.

Under resans gång visar det sig att tältet kunde väga minst 30 % mindre.
Att jag hade för mycket mat med mig i reserv, det hade räckt i sverige att handla under vägs.
Sovsäcken kunde varit av sommarkvalite, jag hade vintersäck...
Systemkameran kunde btyas ut mot en liten kompakt APS.
Kläderna kunde jag helt enkelt ha slängt på grund av att dem inte fungerade, mest bara besvär. Två byten cykelkläder krävs och regnkläder av BRA kvalite vilket jag inte hade.
Ett par klätterdojjor som aldrig kom till användning.
Annars tycker jag att det var en lyckat cykelsemester, fast nästa resa blir under utländska former och då vette katten vad som behövs... kan man leva i andra länder som i Norden?
Dan
 
Hej

Jag funderar på att cykla till Chamonix (Frankrike) och bestiga Mont Blanc nästa sommar. Det rör sig väl om ca. 180 mil eller så.
Hur lång tid tog det för dig att cykla dina 1900km? Är man alldeles för optimistisk om man sätter upp ett mål på 100 km om dagen?
 
Tidigare i höst cyklade jag ToR Umeå - Nikkaluokta(vid Keb) med en oväxlad tantcykel. Utan större problem cyklade jag mellan 10-17 mil varje dag.

Så länge man lyssnar till kroppens signaler är det juh bara testa vad som går bra.

Ät mycket och ofta! Vila!


Per Wiklund, Umeå
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.