Den perfekta maten

Hej, har någon tips på friluftsmat som kroppen tillgodogör sig helt eller nästan helt? Vad jag menar är mat som stannar i kroppen till största delen och inte bidrar till "nummer 2" i nån större utsträckning. Alla som har barn och bytt blöjor på dem, har säkert noterat att majskorn passerar igenom tarmsystemet i stort sett oförbrukade. Det är motsatsen jag är ute efter. Så lite slagg- och restprodukter som möjligt. I bland är det långt till närmaste mugg! Tacksam för svar!
 
Efter helgens Vätternrunda med föregående pastaladdning undrade jag: vart f-n tog all pasta vägen? Så jag säger pasta! :)
 
Du får väl ta med och dricka proteinshakes men hur kul är det på en skala. Är det survival och leave no trace eller gillar du bara inte att sk*ta i skogen?
 
Det är ok att sk*ta i skogen, men inte mitt ute på havet i en kajak. Jag vill helt enkelt inte bli sk*tnödig i onödan om man kan uttrycka det så! Tack för tipsen ovan, kom gärna med fler! Jag tänker att det måste finnas nåt bra framforskat i alla fall. Under rymdfärder kan det ju kanske vara bra med begränsad mängd avfall även om just jag inte ska ut i rymden.
 
Majs, fibrer och diverse frön går rakt igenom. Men annars så tas väldigt stor andel av maten upp. En betydande del av fekalierna utgörs av din förbrukade kropp, som döda tarmceller utrangerat blod och diverse bakteriehärdar. Så skitfri blir du inte.
 
En följdfråga är ju också hur länge du tänker vara nummer-två-fri?
Kan tänka mig att magen blir rätt kinkig efter ett par dagar utan fibrer att jobba med? Vid kajakpaddling och vandring tycker jag toa morgon och kväll brukar räcka. Ska man göra längre passager gissar jag att påse skulle kunna vara ett alternativ? Aldrig hört någon paddlare som gör det, kan tänka mig att det är lite bökigt i sittbrunnen men det funkar ju i andra sammanhang?

Någon som vet vad östersjökorsare eller atlantkorsare för den delen kör för lösning?
 
När jag hade de tankarna var det gladpack på däcket som gällde. Vore intressant att höra andras lösningar. Speciellt med torrdräkt på sig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.