Den gamla anoraken

Jag har letat efter den där anoraken som fanns förr, den enkla med en ficka på magen, huva och utan foder. Har funderat på att sy själv men undrar om någon vet om de fortfarande finns att köpa.

Tacksam för hjälp.
 
Klättermusen...

...har anorakar i olika modeller. Finns enkla, smidiga i funktionsvävar och Etaproof-bomull. Jag har en Nunatak, som väl är lite mer vinterplagg än de andra, med grenskydd, armförslutningar, strutluva etc. Mycket trevligt plagg.

Jämfört med min Fjällräven G1000-anorak, så är det ett mycket slitstarkare och genomtänkt plagg. Alla detaljer sitter där de ska och det känns som det kan hålla till pensionen.

mvh

Anders
 

Guest

Gäst
Jag har...

... en gammal ärvd anorak, med äkta pälskant (löstagbar) runt huvan. Jättekäck! Men begränsat praktisk, eftersom Gore-tex-tekniken inte var uppfunnen på den tiden. Den håller rätt bra mot vind, men knappast mot regn och fukt. Det gäller alltså
att vädret är rätt, för att man ska vilja dra
på den för att gå på tur.
Säkert kan man impregnera den, men då kanske den istället blir typ väl instängd.
 
Zaijdan; sa:
Jag har letat efter den där anoraken som fanns förr, den enkla med en ficka på magen, huva och utan foder. Har funderat på att sy själv men undrar om någon vet om de fortfarande finns att köpa.

Bl.a. följande tillverkare gör anoraker:

- Klättermusen (Etaproof resp. Epic)
- Norröna (tättvävd bomull?)
- Lundhags
- HellyHansen

Tierra hade en anorak i Etaproof ifjol men jag vet inte var den tagit vägen.

Materialmässigt så är nog Etaproof f.n. det bästa på marknaden för en vinteranorak. Etaproof håller enligt uppgift jämnare kvalitet än Ventile.
 
Fjällräven

Jag har en klassiskt marinblâ Fjällis-anorak i gamla fina G1000, med sà pass tekniska finesser som ventilations-dragkedjor under armarna, velkroförslutning vid ärmsluten, meshfoder i luvan, pullstring-dragare i midja, jack-slut och huva etc etc! Naturligtvis med möjlighet att knäppa pà gosigt pälsfoder (syntet eller äkta: valfritt!) runt luvan. Vem sade att Fjällráven slutat produktutveckla? ;-)

81257.jpg

[Ändrat av malindo 2003-11-04 kl 22:53]
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.