den för mig optimala skalbyxan.

Det har börjat bli dax att avlösa mina gamla slitvargar till skalbyxor med något nytt inför nästa vinter, resten av våren lever dom nog.

Har börjat sammanställa en liten lista över de funktioner jag vill ha.

* Heldragna blixlås i sidorna.
* Ficka/fickor på benen, placerade framtill ovan knä.
* Gärna någon typ av bröstficka.
* Gärna tvåvägsblixtlås vid gylf.
* Bra rörlighet, gärna strech.

Dom modeller jag tittat på är.

Klättermusen Fimbul
Taiga Discovery
Taiga Snowhill (dock fodrad)
Tierra någonting med benfickor.

Finns det några andra byxor jag borde titta på?

/m
 
Undrande

marcusen; sa:
Det har börjat bli dax att avlösa mina gamla slitvargar till skalbyxor
....
* Gärna någon typ av bröstficka.
* Gärna tvåvägsblixtlås vid gylf.
...

Byxor med bröstficka?
Har du ngn bild på hur du ser ut när du har sådana byxor på dig?


/Håkan
 
en ficka i brösthöjd? :)

Alltså. hög byxa i fram. med en ficka placerad mitt på bröstet.

De byxor jag har idag har ingen ficka där. men jag saknar en ficka där.

/m
 
Dom grymmaste!

Tierra cassin ridge!

Har tidigare använt TNF, Patagonia och HH. Skaffade mej ett par cassin ridge i höstas och måste säga att det är dem grymmaste byxorna jag har haft på mej. Bra med dubbla snusfickor på benen, dragkedjor hela vägen upp, löstagbara snölås och sist men inte minst fickor för knäskydd. Underbart att ha på vintern när man gräver, isklättrar eller bränner lagg i hård skare.
Lycka till och hoppas du blev lite klokare.
Melker
 
Fimbul

Har haft mina sedan tidigt 90-tal och är supernöjd på alla sätt och vis. Slitstyrkan, skräddningen och funktionaliteten är i särklass. Rekommenderar starkt klättermusen, användbara till det mesta.
 
Kan inte annat än hålla med om att musen gör vansinnigt bra grejer men visserligen till vansinniga priser. Iofs är inte Cassin ridge så mycket billigare. Fimbul har heldragen kardborre längs benet utanför dragkedjan, garanterat vattentätt. Annan fördel med fimbul är att dom inte fryser sönder som GT kan göra
[Ändrat av Attackscouten 2004-02-26 kl 09:36]
 
Jag har ett par Tierra cassin ridge och tycker som ovanstående - enastående byxa. Fimbul är likaledes en enastående byxa. För mig var det tierras högre bakstycke och lite tightare passform som avgjorde. Bajsar sällan ute så droppseaten på klättermusen kändes lite onödigt. Lite krångligare. Så långt jag kollat marknaden, och det är rätt noga så är dessa byxor kvalitetsmässigt och användarvänligt mycket bra för att inte säga superba. Vill tillägga att Norrönas trollveggen håller samma kvalitetsklass men saknar inbygda snölås och benfickor.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.