dela taxi Kiruna Nikkaluokta 14e juni?

Hejsan!
Jag och farsan tänker vandra Nikkaluokta Kvikkjokk med start den 14.e juni. När vi bokade flygen var vi medvetna om att Kebnekaise fjällstation öppnar först dagen efter, men att det inte kommer finnas en buss från Kiruna till Nikkaluokta fick jag veta först nu av Turistinfon i Kiruna... det finns bara taxi som alternativ... Ngn som har samma problem? Man kanske kan dela taxi då! Vi anländer kl 12 på flygplatsen... (enligt planen i alla fall)

Glad påsk!
 
Antar av någon anledning att ni går Kungsleden

STF fjällstuga vid Teusajaure lär öppna den 18 juni .Frågan är om båtarna sjösätts tidigare .Jag vet inte men kontakt innan med STF innan.Det är tidigt på säsongen.
 
STF fjällstuga vid Teusajaure lär öppna den 18 juni .Frågan är om båtarna sjösätts tidigare .Jag vet inte men kontakt innan med STF innan.Det är tidigt på säsongen.

15 juni i år. Stugvärden kör motorbåt under den bemannade säsongen, medan roddledens båtar "läggs i kring midsommar, senast den 1 juli och tas upp och låses för vintern innan isläggningen, dock senast 25 september", enligt Länsstyrelsen som har ansvaret för de senare.
 
delad taxi via bolaget

När vi var där för mågna år sedan kunde man boka lite flexibelt med taxibolaget - vi komemr med det flyget och delar gärna taxi med några andra och kan vänta någon timme hit eller dit för att få ett delat pris.

Så löste det dig förr oss, vi lämnade mobilnr och fick besked om att vi kunde dela taxi med ett annat sällskap och alla fick ett bättre pris per person.

Kolla med taxibolagen vad de kan erbjuda ang delad bil.

/Patrik
 
Hejsan!
Jag och farsan tänker vandra Nikkaluokta Kvikkjokk med start den 14.e juni. När vi bokade flygen var vi medvetna om att Kebnekaise fjällstation öppnar först dagen efter, men att det inte kommer finnas en buss från Kiruna till Nikkaluokta fick jag veta först nu av Turistinfon i Kiruna... det finns bara taxi som alternativ... Ngn som har samma problem? Man kanske kan dela taxi då! Vi anländer kl 12 på flygplatsen... (enligt planen i alla fall)

Glad påsk!


Jag hade också tänkt åka från Kiruna till Nikka....senare i sommar.
Går det aldrig buss mellan Kiruna och Nikka?
 
Nu går det bussar med avgång 10.55 och 14.40. Under turistsäsong brukar bussar avgå som är synkade med morgontågets ankomst. På ltnbd.se kan man inte söka på sommarens tidtabeller än men det enklaste är ju att kontakta dem direkt för besked.

www.ltnbd.se
 
Nu går det bussar med avgång 10.55 och 14.40. Under turistsäsong brukar bussar avgå som är synkade med morgontågets ankomst. På ltnbd.se kan man inte söka på sommarens tidtabeller än men det enklaste är ju att kontakta dem direkt för besked.

www.ltnbd.se

Jo, faktiskt finns en turlista för sommaren sedan ett tag, även om man får gräva lite för att hitta den...: Jag vet faktiskt inte varför de inte lägger ut den offentligt.

http://www.ltnbd.se/tidtabeller/pdf/ltnbd_linje_92_3.pdf
 
Stugvärden kör motorbåt under den bemannade säsongen, medan roddledens båtar "läggs i kring midsommar, senast den 1 juli och tas upp och låses för vintern innan isläggningen, dock senast 25 september", enligt Länsstyrelsen som har ansvaret för de senare.

Officiell, men endå inte helt riktig information. Roddbåtarna läggs ut i samband med att Teusajaurestugan öppnar (i år av nån annan än mig :)).
 
Tack alla för svaren! Jag har nog bokat en taxi och det är fritt fram att höra av sig om ngn vill dela!

@ EHJ (eller ngn annan som vet) du verkar ju har varit stugvärd: finns det möjlighet att låna fiskespö i stugorna eller måste man ta med sig fiskteutrustning i fall man vill fiska lite? I så fall: är det värd det? Får man upp ngn fisk? :)

//Jens
 
Ni har valt ett tidigt datum för er resa, vilket kan ge problem på flera platser. Utöver taxin och den kommenterade roddleden över Teusajaure bör ni väl ha en buss mellan Vakkotavare och Kebnats, båt över Langas, båt över Sitojaure och slutligen även vid Aktse om ni ska ända till Kvikkjokk.

Ni riskerar också att det är mycket snö kvar. Det är ok om den håller att gå på, annars inte............

Jag tycker ni ska överväga ett alternativ. Om resan inte kan senareläggas, ta tåget eller bussen till Abisko och gå till Nikkaluokta i lugn takt. Då slipper ni alla båtbekymmer och kan göra en avstickare till Tarfala och äta en god middag på Keb! Och då kanske bussarna också går?

Hälsn Pelle
 
Finns det möjlighet att låna fiskespö i stugorna eller måste man ta med sig fiskteutrustning i fall man vill fiska lite? I så fall: är det värd det? Får man upp ngn fisk? :)
//Jens

Det finns inga fiskeredskap att låna/hyra i STF stugorna. För en tur mellan Nikkaluokta och Kvikkjokk är det definitivt värt att ta med spöt. Kaitum, Teusa och Pårte har ofta bra fiske. Fiskekort (Gällivarekortet norr om Saltoluokta och Jokkmokkskortet söder om) köpes enklast vid fjällstationerna (eller i Nikka).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NiclasLG Dela taxi Kiruna flygplats - Nikkaloukta 26 jul 2023 Fjällvandring 3
Niklas70 Dela taxi Kiruna – Nikkaluokta 14 augusti Fjällvandring 2
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 20/4 Fjällvandring 1
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 21/4 samt retur 25/4? Fjällvandring 0
Hjelte Dela taxi Nikkaluokta till Kiruna 27/7 Fjällvandring 0
David93 Dela taxi Kiruna - Nikkaloukta 31/7 Fjällvandring 2
Jojosurf Dela Taxi Nikkaluokta - Kiruna flygplatsen 28 juli Fjällvandring 0
Zaine Dela Taxi Kiruna- Nikka 21:a & 26:e augusti Fjällvandring 0
Fiaaa Dela taxi Kiruna flygplats till Nikkaluokta 13/8 Fjällvandring 3
thesleff Dela taxi Kiruna till Nikkaloukta 23 juli (lördag)? Fjällvandring 0
mertheew Dela taxi Kiruna - Nikkaloukta 30/7 Fjällvandring 0
Shangol Dela taxi 14/6 Kiruna till Nikkaluokta Fjällvandring 0
Röd Oktober Dela taxi Nikkaluokta - Kiruna lö 5/9? Fjällvandring 0
VanTrier Dela taxi Kiruna (Flygplats) > Nikkaluokta, 2013-08-11 Fjällvandring 0
Friend_ Dela taxi Kiruna - Nikkaluokta 14e juli? Fjällvandring 2
Kurres Dela taxi (alternativt färdsätt) Kiruna-Nikkaluokta 23/8 Fjällvandring 2
FrankR Dela Taxi Kiruna -Nikkaloukta 12/8 Fjällvandring 0
Andreas B Dela taxi Kiruna - Nikkaluokta 27 augusti? Fjällvandring 2
ladybug Dela taxi kiruna flygplats-kiruna (alt. nikkaloukta) 26/8 retur 30/8? Fjällvandring 4
Jallur Dela taxi Nikkaloukta-Kiruna flygplats 7 augusti? Fjällvandring 2
Sven V Dela taxi Kiruna flygpl - Nickaloukta Fjällvandring 0
eyck Dela taxi Kiruna-Nikkaluokta 7 aug. Fjällvandring 0
Charlottee Dela taxi 12 augusti Storulvån-Duved Fjällvandring 0
Camilla77 Dela taxi Duved - Rundhögen 5/9 Fjällvandring 0
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
Camilla77 Dela taxi Duved- Rundhögen 5/9 Fjällvandring 0
Avarage Dela taxi Duved - Storulvån torsdag 8/9? Fjällvandring 1
Emmaulrika Dela taxi eller lifta Tännäs - Käringsjövallen 1/7 Fjällvandring 0
Avarage Samtransport / dela taxi Ösd - Ljungdalen 8/9 Fjällvandring 0
rodica Dela taxi Undersåker station till Vålådalen 31 juli? Fjällvandring 0
rodica Dela taxi från Storulvån 31 juli? Fjällvandring 0
Daniel K [Intresse-koll]: Dela taxi Undersåker-Vålådalen fredag 23/8 Fjällvandring 0
petternyqvist Dela taxi från Jokkmokk till Sitoälvsbron 4:e augusti? Fjällvandring 2
Christoffer Hedman Dela taxi Gällivare 8/8 Fjällvandring 1
toreskog Dela taxi/buss Gällivare - Kebnats 20/6 2011 Fjällvandring 0
eaglerock Dela taxi till Nikka 1/8 Fjällvandring 6
Crimper Dela helikopter från Stora Sjöfallet i juni Fjällvandring 0
eyck Dela helikopter Ritsem-Akkastugorna 11/9 Fjällvandring 0
Barbamamma Dela HELIKOPTER 11 Sep från Ritsem till Staloluokta Fjällvandring 0
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
oscarsundholm Dela helikopter Stora Sjöfallet-Aktse (31 juli) Fjällvandring 0
Richard Troell Dela transport över Akkajaure den 14/9 Fjällvandring 0
Amandaa Dela helikopter Kvikkjokk-Aktse 22a juli Fjällvandring 0
Fjällvinden Dela Hkp eller Båt Fjällvandring 0
helenabrogren Dela helikopter Kvikkjokk - Nammatj 17 aug Fjällvandring 1
Zephyria Dela båt Vistas-Nikka 15/7 kl 14:00? Fjällvandring 0
Pär L Dela båttransport Nikkaloukta mot Vistas 7 juli? Fjällvandring 0
hompa8 Dela båt: Ritsem - Gränsleden, Lördag 9/8 Fjällvandring 2
madir Vill du dela en båt på Vistasälven? Fjällvandring 1
Jönsson72 Dela båt Nikka-Vistas 13/8 Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.