Deklination klockkompass?

Hej,
någon som har tips om var man kan ta reda på deklination för kalibrering av elektroniska kompasser, typ klockkompasser? Sverige framförallt, men såklart gärna mer generell info.

Jag har sökt lite på forumet, men det var en del gamla länkar till t ex Suunto som inte funkade längre/inte funkade för mig iaf.

Hittade denna info, kanske är detta vad jag inte riktigt fattar?
"Däremot kan närhet till ekvatorn försämra en nålkompass funktion, genom s.k. deklination (ej att förväxla med det engelska uttrycket declination, vilket motsvarar det svenska missvisning). I regel dock en rätt försumbar effekt. Nålen kan få lite hackig gång, men den kommer till slut ändå att svänga in sig och visa rätt. "

Manualen frågar ju efter "declination", borde alltså vara "missvisning", typ som i denna info?http://www.sgu.se/sgu/sv/geol_kartering/geomagn_dok/kompass_s.htm
 
Senast ändrad:
Hej.

Jag är inte helt säker på vad det är du är ute efter egentligen, men den aktuella missvisningen i ett visst område finns angiven på kartan.
På gröna kartan har jag för mig att det finns ett allmänt värde som gäller för hela det område som kartan täcker. Som regel är det i princip försumbart men befinner du dig t ex i ett område med rika och ytliga malmförekomster (t ex järn) så kan det påverka missvisningen ganska rejält.
På sjökort finns missvisningen angiven på ett antal flera ställen på själva kartbilden.
 
Som sagt, deklinationen finns angiven på kartan eller länken du angav: http://www.sgu.se/sgu/sv/geol_kartering/geomagn_dok/kompass_s.htm Deklinationen är alltså skilanden mellan verklig nordriktning och var kompassen visar.

Dock brukar klockompasser vara så usla att några grader hit eller dit inte spelar någon roll, lutar man klockan så brukar kompassen peka iväg några grader. Vissa modeller har ett inbyggt vattenpass för att avhjälpa detta. Åker du till canada däremot är missvisningen betydligt större och det kan vara idé att knappa in den på klockan.

P.S. Jag träffade en gång en snubbe som ställde kompassen efter projektionslinjerna (de svarta RT-90 rutnätet) på kartan... men deklinationen hade han koll på ;). Avänd dom blå linjerna. D.S.
 
Senast ändrad:
Ja ja, bara man använder gradnätet och inte projektionslinjerna. Mitt i Sverige funkar det väl, men i trakten av Luleå blir det väldigt fel.
 
OK, tack alla!
Kompassen i klockan är såklart inte den jag litar blint på på fjället, då följer en analog med som backup/facit.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobias.Åsman Klockkompass Utrustning allmänt 5
Frettan Klockkompass: vad finns på marknaden? Utrustning allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.