Dax för köp av seriösa kängor nu...

Huj!

ja, som rubriken säger så är det dax nu i år att köpa sig ett par nya vandringskängor..
Har kikat en del på lundhags, Deras "professional high", allså den med högt skaft..har provat en del fram å tillbaka..

Vad har ni att säga om den, eller andra alternativ? komemr att använda den dels till skogspromenader, men ändå med betoning på ganska krävande, långa, högalpina fjällvandringar med en del inslag av lättare klätttring.. en bra allroundkänga helt enkelt, som tål lite spö.. :)

mvh
 
Skogspromenader med betoning på högalpin terräng och inslag av klättring.... Hmmm ;)
Lundhags professional high är inte optimal för någon av dessa. För skogspromenader är dom för dryga att snöra och onödigt höga och klumpiga, för klättring är dom inte heller optimala, bättre med något som går att snöra runt foten. Lundhags höga gummifotade kängor gör sig bäst i blöt, ganska knölig och inte alltför kall terräng.

Boral, Crispi, Meindl, LaSportiva, Scarpa, Hanwag, Lowa osv gör bra kängor du också kan spana in.
 
För tidigt?

Är det inte för tidigt att börja planera inköp av kängor? Jag vet att det brukar komma ut nya modeller till våren, typ april-maj. Kanhända mars. Ett tips är att besöka friluftsbutiker och höra med dem vilka modeller och märken de ska ta in till våren. Då kan du kolla på märkens hemsidor och samt veta tidigt hur mycket de kommer att kosta.

Jonas
 
Jag tror att det kan bli svårt att hitta ett enda par kängor som fyller upp de där kategorierna någorlunda bra. Lowa tillverkar fina kängor som jag tycker passar bäst i skogsmark och på asfalt. De och andra liknande kängor kan dock lätt slitas mot stenar och sådant i fjällen. I fjällen skulle jag istället rekomendera någon av Lundhags högskaftade kängor då de har cellgummifot vilket är stryktåligt och eftersom att de är ofodrade så går de lätt att torka.

Annars så är mitt råd att du besöker en riktig friluftsbutik där du kan fråga en kunnig anställd mer ingående om vad du ska välja. Kan vara svårt att beskriva och få folk att förstå exakt vad du är ute efter på ett forum.

Wessén
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.