Damryggsäck?

Jag vill ha tips på en bra damryggsäck som ska användas för resor (bla. indien). Den ska vara tålig och inte väga allt för mycket. 50-70 liter. Många förvaringsfickor är ett plus. I Indien är de inte noga med hur de hanterar bagage så den måste vara av slitatsrkt material och tåla tuffa tag.
Jag är ca 165 cm lång. Priset ska ligga mellan 1500-2500kr.
 
Ryggsäcksdjungeln...

...har jag precis varit inne i. Personligen tyckte jag att Norröna och Bach's säckar var absolut skönast, men även dyrast. Haglöfs ShoSho och Lundhags V8 Spirit var billigare men bra alternativ för min del.

Men det är väl som det alltid är med utrustning, man måste prova och känna efter själv.
 
Som sagt en smaksak...
mitt ex klättrade länge omkring i ryggsäcksdjungeln och efter två misslyckade köp stannade hon faktiskt vid en Sho-Sho (till min förvåning).

De misslyckade köpen var en ganska billig Tierra Jensen (som absolut inte förtjänar betyget 5/5 som den fick i Utemagasinet) och en inte så superbillig Klättermusen Mjölner.
Testade grejer på vägen var bland annat Lowe Frontier ND som flera bekanta tjejer gillar, men där skavde remmarna vid halsen. Norrönas säckar satt fint.

Man kan väl säga att hennes dåvarande pojkvän (jag) var orsaken till de misslyckade köpen. Jag skulle aldrig ha föreslagit en Shosho, men den verkar ju OK.

Jag ska guida min nuvarande flickvän genom djungeln och behöver också tips. Lundhags verkar riktigt fina, nu när de har haft ett par år på sig att bevisa vad de går för.

Men det bästa receptet är alltid: sätt upp en kravlista och prova prova prova.
 
Kolla även in Macpac's ryggor, har både vandrar säckar och resesäckar i damutförande, om en sådan nu passar bäst! Titta dig inte blind på att det skall vara en damsäck! De håller otroligt bra! Hade själv en med mig runt i afrika och där är de i alla fall inte snälla mot säckarna! Fortfarande hel tills den blev stulen i Nairobi (kanske fungerar bra även för den nya innehavaren). Själv hade jag den i 5år. Kajaktiv i dala-floda är agent i sverige http://www.kajaktiv.se
Lycka till!
 
Tillägg...

Ett litet tillägg...

Det som jag upplevde var den stora skillnaden mellan de dyrare säckar jag provade (Norröna, Bach) och de billigare (ShoSho, Lundhags) var att höftbältet på de dyrare "följde med" när man rörde överkroppen i sidled. De gick alltså att "skruva" lite på och följde med höften på ett väldigt skönt sätt, där de billigare ryggsäckarna var mer stumma och "satt där de satt" - inte lika följsamma (men fortfarande väldigt sköna). Sen har jag för mig att man fick köpa till sidofickor, regnskydd osv på de dyrare medan det medföljde åtminstone på ShoShon.
 
Lite av grejen med de billigare säckarna så som tex shosho är att man får mer "prylar", detaljer och lull-lull, men det man oftast ger avkall på är kvalitet vilket ju är viktigt om man är orolig för minre försiktiga "throwers" och liknande. Vad det ofta brister på är väven, sömnaden och bärsystemet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.