Dålig erfarenhet av fjällstationen Ritsem

Hej,
I lördagskväll avslutade jag min vandring på Nordkalotten & Grenseleden. Mycket trött och så gott som slut på allt mat anlände jag kl. 20.30 till Ritsem. Sista dagsetappen gick på Grenseleden som var mycket jobbigt (de första 12km sumpig och tätt vegetation utan någon riktig stig) = rek. att ta båten istället. Det som höll mitt mod uppe var att kunna köpa en Coca cola och kanske en rökt röding som jag mindes kunde man köpa för.
Döm om min förvåning, fjällstationen stängde redan vid 20-tiden. Jag fick inte kontakt till det telefonnumret man kunde ringa för sen ankomst, ej där stugvärden skulle bor. Till sist fick jag fråga rund bland gästerna om någon hade en ledig säng kvar i sitt rum. En kille som egentligen hade bokat enkelrum lät mig sova i den lediga sängen. Jag gjorde upp med honom om priset.
Ska det verkligen vara så här?
Hälsingar Veni
 
Kan väl hålla med om fjällstationen i Ritsem inte ger något vidare intryck. Skulle kunna vara en av de attraktivaste med tanke på den utsikten.

Men å andra sidan så befinner man sig i extrem glesbygd och därmed kanske service därefter.
 
Är inte extrem obygd lite det man är ute efter när man söker sig till en fjällstation? Borde service hållas på en ok nivå ändå?
 
Ritsem

Har jobbat i Ritsem de senaste somrarna (inte på station dock) och tycker det låter konstigt att du inte fick tag i dem. Provade du att knacka på i personalbostaden i nedre längan? Ibland kan givetvis personalen också vara ute och motionera eller annat efter arbetstid men då brukar man få tag i dem lite senare.
 
Ja, jag har knackat på deras personalbostad men det såg ut att ingen var där. Kollade lite runt och väntade innan jag gick och tiggde till mig en sängplats.
Nästa dag på morgonen tog jag bussen direkt till Salto för att stanna där en dag, tvätta och vila ut mig innan hemfärden. Jag var rätt så slutkörd fysiskt och mentalt efter 12dagar ute.
Jag mötte aldrig personalen, kanske borde har gått och pratat med de för att få en förklaring men orkade inte.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alex00 Kajka, Bra eller dålig? Allmänt om friluftsliv 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.