Dagsturer att springa i Riksgränsen

Hej! Jag ska i till Riksgränsen i början av i augusti i fem dagar.

Jag har spenderat mycket tid i både Abisko längs Kungsleden och i Björkliden.

Men jag undrar om det finns vackra ställen att springa på i närheten av Riksgränsen där jag bor i stuga?

En dag är inplanerad för Trollsjön och Låktatjåkkå.

Utöver det, var kan man springa för 1-dagarsturer?
 
Ned till Katterat på Rallarvägen och kanske vidare mot Hunddalen därifrån. Leden mot Fjällklubbens stuga vid Katterjaure som borde gå hyfsat bra att runda förutsatt att det går att vada jokken som rinner in i sjön söderifrån. Finns stig markerad på kartan mellan Katterjaure och Katterat. Den har berörts i någon tidigare tråd här på Utsidan om jag minns rätt.

Fanns lite mera här https://katterjokk.se/adventure_swe-1.html

Thure
 
Senast ändrad:
ˋspringa´
Träffade 2 st som på 2 d sprang från Nika till Riksgränsen med 1 övernattning på Unna Alakas med hund och extremt lätt packning 4-5 mil dag
 
Finns fantastiska fjällöpare.

T ex hela Kungsleden på 4 dagar och 21 minuter!


Thure
 
Så bra löpare är vi nog inte. Jag tänker 2-3 mil max. Fram och tillbaka. Dagsturer. Men fortsätt med tipsen.
 
Utan att veta om någon av de jag skrivit om så var klockan 10-1030 uppe ovanför backen vid vadet Valfojauri och de skulle till Riksg den dagen, en var till utseendet löpare ej den andre men båda höll uppenbarligen samma fart.
Men 20-30 km helt utan packning ev lite godis och en mugg och kanske lite förb utr kartra ock kompass verkar lagom på en dag.
Jag skulle ej rekomendera att springa i fjällen om man ej är van terränglöpning som tex orienterare även lätt komma vilse om man ej följer kartan hela tiden eller en led.
 
Tack HSP! Jag är mycket van fjällen och terränglöpning även att navigera med hjälp av fjälltoppar och karta. Personen jag springer med inte lika mycket. Därför 20-30 km per dag max.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.