Dags att börja drömma...

Jo det är fortfarande vinter. Förhoppningsvis en hel del kul frusna uteaktiviteter kvar.

Men nånstans i bakhuvudet har tankarna börjat mala: "Var ska jag vandra i sommar?"
Känns det igen? Varför inte hjälpas åt med lite skrivbordsvandring så länge?

Bland de mycket lösa funderingar jag haft så här långt finns en mycket lös tanke på en sarektur. (Fortfarande till stor del en vit fläck på min karta)
Kanske en runda kring ammarfjället?
Eller utgå från silvervägen någonstans och vandra upp mot akka/ritsem?
 
GustavOh; sa:
Jo det är fortfarande vinter. Förhoppningsvis en hel del kul frusna uteaktiviteter kvar.

Men nånstans i bakhuvudet har tankarna börjat mala: "Var ska jag vandra i sommar?"
Känns det igen? Varför inte hjälpas åt med lite skrivbordsvandring så länge?

Bland de mycket lösa funderingar jag haft så här långt finns en mycket lös tanke på en sarektur. (Fortfarande till stor del en vit fläck på min karta)
Kanske en runda kring ammarfjället?
Eller utgå från silvervägen någonstans och vandra upp mot akka/ritsem?

Sarek är naturligtvis fantastiskt, men också omskrivet av många, både här på Utsidan och annorstädes.

Under en långtur 2004 passerade jag Silvervägen vid Vuoggatjålme och gick Sildutdalen förbi Ikesjaure och Mavasjaure till Pieskehaure. Därifrån Kailavagge till Stalo och sedan bort genom Sarek.

Hela sträckan från Vuouggatjålme till Stalo kan rekommenderas. Fantastiskt område med vildmarkskänsla och glest mellan vandrarna. Detta tycker jag trots att det regnade ganska mycket under de dagarna. Från Stalo kan man sedan följa gasolleden till Akka. Jag har bara gått bitar av den, men detta är givetvis mer frekventerade trakter och väl försett med stugor. Vilket inte behöver vara fel, sådant är ju en smaksak.

Jörgen
 
Mm, som kartspaning ser vuouggatjålme-stalo väldigt lockande ut. Har du någon uppfattning om tidsåtgång för den sträckan? Det ser lättgånget ut på kartan, men det är alltid svårt att veta på mindre frekventerade sträckor.
 
GustavOh; sa:
Mm, som kartspaning ser vuouggatjålme-stalo väldigt lockande ut. Har du någon uppfattning om tidsåtgång för den sträckan? Det ser lättgånget ut på kartan, men det är alltid svårt att veta på mindre frekventerade sträckor.
Det är lättgånget, väldigt lättgånget. Jag gick från Vuoggatjålme och övernattade första natten vid Ikesjaure, ungefär mittemellan Mavas och Pieskehaure (fallfärdig kåta)andra natten, samt i sydsluttningen till Kailavagge tredje natten. Var framme i Stalo på eftermiddagen nästa dag. Första dagen var också ganska kort, de övriga 10-12 timmar.

Några vad nära Kailavagge, Hadditjåkkå särskilt, anses knepiga ibland när vattnet är högt. Jag hade väl tur. Säckig bro på Norgesidan vid Pieskehaure var det också.

Öringens turförslag finns väl på hans hemsida eller någonstans, vill jag minnas?

Jörgen
 
Rutten tangerar min hittills enda tur norr om Polcirkeln.

Men jag börjde i Norge, I Dunderland; gick genom Saltfjellet, över E6 vid Lønsdal, vidare Graddis,
gammal förfallen kuskled till gränsen, korsade
Silvervägen vid Kuoletisjaure; sen var det alltså Skellefteälvens fjällsjöar (tält mellan Jurunjaure och Ikesjaure vill jag minnas), båtskjuts över Mavasjaure,
tält vid Mavas (nära gränsens högsta punkt,
Nordsaulo)
vidare upp mot Sultitelmaområdet efter en avstickare till stuga i Norge. Vände tillbaka till Norge från det där breda vadstället, eftersom mina skor började ta slut,
och slutade turen (14 dagar) i Junkerdalen.
Sträckan mellan Kuoletisjaure och Sulitelma måste vara
en av de ensammaste markerade sträckorna överhuvudtaget i svenska fjällen. Men jag har gått minst lika ödsligt i Norge.
 
Någon som har några erfarenheter från Sördalen på norska sidan gränsen, just norr om torneträskets västände. Det är en väldigt rak dal ser det ut som på kartan och vad jag kan uttyda borede man kunna se ganska bra in i den från njulla menjag har inte varit på den siadan om njula så jag vet inte. Är det värt en liten tur runt njulla för att få sköda längsmed denna dal?
 
NUI; sa:
Det är lättgånget, väldigt lättgånget. Jag gick från Vuoggatjålme och övernattade första natten vid Ikesjaure, ungefär mittemellan Mavas och Pieskehaure (fallfärdig kåta)andra natten, samt i sydsluttningen till Kailavagge tredje natten. Var framme i Stalo på eftermiddagen nästa dag. Första dagen var också ganska kort, de övriga 10-12 timmar.

Men då gjorde du ju tre mil första dan, det låter rätt tufft.

Men runt en vecka för Vuoggatjålme-ritsem då? Plus marginal, vilodagar, avstickare etc, givetvis.
Hur kommer man smidigast till Vuoggatjålme?
 
GustavOh; sa:
NUI; sa:
Det är lättgånget, väldigt lättgånget. Jag gick från Vuoggatjålme och övernattade första natten vid Ikesjaure, ungefär mittemellan Mavas och Pieskehaure (fallfärdig kåta)andra natten, samt i sydsluttningen till Kailavagge tredje natten. Var framme i Stalo på eftermiddagen nästa dag. Första dagen var också ganska kort, de övriga 10-12 timmar.

Men då gjorde du ju tre mil första dan, det låter rätt tufft.

Men runt en vecka för Vuoggatjålme-ritsem då? Plus marginal, vilodagar, avstickare etc, givetvis.
Hur kommer man smidigast till Vuoggatjålme?

Jag hade ju en ganska ultralätt (om det nu finns något sådant som "ganska", men det är väl typisk svensk försiktighet) ryggsäck så det underlättar naturligtvis. Se länken om du vill kolla packlistan:
http://www.nui.se/Packlista_2004.htm

3 mil låter mycket, jag var tvungen att kolla min dagbok, men det stämmer bra. 32 km har skrivit. Kom iväg sent eftersom det regnade på morgonen (större delen av dagen faktiskt) och nådde Ikesjaure 20.40. Så sent går jag normalt inte. Och inte så långt heller, men jag ville vakna vid en spegelblank Ikesjaure med blå himmel.

Går du kortare så tar det nog 4-5 dagar till Stalo och sedan är det nog minst 3 dagar till Änonjalme. Men de distanserna har jag inte i huvudet. Så 7 dagar är nog minimum.

Utan att veta så gissar jag att det också finns bussförbindelser längs Silvervägen från Arjeplog till Norge. Om de inte går fram till Vuoggatjålme så skiljer det ändå bara någon km.

Och det var tjocka vid Ikesjaure på morgonen också..
Jörgen
 
Om man bara skall vandra och turen går norrut skulle jag inte rekommendera att starta från Vuoggatjålme. Guoletisjaure betydligt bättre. Sieldutleden från Vuogga är visserligen bra ur fiskesynpunkt, men vandringsmässigt sett rätt tråkig och ställvis snårig björkskogsvandring. Från Guoletis kommer man direkt upp på kalfjället. Till både Guoletis och Vuoggatjålme kommer man med buss (Silverexpressen) om man inte har tillgång till bil. Något som också kan rekommenderas är leden från Guoletisjaure söderut mot Guijaure (eller start från Graddis). Fin lättvandrad terräng, ca 2 dar och sgs folktomt. Från Guijare kan man fortsätta söderöver mot Nasafjäll och Laisdalen eller och ta sig över till Norge och E6:n. Har aldrig gjort Norge-svängen själv, men enligt kartan är det bara ca 1 mil till landsvägen från Nasa. Skulle också vara möjligt att från Nasa fortsätta vidare mot Ammarnäs eller Tärnaby via Norge.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.