Cykla svenska vandringsleder - går det?

Jag har funderat på att äntligen se lite mer av mitt eget land efter att ha varit ute på många långa cykelresor de sista tio åren. Jag skulle vilja se så mycket som möjligt under kanske augusti och september - och inland och vildmark är att föredra. Fast nu är problemet att man egentligen inte ser så mycket vildmark om man cyklar. Så jag funderade på att vandra en led istället/också. Sen funderade jag vidare på om det skulle gå att cykla en led istället, för att tjäna lite tid. Tid som jag sen kan spendera på andra håll i landet (även Norge och Finland är aktuellt). Jag har erfarenhet av att cykla singletrack/stigar/extremt dåliga vägar etc.


# Har ni några idéer om leder som teoretiskt skulle gå att cykla? (En bred fråga som går att tyda på massor av olika sätt, men hoppas ni förstår vad jag är ute efter).
# Nordkalottleden...? Vad säger ni om den?
# Bryter jag mot någon regel, skriven såsom oskriven, om jag cyklar? (typ att man lämnar spår och förstör i naturen etc, det vill jag ju inte göra)

Tack! .-)
 
När det gäller Nordkalottleden har jag här på Utsidan blivit tipsad om en bok på tyska av Peter Bickel som verkar vara den enda som beskriver hela leden(?). Eftersom min tyska inte är så vass har jag inte införskaffat boken ännu. Men om tyska är ett språk du känner dig hemma med så kan du nog få svar på de flesta Nordkalottledsfrågor i den boken.
 
Hur lätt det är att cykla vandringsleder är väldigt varierande. Men att ta sig till Sylarna, Gåsen och Helags är inte alltför knöligt, om du låter bli att ta vägen över Stendörren.
 
Tack för de svar jag hittills fått! Ska gå igenom infon jag fått ifrån er.

Varför är Nordkalottleden så dåligt dokumenterad förresten? Okej, det behöver ju inte vara en nackdel, men om man jämför med Kungsleden så verkar Nordkalottleden vara extremt anonym. Hur kommer det sig?
 
Länkar har du ju redan fått.
Cyklingen i fjällen är fri. Undantaget parker/reservat med särskilda regler.
Om du vill cykla i högre grad än släpa å dra går tyvärr stora områden bort, tex Sarek förutom Kungsleden.
Ett uppenbart konstateranse men i alla fall:
Du vill banta vikt och volym på packningen maximalt
För att det ska bli njutbar cykling.
En heldämpad hojj eller kanske en fatbike är
Vettiga alternativ
 
Varför är Nordkalottleden så dåligt dokumenterad förresten? Okej, det behöver ju inte vara en nackdel, men om man jämför med Kungsleden så verkar Nordkalottleden vara extremt anonym. Hur kommer det sig?
Kannske darför att stora delar inom Sverige gå på Kungs- och Padjelantaleden och är dokumentared på denna vis.
Men ja det är lite konstigt åt där finns ingen bok på Svensk eller Norsk över hela leden.

Cyklingen i fjällen är fri. Undantaget parker/reservat med särskilda regler.
Om du vill cykla i högre grad än släpa å dra går tyvärr stora områden bort, tex Sarek förutom Kungsleden.
Även Kungsleden genom Sarek och hela Padjelantaleden är bort. Enligt den nya föreskrifter
http://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2013/nfs-2013-10.pdf $4.12
Där finns ingen undantag om cycling längs Kungsleden genom Sarek. men man kan medföra sin cykel. häst far man inte ens medföra.

Henning
 
Användaren Utvandraren här på Utsidan har cyklat en del i fjällen, kolla in hans blogg www.yetirides.com, t.ex. Ammarnäs-Hemavan: http://www.yetirides.com/2013/07/ammarnas-hemavan.html

Som synes är han också en duktig fotograf så man läser alltid hans RR:s med stor behållning.

Ett mycket bra tips!


När det gäller vandringsleder i mellansverige, och i regel under trädgränsen är det knepigt att cykla med utrustning för camping, speciellt om man skall vara ute lite längre. Detta eftersom vandringslederna är ganska kuperade och relativt svårcyklade även utan packning. Delar av vandringslederna i norra delarna av landet är nog helt jämförbara.

Lösningen på detta är naturligtvis "superlättvikts" utrustning, Kolla in mitt gamla länktips för att se lite olika lösningar på problematiken:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=73644
 
Då så. Nu är det snart dags att ge sig av (28:e juli). Tyvärr kommer jag inte ta mig upp till norra Sverige, men väl till Härjedalen och eventuellt södra Jämtland. Det kommer inte bli några långa rutter längs vandringsleder - men jag har inte släppt tanken helt. Det jag funderar på är nu att cykla från Funäsdalen-Flatruet-Ljungdalen och sen ta mig över bergen och ner till någon av byarna/vägarna längs E4:an (Handöl/Vålådalen/etc).

Var tror ni om detta? Hur är vandringslederna generellt i dessa fjäll (Härjångsfjällen/Vålåsjöfjället m.fl)?

Jag har som sagt vistats mycket i berg, men har ingen aning om hur det fungerar i svenska fjällen? Visst får jag cykla här? (Det var ju förbjudet på vissa ställen längre norrut). Är det lätt att få tag i en bra karta över området i Funäsdalen eller närliggande by i söder? Är lederna markerade här - eller är dessa ställen utanför de normala rutterna så att säga?

Tack!
 
Tack för de svar jag hittills fått! Ska gå igenom infon jag fått ifrån er.

Varför är Nordkalottleden så dåligt dokumenterad förresten? Okej, det behöver ju inte vara en nackdel, men om man jämför med Kungsleden så verkar Nordkalottleden vara extremt anonym. Hur kommer det sig?

Det är nog så som Henning skriver. Det ligger nog lite prestige i var sträckningen av Nordkalottleden går. För att Sverige skulle ha en lite större del av Nordkalottleden så införlivade man en del av Kungsleden och Padjelanta i Nordkalottleden. Normännen hävda att leden går via de norske hytterna (Katterat till Vaisaluokta och vidare till Sulitjelma). Det finns som bekant två avslut, Sulitjelma och Kvikkjokk.
Jag har gått nästan hela Nordkalottleden (fattas biten mellan Roysvatn och Vaisaluokta som är tänkt att vandras i år) och jag kan inte föreställer mig att man kan cykla hela Nordkalottleden. Dock finns vissa sträckor som kan funka, ex. Kilpisjärvi fram till den branta nerstigning till Saraelv, genom Reisadalen till Kautokeino med undantag vid Imofossen (finns bara en mycket smal stig med rep att hålla sig fast i).
Etappen från Kilpis till Abisko kan funka, dock finns några brantare ställen. Etappen Abisko ner mot Vaisaluokta via den norska sidan är mer alpint och jag har svart att föreställa mig att man kan cykla större delen av sträckan. Vet ej om det är tillåtet överhuvudtaget, tror inte det skulle vara poppis. Eftersom det nämnts Peter Bickels bok, se bilderna...många här på Utsidan verka kunna lite tyska. Han är den tyska motsvarigheten till Claes Grundsten. Det är nog därför man träffar mest tyskor som går hela leden. Kan inte minnas att jag träffade någon svenskt på leden förutom Lars Vessel som gick Gröna Bandet 2011(träffade honom vid Gaskashytta).
 

Bilagor

  • IMG_9304.jpg
    IMG_9304.jpg
    56.7 KB · Visningar: 774
  • IMG_9306.jpg
    IMG_9306.jpg
    58.1 KB · Visningar: 946
  • IMG_9307.jpg
    IMG_9307.jpg
    50.6 KB · Visningar: 965
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Running Farmer Cykla Kungsleden i höst Vandringsleder 11
seobserver Samling Svenska vandringsleder Vandringsleder 3
mikmik Stora vida världen mot svenska fjällen!! Vandringsleder 4
Windstalker Vandringsleder norrut Vandringsleder 5
Danielv Kynnefjäll - lämpliga vandringsleder Vandringsleder 5
elgen88 Rullstolsanpassade vandringsleder Vandringsleder 6
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
oldtimer Hur skapa/bevara attraktiva vandringssträckor? Vandringsleder 3
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
Silver Fang Bästa vandringsleder i Stockholm Vandringsleder 4
vikfarn Vandringsleder Stockholm - Karlstad Vandringsleder 1
TerrorTerror Finns det några vandringsleder i Dalarna med höga höjder? Vandringsleder 6
Norrlänning93 Tips på vandringsleder Värmland Vandringsleder 4
jonathan_w Förslag på vandringsleder längst Bergensbanan. Vandringsleder 1
flippis Vandringsleder i Alperna Vandringsleder 3
bornholmerpigen Vandringsleder/rundslingor i Skåne/Blekinge/? Vandringsleder 10
MattiasL Tips på fina vandringsleder kring Örebro Vandringsleder 4
JessicaB Vandringsleder Vandringsleder 12
gusfallca Tips på vandringsleder kring Jämtland och Hälsingland Vandringsleder 3
IsakWiklund Arbeta med att märka vandringsleder? Vandringsleder 11
Ändreas Vandringsleder med guide Vandringsleder 9
Sjacobsson Tips på fina vandringsleder i Stockholmsområdet? Vandringsleder 3
Arvidsjaur Vandringsleder Arvidsjaur Vandringsleder 3
Skogsvaktaren Vandringsleder på kartor Vandringsleder 10
musse592 Vandringsleder på Island? Vandringsleder 1
CarlHedman Bra vandringsleder i Västmanland? Vandringsleder 10
mrbambocha Sveriges fem mest spektakulära vandringsleder? Vandringsleder 10
bojjan vandringsleder för den kräsne Vandringsleder 17
Ankan79 Sveriges topp 10 vandringsleder på plätten? Vandringsleder 13
Jacob P. Vandringsleder i Vättlefjäll Vandringsleder 6
peamwd Panorama 360º för vandringsleder Vandringsleder 4
vandrarenDaniel Vandringsleder i Östergötland Vandringsleder 7
Jonas.musik Vandringsleder i anslutning till större stuga? Vandringsleder 7
rolandsk Tips på boende och trevliga vandringsleder - Funäsdalen Vandringsleder 8
peter1969 Göra kartor över vandringsleder? Vandringsleder 21
Bjösha Vandringsleder för nybörjare Vandringsleder 3
Esvard vandringsleder Vandringsleder 5
Vandringshyveln vandringsleder vid geirangerfjorden?? Vandringsleder 2
goblion Vandringsleder i småland Vandringsleder 5
bede Vandringsleder vid Galå Fjällgård Vandringsleder 0
avslutad_230717 Vandringsleder Gävle-Söderhamn Vandringsleder 1
Glännman Tips på vandringsleder - skaraborg, västragötaland Vandringsleder 16
awarnqvist Vandringsleder i Finland Vandringsleder 1
Joel_P Tips på vandringsleder Vandringsleder 3
luffen Vandringsleder Vandringsleder 4
Amoo Vandringsleder i Norrbotten ? Vandringsleder 12
Karpaterna.se Vandringsleder runt Brösarp Vandringsleder 5
svenssonhanna Tips på fina vandringsleder i Dalsland? Vandringsleder 4
Zer Digitaliserade vandringsleder Vandringsleder 1
ajn Markering vandringsleder Vandringsleder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.