Cykelväskor

Jaha, tänkte köpa mig ett par nya cykelväskor inför min cykelsemester i sommar.

Jag vill kunna cykla långt o länge med väskorna, samt ha de till vardags. Har ett par Ortlieb frontroller plus som jag gillar skarpt så jag hade nog tänkt mig ett par Ortlieb. Det bästa med de är att de står väldigt stadigt på marken/golvet så att det är enkelt att packa, så har det inte varit på de vaude-väskorna jag har sett.

Men nu kan jag inte riktigt bestämma mig för om jag ska ha den dyrare plus varianten med det tunnare o smidigare tyget. Någon erfarenhet av de olika tygen från nån här?

Nästa val är om jag vill ha rullförslutning eller lock. Egentligen gillar jag rullförslutning, med en flärp ovanpå (precis som mina gamla biltemaväskor). Däremot föreställer jag mig att det är väldigt trevligt med den här fickan på utsidan som finns på väskorna med lock.

Vad är fördelen med locket istället för rullförslutningen? Eller är det rullförslutning jag ska satsa på? Känns som att man kan packa mer överfullt med rullförslutningen, vilket ju kan vara bra om man har haft väskorna när man handlat tex.

Hjälp!
 
Det jag spontant tänker på med sidofickorna är att de gör ekipaget bredare och lite svårare att komma fram med om det är trångt. Kanske inte alltid ett problem, men säkert nog så irriterande når det är det.
 
Sidofickor är bara på Ortlieb-modellerna med lock i år? Verkar så. Har för mig att de hade en med rullöppning och en (pytte)liten yttre ficka, fjolåret kanske. (Vaude har rullöppning och sidoficka, även den med rullöppning, men det hade du säkert koll på.)

Om din plan även är "till vardags" och "långt och länge" är det nog inte dumt med en sidficka, själv skulle jag uppskatta att slippa ha mobil/plånbok/nycklar i fickorna på kläderna även när jag "bara" vardags-cyklar. Det är lite segt att öppna hela väskan om man har velat lägga nämnda "ofta-prylar" vattentätt, tycker jag.

Angående väv har jag bara erfarenhet av Vaude Aqua Back och dess lite tunnare/smidigare väv, har svårt att se att det skulle behövas en tjockare om man inte expeditionscyklar? Fast jag vill ju egentligen bara åt vattentätheten.

Skulle jag köpa igen skulle jag nog överväga Ortlieb, pga ryggsäcksadaptern (bara 310 g extra, kan det nog vara värt!). Min Vaude är inte så bekväm att bära om man ska gå på stan några timmar och bära den med den tunna axelremmen, eller i handtaget, och baksidan är inte heller så sympatisk att ha mot kroppen, vassa kanter. Fast rullöppning känns som mer flexibelt än lock, lättare att anpassa väskvolymen till innehållet. Och jag skulle också önska att få en väska som kan stå på marken, som du säger.
Dessa aspekter är väl mer för vardagsanvändande, men inte oviktiga för mig om jag skulle skaffa en ny nån gång.
 
Du anpassar

dig till de väskor du köper. Visst är det praktiskt med många fickor och var sak på sin plats både vid långtur och pendling men att kunna få ner stora volymer och även skrymmande föremåt i stora bakväskor med både höjd och bredd framåt/bakåt är också bra många gånger.

En stor midjeväska med många fack är ett bra komplement på långtur. Här kan man ha kikare, kamera, pengar resehandlingar gps karta guidebok etc.

Men ett styrfäste till GPSen och kartficka på styrväskan behöver du förstås också.

Jag har personligen aldrig förstått vitsen med att kombinera ryggsäck och stor cykelväska.

Thure
 
Tänk att det alltid ska vara så svårt. Egentligen är det nog så att jag vill ha en icke vattentät ficka på väskan för att kunna förvara sånt som inte kan ligga instängt så länge (grejer som kyls mha avdunstning, jag har en sån där gelfylld påse för sådana saker o den kan inte ligga instängd).

Nu är det ju så att de fickorna som finns på de olika väskorna verkar vara vattentäta allihop, så då försvinner väl den fördelen.

Midjeväska har jag redan planerat att ta med på långturen i sommar, o till kartan har jag konstruerat en mkt vacker karthållare :).

Så isf kanske det är Ortliebs m rullförslutning jag ska ha istället. Lite svårt att bestämma mig... (som vanligt).

Finns det nån fördel vad gäller reservdelar o sånt att hålla sig till samma märke som på framväskorna?
 
Det mesta fungerar på något sätt, jo.

Har ett par Vaude bakväskor med rullförslutning och små sidofickor. Helt riktigt bra att kunna packa överfullt vid behov. Sidofickorna använder jag ibland, men inte ofta; som skräpficka eller för att ha sådant som inte får läcka i resten av packningen, en flaska olja till exempel. Brukar använda styrväska (på vanlig cykel) eller baklådan (på liggcykel) för mobil, kamera osv.

/Per Eric
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
petersundqvist Sy egna cykelväskor. Långcykling 7
DoktorGlas Vattentäta cykelväskor - Vaude? Långcykling 38
Kevin123 Cykelväskor Långcykling 11
A.Westberg Cykelväskor: fram+bak eller bara bak? Långcykling 18
hijk Köpes Vaude/Ortlieb Cykelväskor Långcykling 2
Vägslav Sverige rakt igenom Del cykelväskor, cykeldator Långcykling 15
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
AWG Cykelväskor Vaude vs Ortlieb Långcykling 15
friluftaren Veloforms cykelväskor Långcykling 14
laan84 Butiker som har bra sortiment på cykelväskor? Långcykling 3
Threeon Ta reda på rätt cykelstorlek, rätt cykelväskor & växel Långcykling 11
The_Lost_Cyclist köpa cykelväskor i Göteborg? Långcykling 2
finta Ortlieb cykelväskor Långcykling 3
Äpplet Cykelkartor över Europa och cykelväskor Långcykling 3
KTG Fästen till cykelväskor Långcykling 5
pad Fästa cykelväskor på "vanlig" framgaffel? Långcykling 9
greendanger Cykelväskor Långcykling 25
greendanger Cykelvagn eller cykelväskor? Långcykling 25
tommiehedberg Fästen (hållare) till cykelväskor Långcykling 3
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
avslutad131104 Vattentäta cykelväskor efterlyses Långcykling 2
Cykelväskor Långcykling 3
Broder Bob Göra egna cykelväskor Långcykling 6
igs Vilka cykelväskor ger mest kontra pengarna Långcykling 11
jd Ortlieb cykelväskor: QL-1 vs. QL-2 mm. Långcykling 11
lizardking var köper man cykelväskor Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.