Cykelsemester med Ella 2,5 år

Nu till sommaren så tänkte jag och min sambo ge oss ut på cykelsemester i Sverige tillsammans med vår dotter Ella som då hunnit bli 2,5 år. Tidplanen är flexibel och kan röra sig mellan 1-3 veckor. Främst har vi tänkt oss att tälta. Vi skulle vilja fråga om tips av er som varit ute på cykelsemester med era barn rent generellt. Sedan har vi ett mer specifikt frågetecken om det är möjligt att semestra med Ella i cykelbarnsits. Jag tänker närmast på hur man i så fall bäst skyddar henne mot solen, säkerhet m.m. En annan faktor är att cykelbarnsitsen hindrar användandet av packväskor bak på pakethållaren. Klarar man sig med full uppsättning väskor på ena cykeln och framväskor samt styrväska på den andra med barnnitsen? En lösning på problemet är ju att cykla med en barnkärra typ Burley. Här får man i så fall väga in investeringskostnaden. Det skulle vara intressant att ta del av era erfarenheter.
Det skulle också vara fint med lite tips på trevliga turer som ni gjort med era barn.

/Benny
 
jag har själv inga barn eller så men om jag skulle köra med sits så skulle jag nog fästa den på den främre hållaren bak och framåt vänt så kan man ser barnet som kan vara rätt skönt för barnet också då man kan prata myket bättre med barnet osv.(det bli inte så långtråkigt då heller...dessutom kan du har större väskor där bak....
 
cykelsemester med barn

Att cykla så mycket med ett barn i barnsits verkar lite omständigt med tanke på just sol och om hon somnar ibland kan hon till slut få ont i nacken etc.

Jag skulle välja att köra som vi gjort med cykelvagn och välja en dubbelvagn även om ni har ett barn så ger det också plats för packning upp till totalvikt på 45 kilo.

Sen kan man använda vagnen till mycket annat också.

Det är en Chariot Carrier Couger 2 jag pratar om....

http://www.activekids.nu

Lycka til på färden.

Peter
 
Avråder sits på främre pakethållaren

fuchs; sa:
"om jag skulle köra med sits så skulle jag nog fästa den på den främre hållaren bak och framåt vänt så kan man ser barnet"

Att fästa en sits på främre pakethållaren skall nog avrådas för allas säkerhet. Dels så inverkar en levande last negativt på ekipagets styrförmåga och inte minst så kommer den lille passageraren vara värst utsatt vid en kollision eller omkullkörning.
 
Vi cykelsemstrar med sonen. Första långhelgen var han 10 månader, varje sommar har vi varit ute 2-4 veckor med tält. Vi har cykelkärra till sonen, där sover han bra och kan skyddas mot sol och regn bra. Jag (och andra) har skrivit om tips förr, prova att söka.
Vi har barnsits hemma, han har aldrig sovit bra i den för han får för dåligt stöd för överkroppen.
Cykelkärran kan användas även till vardags, till dagis och andra aktiviteter och när man handlar. Det finns billigare, men tyngre, kärror på Biltema bl a.

Turer vi gjort:
Fyn runt, Jylland kors och tvärs, Åland-Åbo, Kattegatt Runt, Skåne runt samt kors och tvärs, Tranås-Gränna, Sjuhäradsbygden, Östgötakusten och säkert några turer till i Götaland som jag glömt bort.
... dessutom är Bornholm cykelvänligt, vissa gillar Gotland.

[Ändrat av cykelstina 2005-11-08 kl 13:20]
 
Re: Avråder sits på främre pakethållaren

bennys; sa:
Att fästa en sits på främre pakethållaren skall nog avrådas för allas säkerhet. Dels så inverkar en levande last negativt på ekipagets styrförmåga och inte minst så kommer den lille passageraren vara värst utsatt vid en kollision eller omkullkörning.

Dessa sitsar sitter fast i ramens främre rör (det som framgaffeln ledar i via styrlagret) och med barnet där framme och packväskor bak blir det bra balans på cykeln. Dvs sitsen rör sig inte i förhållande till ramen när man vrider på styret. Är bra med mindre bar upp till ca 3 års ålder sedan blir de för stora.

Men jag föredrar precis som i inläggen ovan cykelbarnkärra för vardag och turbruk med barn. Vi har inte gjort några längre expeditioner med tält men har cyklat med en eller två cykelkärror nästan dagligen i många år tills yngsta barnet var i 6-7 årsåldern och kunde cykla själv.

Nu är det packkärra som gäller.

Thure
 
cykelstina; sa:
"varje sommar har vi varit ute 2-4 veckor med tält"
Jag har gått igenom tidigare inlägg som berör ämnet. Som jag förstått har ni förutom fullt riggade cyklar även använt en trailer för att få med all packning. Kan du uppskatta ungefär var gränsen går tidsmässigt för att klara sig utan dylik?
cykelstina; sa:
"Turer vi gjort:
Fyn runt, Jylland kors och tvärs, Åland-Åbo, Kattegatt Runt, Skåne runt samt kors och tvärs, Tranås-Gränna, Sjuhäradsbygden, Östgötakusten och säkert några turer till i Götaland som jag glömt bort.
... dessutom är Bornholm cykelvänligt, vissa gillar Gotland."
Tacksam för turtipsen Stina! Någon favorit?
cykelstina; sa:
"Cykelkärran kan användas även till vardags, till dagis och andra aktiviteter och när man handlar."
thureb; sa:
Men jag föredrar precis som i inläggen ovan cykelbarnkärra för vardag och turbruk med barn.
Tydligen så är cykelbarnkärran överlägsen vid semestrar. Investeringen kräver, enl min mening, att den används så att den inte står och dammar. Vi har gångavstånd till dagis och butik så där finns inte ett så stort behov att fylla. Detta beror inte på snålhet, utan jag är inte så förtjust i att ha en massa fritidsprylar som står oanvända. Var det ett självklart val för er och hur gick era tankar när ni köpte kärra?

/Benny
 
Vi cyklade mycket innan Arvid föddes och vi såg hur mycket packningen slet på bakhjulet, så när vi blev en till gick vi "över gränsen" för vad bakfälgar tål. Första vandringen med Arvid blev också en väckarklocka, han och hans lilla klädpåse var inte så skrymmande, men blöjor och sovsäck var det...

Om man tältar blir det mycket packning som man har hela tiden (tält, sovsäckar, kök, bränsle) som vi inte har när vi kör mellan vandrarhem/B&B.
Om ni har två cyklar, varav den ena pakethållaren är upptagen av barn, har jag svårt att se hur ni ska få med er allt för en tältsemster. Jag kan ha fel, så ge er ut och prova! Cykling mellan vandrarhem borde gå bra. Prova att ta en långhelg mellan varndrarhem i vår, så lär ni er vad som funkar med packning, klädsel, sittkomfort och dagssträcka för er familj.

Jag gillar att cykla i Danmark, där ses cyklar som en del av infrastrukturen och det finns mycket cykelvägar och bra kartor. Dessutom är det lättare att få tag på "en kold" att dricka när barnet sover och nästa dag ska planeras. Sverige är ett U-land i jämförelse. Gamla rika bygder brukar ha ett väl utbyggt vägnät så man slipper vägar med mycket bilar och lastbilar. I Östergötland, Västergötland och Skåne har vi hittat trevlig cykling.

bennys; sa:
Investeringen kräver, enl min mening, att den används så att den inte står och dammar. ... Detta beror inte på snålhet, utan jag är inte så förtjust i att ha en massa fritidsprylar som står oanvända. Var det ett självklart val för er och hur gick era tankar när ni köpte kärra?
/Benny
Här har jag god lust att svara att jag inte förstår frågan, kan man ha för mycket grejer ;). En del svar ger jag ovan. Vänd på resonemanget: om ni skaffar en kärra så får ni se till att använda den vid söndagsutflykter och tillfällen då ni kanske tar bilen/bussen idag.
 
Varför och när cykelkärra för barn

Sök på barncykelkärra så hittar du många trådar som är positiva.

Det var på inget sätt självklart att köpa cykelkärra för vår del. De var inte alls så vanliga när min äldsta dotter föddes 1994 och det dröjde ända till lillebror föddes 1996 innan vi fick funderingar på cykelkärra. Med två barn är fördelarna större. Avgörande fördelar är att barnen är mer skyddade för regn blåst och kyla och att det blir komplikationsfritt om de somnar vilket de gör mycket snabbt när de är små och ekipaget börjar rulla.

Den dåliga balansen hos en cykel med barnsits laddad med ett barn ersätts med en mycket större trygghet närman lastat cykelkärran med ett eller flera barn och upp till 4 stora matkasssar. Om man bara tar varor kan man komma hem med 40 kilo varor.

Nackdelar med barnkärran är att den tar plats när man kommer på trånga ställen.

Så här efteråt ångrar jag bara att vi inte köpte cykelkärran tidigare.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mxn Tips på spännande cykelsemester m 9-årig kille önskas! Barn och friluftsliv 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.