Cykelkarta över Nya Zeeland!

Åker till Nya Zeeland med min cykel i slutet av januari, och tänkte cykla runt de två öarna. Har försökt leta efter en bra karta som visar cykelvägarna i landet, men har svårt att hitta någon! Det finns ju en hel del på nätet, men jag vill ju gärna öppna dem och få ett intryck av hur de ser ut och hur lätta de är att hitta med, innan jag köper dem.

Därför undrar jag om någon här har något bra tips på en cykelkarta över Nya Zeeland, eller kanske ett tips på någon butik jag ska leta i?

Tack på förhand :)
 
kan inte hjälpa dig med det där men blir väldigt nyfiken hur resan kommer bli. Du kanske skriver en reseberättelse? Vore roligt få ta del av den resan. Jag planerar också en cykelresa till sommaren. Nya Zeeland har jag alltid velat åka till. Avundsjuk.
 
köp karta på plats, planera med internet och atlas i förväg. helt klart det enklaste. det finns två fina böcker som heter " pedallers paradise", en för nordön och en för sydön. vi hade den för sydön. och vad jag minns var alla vägar vi cyklade på med i den boken. tillsammans med en duglig karta är det oslagbart.
/fredrik
 
Den här guideboken använde jag (och även Fredrik) på NZ:

http://www.paradise-press.co.nz/ppguides.html

Vet inte riktigt var man kan beställa den över nätet.
Men jag håller med om Fredrik att den är väldigt bra.


Annars är NZ väldigt väl anpassat för turister, så att få tag på kartor på plats är väldigt lätt.
Jag använde en karta för sydön med skalan 1:1 000 000 och för norrön använde jag lite mer detaljrika kartor. Eftersom det finns fler små vägar på norra ön.
http://www.kiwimaps.com/ har bra kartor
 
Hej
Du skall absolut skaffa dig denna guide INNAN du reser ned. Perfekt att planera med innan samt som guide under resan. Har gjort en liknande resa i frankrike en gång då jag använde Lonely Planets cykelguide, helt oslagbar. Och du har tur för den för nya zeeland är helt ny utgåva

Cycling New Zealand Lonely Planet - Resebokhandeln

Elisabet, jag har ett oanvänt ex du kan få billigt om är intresserad. Det är dock inte en heltäckande guide utan består av väl beskrivna sträckor så man bör köpa en vanlig guide också.
 
Hej

Vill inte lägga sordin på din härliga cykelresa till Nya Zeeland men då jag nu igen läser om en påkörd och dödad långfärdscyklist där så ta det försiktigt. Det verkar vara främst lastbilar och långtradare som är väldigt vårdslösa.

Har själv inte cyklat eller rest där så jag har ingen personlig erfarenhet. Men har läst ett flertal inlägg om det här på nätet under en längre tid.

Den här tjejen var den som sist råkade illa ut
http://road.cc/content/news/12650-g...-new-zealand-lorry-danger-just-days-her-death
Även en jorden runt-cyklist råkade illa ut förra året efter att ha varit ute i tre år
http://www.crazyguyonabike.com/doc/page/?o=RrzKj&page_id=104619&v=1l

Även Josie Dew en kvinna som har cyklat världen över och skrivit flera böcker om sin cykelresor skrev så här i sin bok "Long Cloud Ride" om sin cykelresa på Nya Zeeland.
"Diabolical! Worst ever experienced. The majority seem convinced that the only place for a cyclist is in the ditch and if you’re not in it, they will soon put you there."

Händelser av det här tråkiga slaget händer väl kanske överallt runt om i världen, men just "Nya Zeeland" verkar ploppa upp på cykelforum då och då. Kanske en backspegel kan vara bra för att ha koll på vad som kommer bakifrån.

Ni som har cyklat där, vad är er åsikt om det här problemet?
 
Att NZ skulle vara ett osäkert ställe at cykla på stämmer inte överens med min upplevelse av landet.
vi cyklade i och för sig bara på sydön. men där var det verkligen inga probem, någongång, av att vi skulle blivit dåligt bemötta. och merparten av medtrafikanterna var försiktiga turister i campervans.
Att NZ skulle vara överrepresenterat i skadestatistiken kanske kan beror på att det är en populär destination. jag vet inte. men jag skulle inte tveka att cykla där igen.
/fredrik seger
 
Inte alltid ofarligt

Vi såg flera tillbud mellan cyklister och (främst) lastbilar. Verkar som lastbilarna ogärna bromsar in i uppförsbackarna. I stället försöker dom köra om cyklisterna. Får dom då samtidigt möte blir det väldigt trångt och cyklisten måste väja. I bland finns det bara en bergvägg eller ett stup att väja till...

En annan sak att tänka på. Det finns inga småvägar utan biltrafik i bergen. Alla vägar i bergen är småvägar MED biltrafik. Öht är det väldigt smala vägar på NZ.

OBS man måste ha (atlernativt "kommer att få" ) starka ben som cyklist i detta land!!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.