Cykelergonometer vs. Coopertest

Hej!
Var på företagshälsan idag och kollade kroppen med bla. cykelergonometer-test.
Resultat: Dålig kondition!
Mycket förorättad gjorde jag ett coopertest nu ikväll.
Resultat: Mycket bra kondition!
Hör till saken att jag är medelmotionär och springer 10-12 km ett par ggr i veckan.

Hur funkar cykelergonometer-testet egentligen och vad kan man lita på?

//Röjan
 
Testvärde

Hallå!

Jag tycker det är konstigt att dina testvärden skiljer sig så mycket, mitt tips är att någon någonstans gjort fel.

Vilken typ av ergometertest gjordes, samma belastning hela tiden, eller var det ett progressivt test? Annars har jag åsikten att ergometertest ger en relativit bra bild av en persons kondition om man menar att kondition är förmågan att ta upp en viss mängd syre i förhållande till kroppsmassa. Men knappast någon exakt vetenskap.

Varians kan annars förekomma av flera olika orsaker:

-Kondition (om man menar förmågan att prestera) är till viss del grenspecifik, dvs springer man mycket blir man bra på det, cyklar man mycket blir man bra på det. (Kapaciteten på syretransporten är konstant, men tex. muskler rörelsemönster är till viss del grenspecifika)

-En infektion i kroppen skickar upp pulsen rejält, men man kan ofta prestera hyfsat en kortare stund, eftersom du inte använder pulsen som en variabel vid coopers test, kan detta vara en förklaring.

-Vid alla slags tester är det ju vad man kan prestera vid det exakta testtilfället som mäts. Har man tex. ätit eller sovit dåligt kan det också påverka resultatet. Kanske hade du just ätit innan ergometertestet kan också resultatet påverkas.

Men som sagt känns det som om skillnaden mellan "dålig kondition" och "mycket bra kondition" är för stor för att någon av ovanstående tillfälligheter skall vara hela orsaken.

VIsst är testvärden viktiga och kan ge en "vink på vägen"(nytt uttryck, jag uppfann just nu!?), men det är vad man presterar som räknas....

Mattias
 
Tack för ditt svar!
Belastningen var den samma hela tiden.
Misstänker att kroppsmassan viktas lite väl hårt.
För två år sedan gjorde nämligen en arbetskamrat samma test.
Hon är byggd som ett spjällsnöre (lång och väldigt smal), röker som en skorsten och motionerar inte ett dugg. Men hon rider så jag antar att hon är ganska stark i benen.
Hon fick så bra resultat att skalan inte räckte till!
Kanske är det något fel på utrustning eller handhavande, för jag vägrar tro att jag har dåligt flås ;)

//Röjan
 
Problemet med företagshälsovårdes test är väl att de inte direkt är maxbelastning utan snarare mycket lätt cykling som gäller. Fick en 3á i kondition häromåret och blev också rätt förbannad. De höjde min puls till hela 119 slag per minut, dvs ca 70 slag under min maxpuls.

Men kondition är väl "förmåga att transportera syre" och har ju väldigt lite med att göra hur hårt man kan pressa sig innan man mullrar in i väggen.
 
Mycket förorättad gjorde jag ett coopertest nu ikväll.
Resultat: Mycket bra kondition!
tala om hur långt du hann så skall vi tala om för dig hur dålig kondis du har. Haha ;)

Jag hade litat mer på coopertestet.

-Kondition (om man menar förmågan att prestera) är till viss del grenspecifik, dvs springer man mycket blir man bra på det, cyklar man mycket blir man bra på det. (Kapaciteten på syretransporten är konstant, men tex. muskler rörelsemönster är till viss del grenspecifika)

Men som sagt känns det som om skillnaden mellan "dålig kondition" och "mycket bra kondition" är för stor för att någon av ovanstående tillfälligheter skall vara hela orsaken.
Jag vill påstå att konditionsmätning är mycket grenspecifikt. En del av det vi kallar "kondition" är rörelseekonomi. Man lär sig utföra ett visst rörelsemönster på ett effektivt sätt, ett sätt som minimerar syreanvändningen under aktiviteten. En van cyklist får högre värde i ett konditionstest på cykelergometer medan en löpare får ett högre värde i ett coopertest.

En person med bra kondition har nytta av konditionen när han byter gren för han behöver bara lära sig rörelsemönstret för att få nytta av den generella fysiologiska adaption som sker när man motionerar (högre syreupptagningsförmåga, mitokondrierantal, högre mkölksyretröskel etc).

Ett annat problem är hur noga testerna genomförs. Jag testades på en cykelergometer för några år sedan. Sadeln var felinställd, vilket jag påpekade utan att resultat, och jag hade ens inte suttit på en cykel på över tio år. Resultatet blev bla att jag fick en maxpuls i testet runt 170, vilket är minst 20 slag för lågt. Tester utförda av okunniga, ointresserada testare ger inga svar på hur god kondis man har.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio coopertest på löpband Löpning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.