realout; sa:
Hur tar man bäst en mountainbike med sig på flyget?
Det allra bästa är naturligtvis en hårdplastväska, som ser ut som en resväska och skyddar hojen utmärkt. För egen del har vi hittills tyckt dessa är för dyra och dessutom måste de ju förvaras. Så vi använder cykelkartonger istället.
Dessa får man hos cykelhandlarna. Cyklarna levereras i dem så de får hundratals varje år och är bara glada att bli av med dem.
När man fått hem kartongen, tar man av framhjulet o pedalerna o växlar ner till minsta klingan fram och största drevet bak och så tar man lös styret dock utan att lossa kablarna. Sedan stoppar man ned hojen i lådan. Därefter stoppar man ner styret i lådan framme på höger sida och framhjulet på vänster sida om ramen. Därefter lägger man in lite skydd. Ofta finns en kartongbit med i lådan som man kan lägga mellan hjulen och ramen. Man kan också lägga lite skumgummibitar dels vid bakväxeln dels vid bakaxelns snabbkoppling som skydd. Sedan tejpar man rikligt med bred kraftig tejp.
Framaxeln tar man av, liksom cykeldatorn, och tar tillsammans med pedalerna. De enda verktyg som krävs är en insexnyckel och en pedaltång (om man inte har 959 pedaler). Normalt släpper man ur lite luft ur däcken också, det har inte med flygsäkerheten att göra (som en del tror). Man gör det för att lättare få ner hojen i kartongen. Hela operationen tar tio minuter, och lika länge vid ankomsten.
Vi har flugit med hojarna förpackade på detta sätt tur o retur, tre gånger till Asien (Delhi, Singapore o Bangkok) en del inom Asien (BKK - Sagion, BKK Chiang Mai), två gånger till Mallorca, en gång till Teneriffe, en gång till Geneve, och till Colorado. Och hittills har vi inte haft minsta skada på dem, peppar peppar.
Vi har alldeles för fina cyklar för att ens kunna tänka oss att flyga med dem utan skyddsförpackning.
Per