Cykel på flyg?

Hej, denna fråga har säkert dryftats tidigare men jag ställer den igen: Hur tar man bäst en mountainbike med sig på flyget? Har ingen lust att ha någon stor cykelförvaringsväska med mig. MvH Gustav
 
Ring bolaget

Hej!

Varierar mellan bolag, ring och kolla.
Men tumregler som funkat för mej:
1. Vrid styret så det är parallellt med ramen.
2. Ta bort pedalerna.
3. Sänk sadeln.
4. Ev. behöver du tömma luften ur däcken. Man ska inte behöva det rent tekniskt, men ibland kräver man det ändå. I det läget brukar jag inte bråka, utan göra som de vill.

Om du vill skydda cykeln lite kan det vara bra att ta lite blisterplast eller liknande och tejpa runt växeln, ramen och andra ställen du är rädd om.

Ibland får man skriva på ett papper att man frånsäger sig reklamationsrätten om cykeln skulle skadas under transporten.

Ibland kan man få köpa en transportkartong. Det beror ju på om man har nånstans att förvara den vid ankomsten tills det är dags för hemresan, och om man åker hem från samma flygplats, men kan vara värt att fundera över.

För oss har ovanstående punkter hittills funkat fint, med endast lite småskavanker - en ringklocka blev lite skev, någon repa på ramen, en eker gick sönder vid ett tillfälle.

Hoppas detta är till hjälp. Det har tidigare skrivits en del om detta, bl.a. finns en lång debatt om luft eller inte i slangarna. Sök på, ba.
 
realout; sa:
Hur tar man bäst en mountainbike med sig på flyget?

Det allra bästa är naturligtvis en hårdplastväska, som ser ut som en resväska och skyddar hojen utmärkt. För egen del har vi hittills tyckt dessa är för dyra och dessutom måste de ju förvaras. Så vi använder cykelkartonger istället.

Dessa får man hos cykelhandlarna. Cyklarna levereras i dem så de får hundratals varje år och är bara glada att bli av med dem.

När man fått hem kartongen, tar man av framhjulet o pedalerna o växlar ner till minsta klingan fram och största drevet bak och så tar man lös styret dock utan att lossa kablarna. Sedan stoppar man ned hojen i lådan. Därefter stoppar man ner styret i lådan framme på höger sida och framhjulet på vänster sida om ramen. Därefter lägger man in lite skydd. Ofta finns en kartongbit med i lådan som man kan lägga mellan hjulen och ramen. Man kan också lägga lite skumgummibitar dels vid bakväxeln dels vid bakaxelns snabbkoppling som skydd. Sedan tejpar man rikligt med bred kraftig tejp.

Framaxeln tar man av, liksom cykeldatorn, och tar tillsammans med pedalerna. De enda verktyg som krävs är en insexnyckel och en pedaltång (om man inte har 959 pedaler). Normalt släpper man ur lite luft ur däcken också, det har inte med flygsäkerheten att göra (som en del tror). Man gör det för att lättare få ner hojen i kartongen. Hela operationen tar tio minuter, och lika länge vid ankomsten.

Vi har flugit med hojarna förpackade på detta sätt tur o retur, tre gånger till Asien (Delhi, Singapore o Bangkok) en del inom Asien (BKK - Sagion, BKK Chiang Mai), två gånger till Mallorca, en gång till Teneriffe, en gång till Geneve, och till Colorado. Och hittills har vi inte haft minsta skada på dem, peppar peppar.

Vi har alldeles för fina cyklar för att ens kunna tänka oss att flyga med dem utan skyddsförpackning.

Per
 
Är du rädd om den?

Jag har flugit ett par gånger med cykeln i en mjuk cykelväska. Biltema har en prisvärd variant för ett par hundra. Nu har det handlat om familjecharter och jag har inte varit helt beroende av att cykeln skulle klara transporten helskinnad (har den hanterats ovarsamt och gått sönder har jag ju alltid kunnat bada med barnen istället...).

Om jag däremot hade gjort resan med avsikt att endast cykla på resmålet så skulle jag nog ha skaffat en hård väska eller packat i en cykelkartong istället. Jag skaffade en kartong till första resan, men den var betydligt större än väskan och ville inte få plats i bilen till Arlanda. Därför blev det väskan istället.

mvh
Håkan Åkesson
 
Jag har transporterat en MTB med stålram utan transportskydd några gånger. Resultat blev en liten buckla i ramen + ett skevt hjul. Paketera cykeln!

/Erik
 
Kartongen?

Hej

Var gör ni av kartongen under själva cykleturen? Förvarar den någon stans eller slänger den och fixar en ny hos eventuell lokal cykelhandlare?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
seas cykel på flyg? Långcykling 12
jd Cykel på flyg - övervikt Långcykling 12
Cykel på flyg Långcykling 6
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
KristianMattiasson avståndsmätare med karta på internet för cykel Långcykling 3
chicole Malmö - Indien på cykel Långcykling 20
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16
hannulan Strl på cykel Långcykling 1
honkydory Nytt jorden runt rekord på cykel! Långcykling 17
xely Ramnummer på cykel Långcykling 5
greendanger "Jag ska se hela världen – på *cykel" Långcykling 1
i Grycksbo Jorden Runt På Cykel - Kartor! Långcykling 3
jallejulius Storlek på cykel för en förstagångscyklist! Långcykling 5
juniafrida tips på cykel som tål... Långcykling 17
asaschultz Cykel på Sardinien Långcykling 1
Sam Borombon Cykel på Transsibiriska Långcykling 1
nicklas_ll Ny hemsida - På cykel över två kontinenter. Långcykling 6
qonzo Cykel på tåg/flygplan Långcykling 7
peon Cykel på hotell? Långcykling 2
nummeråtta Hyra cykel på Gotland? Långcykling 1
Eleuthera Europa runt på cykel Långcykling 3
Tarzanthe1 Köp av touring cykel, va ska man tänka på?? Långcykling 3
Hrdlr Tips på cykel? Långcykling 0
Thorn Beslut om cykel på alla tåg i EU! Långcykling 40
klippen Cykel på tåg i Mälardalen Långcykling 4
XmadiceX Ilandsproblem på cykel!? Långcykling 37
liquidmonkey Götland på cykel Långcykling 2
jimpaw frågor angåeende cykel på tåget.... Långcykling 14
jerklaren Grön vill ha tips på cykel och utrustning Långcykling 4
haland Hyra cykel på Mallorca Långcykling 7
seas Island runt på cykel i sommar! Långcykling 5
Kiwi Sverige-Thailand på Cykel Långcykling 19
cedro Cykel på tåget Långcykling 34
bergholm 20 mil på cykel Långcykling 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.