coopertest på löpband

ska jag göra på onsdag 21/4 (om det inte blir nytt återbud!). Jag har aldrig sprungit på löpband, utom en kort stund vid skoköp och undrar vad man ska tänka på. När jag springer kvalitet,
vilekt jag nyss börjat med, har jag vissa riktmärken i terrängen eller utmed vägen/stigen, en skylt, en sten, e.d., som motsvarar vissa sträckor, i motionsspåret hemmavid finns 1000-metersmarkeringar.
Backen där jag gör mina backryck har ett väldefinierat krön. Osv.

Jag testade 3 km i höstas i Rydsspåret och försökte hitta en balans mellan beslutsamhet och avspändhet för att verkligen orka hela vägen. Det tog 15 minuter. Jag var tvungen att bromsa
i en utförsbacke, och segade nog i den sista uppförsbacken. På plant underlag borde jag
klara aningen snabbare.

Men här är det ju ngn annan som bestämmer takten; kan jag vänta att testledaren är följsam, eller ska jag tala om vilket tempo jag siktar på? Säg, så här. Jag är snart 67 år och har blivit påtagligt långsam med åren. Jag springer verkigen inte en halvmara i 4-minuterstempo, som när jag var i 45-årsåldern (det gjorde däremot Lasse Strandh, när han var 66, men han var ju snudd på elit i
yngre dar).

Jag bör klara 3 km på 15 minuter och känner att det kan förbättras.
Jag testade 2 km för en vecka sen - efter ett intervallpass! - och vet att jag klarar 9.20 utan större viljeanspänning. Det skulle betyda 14 minuter på 3 km, kanske. Om jag t ex säger att vi börjar med 13 km/h och går ner, men aldrig under 12 ,om jag verkar seg. Eller hur lägger man annars upp det?
 

Liknande trådar