cobra/chili

Jo...

de största skillnaderna är att Cobran har "stålpinnar" samt "fjädertuber" runt hälen, medans Chili har plastöverdragen stålwire och frilagda fjädrar, svårt att fatta?
Kolla på nedanstående bilder:
Chili:
chili.jpg


Cobra:
cobra.jpg


Personligen så gillar jag inte nån av dem, men är mycket nöjd med mina 7tm

/Anders B
 
Om jag inte minns fel så går kabeln på cobra hela vägen runt i framkant. Något som verkar positivt, eftersom chilibindningen verkar ha en förmåga att hoppa av där den är fäst i framkant (iallfall på en åkkamrats skidor, själv har jag inte uppgraderat mina Riva II än :)).
/Cilla
 
Det...

finns ingen kabel på Cobran, den har metallstänger där det var plastöverdragna stålwirar på Chilin, vidare så fästs dessa metallstänger på liknade sätt och plats som på Chilin.

En fördel som Cobran har nu är att man får med höjningsplattor när man köper bindningen, har för mig att det är 20mm plattorna.

Jag är dock inte intresserad av Cobran pga att den påminner/har liknande lösningar som Chilin, men det är ju bara min åsikt. Om Voilé Hardwire inte var så mycket dyrare så skulle jag rekommendera den i stället, men prisskillanden (+600-700kr) talar tyvärr mot "Hårdtråden", så att G3 Targa är den bindning som jag tycker ger mest för pengarna i detta fallet.

/Anders B
 
Du har rätt...

...jag blandar ihop den med Riva. Riva Z heter den nog som jag tänkte på (ser ut som Riva III fast med "bygel" över tån fram).
 
Cobra

Cobran har en längre fjädringsväg vilket är bra för de nya plast pjäxorna, bygeln över tårna är avrundad för att skona sulornas ovansida, en plan tådel, Fjädrarna är kompressions fjädrar ej drag vilket gör att man ej kan översträcka dom, istället för vajer så är det en stålbygel som håller pjäxan = mycket stabilare och lättare att ta på, 20mm plattor och hälhöjare ingår.

Jag har ett par Cobra och är Helnöjd det är en helt annan bindning än Chillin som jag tyckte var skit.
/fredrik
 
Chilin suger

Chili-bindningen är kass, ömtålig och vajern nöts av!!!
Har just bytt till Cobran och hoppas att den funkar bättre.
 
Jag kör också med Cobra bindningen och kan rekomendera den varmt.

De nya utlösande bindningarna gillar jag inte. Om man gillar att hoppa mycket vill man inte att bindningarna ska lösa ut. Hur konstigt det än låter. Men finns inget mer irriterande än bindningar som löser ut i en för hård landning.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...