Climatic eller G1000

Hej

Jag planerar att köpa nya byxor och eventuellt en jacka och min fråga är, vilket är bäst Jackor och byxor i Haglöfs climatic väv eller G1000 från Fjällräven.

Tacksam för svar

tony
 
Har både ett par Fjällräven i G1000 och ett par Haglöfs i Climaticväv. Utan att tveka rekommendarar jag Climaticväven. Jag upplever vävarna som lika stryktåliga men Climaticväven torkar 3-4 ggr så snabbt som G1000-väven. Eftersom jag har lätt för att bli varm och svettas mycket är detta en stor fördel för mig. Förut när jag hade mina Fjällrävenbyxor på fjällvandringarna hände det att de inte var torra på morgonen när jag vaknade och då hade de ändå hängt på tork hela natten. Mina nya byxor i Climaticväv brukar för det mesta torka medans man lagar middag på kvällen.
Ytterligare en fördel med Climatic är att det finns 3 olika tjockleker på väven att välja på.

Tips. Köp även en skjorta i samma väv...
 
Climatic!

Smutsen fäster inte på Climatic och lera torkar och trillar av. Grym väv. Haglöfs har den nu i tre kvaliteter. Den tunnaste tror jag inte är myggtät (Thor) enligt kundtjänst på Haglöfs. Mid-väven och upp är det, enligt egen erfarenhet.
 
G1000 VS Climatic

Hejsan Tony,

Har ett par byxor utav båda kvaliter. Jag upplever som nämnt tidigare att fläckar fäster lättare på G1000, oavsett vaxmängd.
Climatic Känns sval men G1000 svalare ovaxad.
Climatic torkar snabbt, G1000 snabbare, VÄL vaxad.

Svårt val

Ur egen synpunkt tycker jag att Fjällrävens modeller sitter skönare men ser inte lika bra ut som Haglöfs.
Smaken är väl som baken, Delad.

Man får väl fortsätta att använda båda två. Hmm.
Men skall jag vara ärlig tycker jag mer om mina i Climaticväv. Bara att torktumla efter tvätt och blir vattenavvisande, behöver som alla andra Imprenex då och då.

Lycka till med Ert val :)

/Henrik
 
Jag har ingen egen erfarenhet av Climaticväven. Däremot har jag två par Fjällrävenbyxor och är inte nöjd med något av dem. Hållbarheten är helt enkelt för dålig. Kanske har jag för höga krav, men när sömmarna börjar släppa efter bara några månader och man tvingas sätta sig och sy ihop dem på egen hand så känns de inte värda sitt ändå ganska höga pris. De sitter visserligen väldigt skönt, så länge man inte försöker sig på att klättra i dem. Mina Zippy-trousers fick en stor reva i baken efter ca. 1½ år, visserligen hade jag använt dem ganska mycket, men ändå. Man har ju hört historier om folk som haft sina G-1000 byxor i 30 år utan att de ens ser slitna ut. Jag börjar undra vad såna människor ägnar sig åt i sina byxor. Kanske biljard.
/Harald
 
Tveklöst Climatic

Jag har haft både Fjällräven G1000- och Haglöfs Climatic-brallor, när det gäller slitstyrka råder ingen tvekan Haglöfsbrallorna är överlägsna. Väven är nog inte outslitlig men G 1000 är jäkligt myckert mindre slittålig.
Haglöfsbyxorna torkar överlägset fortare, sitter skönare på min lönnfeta lekamen. När de blir skitiga blir de ytligt skitigare.
Det enda jag kan komma på att Fjällrävens byxor i G 1000 väv är bättre i är att jag tycker att den väven är något behagligare att ha mot kroppen när den är torr och ren.
Köp Haglöfs Climaticbyxor.
Jag hade utmärkt vindblus från Haglöfs i samma vävs tunnaste kvalitet, ett av de bästa friluftsplagg jag ägt. Tyvärr blev den stulen från klädsträcket och Haglöfs har dessvärre sedan länge haft den ur sortimentet.
 
En fördel med Climatic är att Haglöfs gör kläder för människor över 185. Det gör inte Fjällräven (trots att deras viktigaste marknader har världens längsta invånare).

På sommarfjället kör jag faktiskt med ett par microfiber-brallor från Fjällräven (deras resekollektion). De är lätta och sköna och är av kombityp. De innehåller mer syntet och är tunnare än G1000 och torkar därför fortare.
Grövre brallor tycker jag passar bättre i skogsterräng, där det finns undervegetation.

Men jag planerar köpa ett par Climatic-brallor för uteliv i skogsterräng och för användning under kallare årstider.
 
Det var bättre för

Man har ju hört historier om folk som haft sina G-1000 byxor i 30 år utan att de ens ser slitna ut. Jag börjar undra vad såna människor ägnar sig åt i sina byxor. Kanske biljard.

Om man köpte byxorna för 30-år sedan lär dom hålla fortfarande, mina första G-1000 byxor bytte jag efter
ca 15 år, ett senare par efter 5 år.
 
Haglöfs climatic väv.

jag äger ett par byxor från haglöfs med den lättaste cilmatic väven. De är underbara under vrama förhållanden och byxorna torkar extremt fort. Jag har själv vadat men byxorna dom torkade på några timar jag rekomenderar starkt climatic-väven.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Gammal Haglöfs Anorak i Climatic Kläder 8
Maboz Vaxa/impregnera Haglöfs climatic? Kläder 4
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Cryfish Torrdräkt, hel eller delad Kläder 4
salvion Lägga upp byxben? Symaskin eller butik? Kläder 11
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Micro553 Arcteryx Alpha Fl, Beta ZT eller Lyngen eller Fjällräven Kläder 6
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7
Persson.F Vandringsbyxor i storlek XS eller 46 - finns de? Kläder 1
Glännman Lundhags Bielne pant eller Norröna Svalbard Cotton pants Kläder 1
såg Jörn eller Lundhags Kläder 3
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
rJohansson Lundhags Traverse Pant eller Fjällräven? Kläder 22
Shamrock Lundhags Ranger Mid eller Meindl Kampfstiefel? Kläder 12
Mattias1981 g1000 eller oljerock? Kläder 8
utesälen Huva eller inte? Kläder 7
Nettchen Prylnörd eller verklig "behov"? Kläder 22
FarmerJoe Dun eller Fleéce? Kläder 26
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
fjording Vinterparka: Fjällräven Kyl (eller Canada Goose) Kläder 1
LB414 Lundhags Bielne - Mid eller High? Kläder 6
waltruz Sorel Caribou - modeskräp eller seriös outdoorkänga för vinterbruk? Kläder 10
joanna Lite mer vattentåliga dunplagg: Qshield eller "bara" Pertex Endurance på utsidan? Kläder 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...