Civil rock som är både tålig och snygg sökes

Jag börjar med att be om ursäkt för att detta inlägg kanske är lite på gränsen eller rent av helt felplacerat.
Men, jag har för länge sedan hört att majoriteten av alla skalplagg och dunjackor som säljs innanför tullarna i Stockholm heller aldrig kommer utanför samma tullar, så jag hoppas att ingen tar illa upp när jag ber om lite tips på "civila kläder". ;)

I mitt jobb är det kostym som gäller.
På vägen till och från jobbet vill jag gärna ha ett ytterplagg (en rock) som funkar både stilmässigt och som tål lite ruskväder.
Det är inte värre än att det rör sig om tio, femton minuters promenad i stadsmiljö men om det regnar ordentligt räcker det för att bli rätt blöt med fel kläder.
Jag skippar gärna paraply och letar istället efter något svart som är tillräckligt långt för att räcka ned över en kavaj.
Det ska vara ett plagg som funkar både när det är lite regn och när vädret är mera ok/torrt. Den ska alltså inte se helt fel ut även i solsken.
Märke spelar inte så stor roll så länge kombinationen av form och funktion är tillräckligt bra.
Då jag inte köper kläder så ofta utan hellre satsar på kvalitet och använder prylarna länge är priset mindre viktigt.

Tack på förhand !
 
Icebreaker Mayfair Coat. Helt underbart vinterplagg. Det kan vara regn eller -20, det fungerar ändå. Och ser ut som en riktigt snygg rock.

http://www.icebreaker.com/site/icebreaker_man_outer380_pureplus_mayfair.html

Var hittar man en sån och vad kostar den? (Jag gillar inte att köpa kläder på nätet men kanske får göra ett undantag)
Det är VÄLDIGT sällan om det ens hänt någonsin förut att jag får ha-begär efter annat än funktionskläder. Men den där va sjukt snygg....
 
IceBreaker Mayfair Coat har funnits på Naturkompaniet de senaste 4 säsongerna. Jag har en av de tidigaste varianterna och kan bara säga att det är en riktigt skön och framför allt smidig rock. Vad jag kan se så har modellen bara blivit bättre med åren, lite fler fickor etc.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.