Cityselect

Har en Garmin 276C som jag är väldigt nöjd med när jag använder den tillsammans med sjökortet.
Den har vid leverans en inbyggd karta över Europa med dom större vägarna inritade.Har märkt att när jag använder den i bilen så avviker positionen på kartan jämfört med vägen ganska mycket allt för ofta.Är den kartan som är med vid köpet mycket sämre än den i cityselect??. Funderar på ett köp av cityselect, så det skulle vara intressant med en kommentar av någon.
//Peter
 
p_hallengren; sa:
Den har vid leverans en inbyggd karta över Europa med dom större vägarna inritade.Har märkt att när jag använder den i bilen så avviker positionen på kartan jämfört med vägen ganska mycket allt för ofta.Är den kartan som är med vid köpet mycket sämre än den i cityselect??.
Grundkartan täcker enbart större vägar och samhällen och den gör det inte med någon vidare precision. Kartan är inte till för detaljnavigering och det indikeras bl.a. av att det står "Overzoom" nere vid skalmarkeringen om man försöker gå in och titta på detaljer (åtminstone är det så på de flesta Garminenheter). Grundkartan är bra för att få översikt när man zoomar ut (då en detaljerad karta annars blir för grötig) och för att täcka upp mellan de områden där man har detaljerade kartor inladdade. Det sistnämnda är utomordentligt intressant om man använder autorutt.

CitySelect skall inte alls jämföras med grundkartan utan det är en utmärkt detaljerad karta med gatuadresser i många städer och en positionsdatabas. Du kan se hur CitySelect (och andra Garminkartor) ser ut genom att gå in på http://www.garmin.com/cartography/ontheRoad/ och använda MapSource Map viewer uppe i högra hörnet.
 
Det är inte ovanligt med fel på upp till 500 meter på baskartan. Syns inte när man zoomar till en översiktsvy (linjens tjocklek motsvarar då mer än så), men blir naturligtvis synnerligen tydligt om man zoomar in "för mycket".

CS brukar inte vara fel mer än 10 meter.

Anders
 
Nöjd

Har just en 276C med CitySelect (och BlueChart). Är mycket nöjd med båda kartprodukterna. Visst kanske inte alla nya "EU-rondeller" finns med i CitySelect men med tanke på att produkten täcker hela Europa är det ändå väldigt imponerande. Har iofs enbart använt den i Sthlms området hittills men skall ner till Frankrike om en vecka för att testa...

/Jonas
 
Riktigt taskigt är det på landsbygden omkring Canal Du Midi (i höjd med Toulouse). Norrut är det bättre AFAIAK. I Massif Central var det riktigt bra. NAvteq har uppdaterat bra på Rivieran ( t ex Les Arc nära St Tropez). det finns med på Route 66 2005 som redan kommit. Tror inte det var med på City Select 6.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.