Certifierad kajakguide/instruktör, vad finns?

Hej

Jag har letat runt på internet och här på forumet utan att hitta några riktigt bra svar.

Jag är riktigt sugen på att börja utbilda mig till Guide, och/eller, instruktör.

Den första frågan är väl egentligen vad det finns för olika "typer". På "NORDISK INSTRUKTÖRSLICENS" hemsida har dom listat dessa:

Nordisk Instruktörslicens
Svenska Kanotförbundet, SKF
Brittiska Kanotförbundet, BCU
Friluftsfrämjandet

Är det dessa som gäller?

Men den stora frågan är väl egentligen hur dessa "står sig" mot varandra. Då det är lite pengar inblandat och lite dagar hemifrån (småbarnsförälder) så vill jag gärna välja det som känns vettigast och är mest användbart. Då jag tänkte ta kurserna under tid så vill jag välja "rätt" direkt. =)

MVH Peter
 
Hej Peter

Hur man bedömer de olika systemen inbördes är ganska svårt och du kan nog få väldigt olika svar beroende på vem du frågar. Var och en utifrån deras egna erfarenheter och åsikter. Men, några (ganska förenklade) synpunkter från mig:

BCU är mig veterligen det äldsta systemet och utgår från paddling under förhållanden som råder runt de brittiska öarna. Genomgående hög standard men ganska komplext med många olika nivåer och inriktningar. Mer paddling än friluftsliv. Internationellt gångbart.

Friluftsfrämjandets system speglar främst deras behov och önskemål. Mer friluftsliv än paddling.

Paddelpasset är ett gemensamt projekt som drivs av flera europeiska kanotförbund, SKF i Sverige. Basen ska vara samma men med möjlighet att anpassa nationellt och för olika grenar inom sporten. Har drivits ett antal år nu men är fortfarande inte helt färdigutvecklat. Kan känna att det i Sverige hamnat lite mellan stolarna i o m kanotförbundets större fokusering på tävlingsgrenarna.

NIL slutligen, bottnar från början i BCU, med några justeringar. Dels har vi anpassat nivåerna till nordiska förhållanden (i korthet mindre tidvatten och mer skärgård & turpaddling) samt förordar en tätare koppling mellan instruktör och ledare (i stället för att se det som två olika grenar). Drivs som en ideell förening.

Dessutom bör man kanske nämna att det finns ett antal privata/kommersiella aktörer som har egna kurser och nivåsystem. Dessa är dock oftast knutna ganska hårt till deras egen verksamhet och kanske inte lika användbara utåt.

Hälsningar
Ulf / som här representerar NIL..
 
Tack för svar!

Jo jag var inne på att det skulle finnas representanter från i alla fall någon av de olika licenserna på detta forum. =)

Tack för ett bra svar.

Ditt svar förstärkte min tidigare inställning att det lutar åt Paddelpasset eller NIL.

Har du (UlfJohansson) någon koll på vilka som håller NIL kurser/examinationer? Det fins en lite risk att det i slutändan även hänger lite på var och när kurserna hålls.

Jobbig att jag precis hängt bort kajaken och är så här sugen på nästa år. =)
 
Tyvärr är väl utsidan inte riktigt lika aktivt som för ett par år sen..

Jo jag är väl ganska insatt i NIL och är med och håller i examinationerna. Nästa års datum och platser bestäms vid vårt medlemsmöte i februari, kommer upp på hemsidan då. Ett litet förtydligande bara; NIL håller inga egna kurser utan vi utför bara själva examinationerna. Det finns dock gott om duktiga privata aktörer i landet, lite beroende på var du bor/paddlar, som kan hjälpa dig.

Kan även rekommendera att prova dig fram lite i de olika systemen, ta någon nivå i paddelpasset och/eller BCU t ex. Dels för att känna dig fram och se själv, dels för att få en ökad bredd - insikt o förståelse för hur andra ser på det..

/ Ulf
 
Jag vart med lurad på en BCU star träning med Mark Tozer när han var i Nynäshamn och tyckte det var enormt bra och inspirerade.

Är trött 50+:are som paddlat i många år men fastnat i slöpaddling.... och då var det kul och inspirerande att lyssna till Mark och göra mer eller mindre galna övningar.... Rekommenderas som inspiration och att lära sig nya saker/tankar
sedan om BCU är det du skall ha eller inte har jag ingen åsikt om....

Se vad vi gjorde
http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=2250862

9443107880_6a578d1237.jpg
 
Jag gick under vår och sommar en kurs i paddelpasset, fick själv grön nivå och blev examinator på gul. Det var en bra kurs med en del nya lärdomar, men väldigt grundläggande kunskaper. Inget revolutionärt nytt jämfört med att ha paddlat en del kortare turer med erfaret folk. Visst att jag fått en hyfsad grund att stå på för att lära rena nybörjare en del osv. men man bör nog gärna i alla fall två steg över grön nivå för att känna sig trygg som ledare/instruktör på en tur/utbildning med möjliga "överraskningar" På min nivå kan jag kanske tänka mig ta med en grupp i lugn innerskärgård och insjöar, men känner inte tryggheten för att ta med en grupp på större överfarter eller där det finns risk att det blåser upp och blir stora vågor. Vilket ju visserligen inte heller ingår i paddelpasset gul.

En bra grund, men för låg nivå för att jag skulle kalla mig kajakguide eller instruktör, en enklare kurs inom kajakklubben eller liknande räcker det kanske dock till.

http://www.scouternasfolkhogskola.s.../friluftsledarkurser/friluftsledarkurs-kajak/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Magnus_74 Ska en instruktör/ledare kunna rolla? Paddling allmänt 137

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.