Carvingskidor för lätt tjej?

Hej! Någon som har tips på ett par tjejskidor som inte är alltför styva. Många modeller kräver sina kilon... Åker nog mest pistat men är det nysnö så är de ska bära för offpist oxå:)
 
Känner igen problemet. Kör ganska hårt men är kort och lätt. Tycker tjejskidor kan kännas lite mesiga men herrskidor för hårda. Har löst det med att köra på Atomics storslalom racer i juniormodell. Styv och tål hårda tag men är ändå byggd för en lätt åkare. Funkar toppen för mig. Dock inget att ta med sig ut i offpisten.
 
Hej!
Har inga precisa tips men om du kan lite engelska kan jag varmt rekommendera att lägga någon timme på att kolla tester här (det finns tester flera år tillbaka inom olika kategorier skidor):

http://www.skicanadamag.com/Gear/home.html

Dom använder sig av både av manliga och kvinnliga testare som presenteras med åkstil, vikt och längd. Skidorna tejpas för att det inte ska bli nån påverkan av färg/form/märke.
Lycka till!
 
Min första tanke var Salomon Pocket Rocket, men de tror jag inte görs längre...

Så jag har inga konkreta tips, men titta på skidor som marknadsförs för parkåkning. De brukar vara mjuka och lätta.
 
Senast ändrad:
Tycker du att tjejskidor i regel är för mjuka oc också vill åka offpist så kan du köpa en lite styvare all-mountain tjejskida som tex Atomic Foxy Mama. Fungerar utmärkt både i och utanför pisten, lite bredare midja än en ren pistskida fast ändå en bra svängradie.
/Martin
 
Head Mad Trix - very nice

Hej!

Jag är en ganska så lätt, kort tjej som åker både pist & offpist. Har ett par Head Madtrix och älskar dem bara! Twintip också, så leka lite går bra det med. Fungerar jättebra i pisten, och på lössnö.
Lätta är de också. Såg att de fanns superbilliga på nätet just nu, hos Steepstore, längder vet jag dock inte.

Lycka till!
/anna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
matteericsson Längd på carvingskidor? Skidor allmänt 4
antonbengtsson Behöver lätt allroundskida Skidor allmänt 0
jonlun-9 Freerideskidor för tjej Skidor allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.