Canon Ixus digital 430 vs Ixus 500

Jag har spanat ett tag på nämnda digitalkameror. Jag trodde att Ixus 500 i princip var en 400/430 med högre upplösning, men av någon anledning är 430 listad med högre pris än 500 på Canons hemsida - varför? Dessutom står det något på cyberphoto.se att Ixus 500 ger "något grynigare" bilder än 430:n. Vilken ska man köpa egentligen?
 
bigfoot; sa:
Jag har spanat ett tag på nämnda digitalkameror. Jag trodde att Ixus 500 i princip var en 400/430 med högre upplösning, men av någon anledning är 430 listad med högre pris än 500 på Canons hemsida - varför? Dessutom står det något på cyberphoto.se att Ixus 500 ger "något grynigare" bilder än 430:n. Vilken ska man köpa egentligen?


Du har nog tittat på IXUS 400 när du jämfört rek. ca priserna med IXUS 500 på Canons website.

IXUS 400 är en utgående modell som säljs för ca 3.995 kr i butikerna och samma pris kommer IXUS 430 att ligga på. IXUS 500 ligger runt 4.500 kr i butik.

IXUS 400/430/500 delar allihopa samma chassi och är i princip samma kamera. IXUS 430/500 har en ny funktion där man kan koppla en skivare direkt till kameran.

Alla dessa tre kameror delar samma storlek på CCD sensor - 1/1.8" eller 7.2 x 5.3 mm. Eftersom IXUS 500 har ca 1 Mpixel mer upplösning än dem övriga två, så blir varje pixel mindre i storlek för att få plats på CCD sensorn. Och när pixlarna blir mindre, blir dem samtidigt mer bruskänsliga. Detta brus kan upplevas som Cyberphoto skriver: "grynigare". Skillnaden mellan 4 Mpixel (IXUS 400/430) och 5 Mpixel (IXUS 500) är väldigt liten. Visserligen får man något större bilder men samtidigt finns risken att dem kan innehålla något högre brus.

Jag har själv haft en IXUS 400 som jag var väldigt nöjd med. Funderar nu på att köpa IXUS 430 istället för IXUS 500. Jag värdesätter lägre brusnivå framför (i mina ögon) marginellt större bildstorlek.

Lycka till med ditt köp!

/Roger
 
Tusen tack!

Tack så hemskt mycket för att du redde ut begreppen. Inte lätt när man är ny i digital-världen...

/A
 
Följdfråga

...och en följdfråga blev det också. Jag tolkar ditt svar som att antal pixlar inte är allenarådande för bildkvaliteten, rimligen bör man väl också titta på bildsensorns storlek? Korrekt? 5 megapixlar inklämda på en lillfingernagel kan ju inte göra någon glad. Detta förklarar väl isf också varför 5Mpixel-kameror kan säljas misstänkt billigt?
 
Re: Följdfråga

bigfoot; sa:
...och en följdfråga blev det också. Jag tolkar ditt svar som att antal pixlar inte är allenarådande för bildkvaliteten, rimligen bör man väl också titta på bildsensorns storlek? Korrekt? 5 megapixlar inklämda på en lillfingernagel kan ju inte göra någon glad. Detta förklarar väl isf också varför 5Mpixel-kameror kan säljas misstänkt billigt?

Det är helt korrekt uppfattat. Många verkar tro att ju fler pixlar desto bättre bilder, men det är en sanning med modifikation.

Antalet pixlar går hand i hand med utskriftsstorlek. Ju fler pixlar desto större kan utskrifterna bli med bibehållen kvalitet. Antalet pixlar har inget med bildkvalitet att göra, då spelar optiken betydligt större roll samt hur datan processas inne i kameran.

En tumregel brukar vara att en digital kamera med 3 Mpixel klarar en utskrift i A4 format med hög kvalitet och en kamera med 4 Mpixel klarar A3 format. Detta bygger givetvis på att även optiken håller hög klass.

En större storlek på bildreceptorerna (pixlarna på CCD sensorn) gör att det infallande ljuset kan hanteras på ett bättre sätt. Har man fler pixlar på sensorn så blir dem ju mindre i storlek och hanterar ljuset sämre med mer brus i bilderna som följd. Detta gäller givetvis med samma storlek på CCD sensorn.

Går man däremot upp i storlek på CCD sensorn så kan man klämma in fler pixlar som håller större storlek och därmed högre kvalitet (lägre brusnivåer).

Jag skulle vilja säga att optiken betyder ungefär 50% av kameran och CCD sensor, microprocessor samt kamerans övriga delar 50%. Det är viktigt att ha en optik som inte filtrerar bort information i det infallande ljuset. Man brukar prata om optisk upplösning. Canon har väldigt hög optisk upplösning i sin optik (dem har ju slipat glas i över 70 år så dem borde kunna detta vid det här laget) och det är mycket a och o för bildkvaliten i slutändan.

Tyvärr så är många människor helt sålda på Mpixel racet och vet inte att optiken spelar en mycket stor roll vid val av kamera. Om man bara ämnar att skriva ut bilder i 10 x 15 cm (vanliga fotokort) eller upp till A5 storlek, så klarar man sig gott med en 2 Mpixel kamera och får ändå bilder i mycket hög kvalitet.

Hoppas att det besvarade dina frågor.

/Roger
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fklint Batteri till Canon Digital Ixus V/V2?? Fototeknik 3
Tvartom Canon Digital IXUS V2 Fototeknik 14
jogrim Canon IXUS Digital Fototeknik 1
Berny Batterier Canon Ixus 400 Fototeknik 1
NikitaBa Nikon D600 vs Canon 5D Mark III Fototeknik 33
Camilla78 Canon Powershot G7 X vs Sony Alpha A5100? Fototeknik 3
Climba Filma med canon 100d hjälp! Fototeknik 4
The_Lost_Cyclist Den nya eller gamla versionen av Canon EF 16-35mm f/2.8L USM - eller 17-40? Fototeknik 9
mindful objektiv till en canon eos 50d? Fototeknik 8
68678 Canon powershot G11 Fototeknik 6
Fresenius Seriebildstagning med Canon EOS 500D + 18-55 mm Fototeknik 11
Brune Även Canon lanserar plurrningssäker kamera Fototeknik 5
greenjuice Praktiskt? - Canon G10 vs Panansonic LX3 Fototeknik 21
Brune USA tillverkade Canon tillbehör Fototeknik 4
wiiberg Canon EOS 400D eller Nikon D60? Fototeknik 8
Herr Nilsson Canon v/s Canon Fototeknik 12
JohanBjörn Canon Powershot G9? Fototeknik 0
2004-06-16 Canon AE1 Fototeknik 6
Tony-Avesta Canon cashbackcheckar? Fototeknik 3
Brune Undervattenshus till Canon Powershot Fototeknik 3
Higgis Canon A520 vs Panasonic Fz5 Fototeknik 0
apfaktor Canon eller Nikon ? Fototeknik 11
OBD Canon PowerShot A610 Fototeknik 3
joelpap Canon 350D ? Fototeknik 7
slag Canon eos 300v i kyla? Fototeknik 2
tbergman Canon EOS 300D Fototeknik 21
sportkillen Canon EOS 300D och uppgradering av mjukvara? Fototeknik 1
Canon PowerShot S1 IS Fototeknik 4
stefan.andersson_perstorp.com Instruktionsbok till Canon Powershot S1 IS på Svenska Fototeknik 1
Wengen Erfarenheter av Canon A80? Fototeknik 6
rannug Vilken Canon EOS? Fototeknik 38
Landrover Canon EOS 650 Fototeknik 11
igun Canon EF 90-300/4,5-5,6 USM? Fototeknik 0
Farbror Canon PowerShot A40 Fototeknik 1
Robwah-9 Canon S30 Fototeknik 5
Talen Canon eos 620 Fototeknik 2
Babbsan CAnon vs nikon Fototeknik 5
Mx2 Canon EOS 300 vs. Nikon F65 Fototeknik 4
TAZGARM Beg canon Fototeknik 1
von Apfelstrudel Canon Eos 300 vs Eos 50 Fototeknik 9
Jojje2 Canon objektiv Fototeknik 3
stelunar Canon EOS 300 VS digitalkamera Fototeknik 8
Egel Canon 540 EZ Fototeknik 1
Egel Canon 540 EZ Fototeknik 0
jd Minolta 505 vs Canon EOS 300 Fototeknik 2
robocop CANON eller NIKON Fototeknik 9
Tigger Canon EOS 30??? Fototeknik 2
fjelltur Canon EOS 300 Fototeknik 2
flanell extrema släpningar & rödstick IXUS Fototeknik 1
matspe Vattentät påse till Ixus 430 Fototeknik 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.