CANADA tips British Columbia back country

Vi är ett gäng som siktar på ett par veckor skidåkning i Canada nästa säsong. Vi har inga erfarenheter från skidåkning i området sen tidigare och letar efter erfarenheter och tips.
Tanken är flyg till Calgary och sedan hyrbil därifrån till bergen. Fernie, Banff, Revelstoke, Golden (Kicking Horse) är de orter som filtrerats fram som alternativ. Undrar om någon har förslag och tips om följande:
* Boende nära något av systemen men inte nödvändigtvis mitt centrum?
* Bra firma för helikopterlyft i området?
* Fina dagsturer back country med stighudar?
* Hur fungerar liftkortsystemet där borta? (det verkar finnas väldigt mycket erbjudanden och boka tidigt rabatter redan och det är svårt att urskilja vad som igentligen gäller)

Det skulle vara fantastiskt bra med lite tips och know how :)
/Martin
 
På boendefronten kan jag bara svara för Golden. Där har du 2-3 motell och några lodge-liknande hotell.
Skulle säga att Mary's Motel är bäst när man väger kostnad mot vad man får, alltså ganska billigt och duglig standard. Har trådlös uppkoppling. Ligger dessutom när den grymma burgartallriken på The Taps vid huvudgatan.
Egen bil eller lifta (omöjligt att misslyckas) till berget är ett måste, för boende vid systemet är både dyrt och tråkigt.


(insåg att nedanstående blev lite grötigt och är nog mest värdefullt för de som faktiskt skall dit...)
Givna åk förutom allt in bounds är Terminator Peak, är ofta lavinfarligt så alltid bäst att förhöra sig om dagens status med de som jobbar där. Men är bara 15 min med skidorna på axeln. Håll sedan skidåkarhöger istället för att dra vänster tillbaka till systemet så får du bra skogsåkning i ganska tajt skog och kommer ner på ett cattrack som leder tillbaka till liften.
När snön är sönderåkt i systemet, ca 2-3 dagar efter snöfall, är området utanför systemet åt höger när du tittar på liftkartan grymt (bortanför feuzbowl).
Antingen går du upp över white wall och förbi det permanent avstängda området och får ett fint åk i en av 3-4 stor rännor på andra sida ner i Rudys Bowl, för att i botten slänga på hudar och fortsätta längre bort från systemet (ca 20-30 min hike). Alt. åk längst ner i feuzbowl, ta åkarvänster runt kammen och börja huda direkt, kan vara bra om åket efter white wall är sönderkört eller du har lite osäkra åkare med ;-)
Efter första turen kommer ett riktigt fint åk åkarhöger, alt. ganska håriga rännor (beroende på snötillgång) om du fortsätter till toppen av kammen så att säga (åkarvänster).
På botten av det åket åker hudarna på igen för en anings längre sväng, 40-60 min. Sen väntar fin fin skogsåkning i bra lutning tills det flackar av och du strävar åkarhöger för att träffa en stig som leder tillbaka till botten av systemet. Upprepa och köp sen en spann med corona, sätt dig ute och kalla det en bra dag.

1 timme mot Revelstoke ligger Rogers Pass, verkligen tur eldorado. Minst 4 timmars turer om du inte är i väldigt fin form.
Köp karta, snacka mycket med infocentret, dom har järnkoll på området.
Bra första tur är Grizzley Shoulder och McGuills Shoulder (sista ganska snårig på slutet och sådär för brädåkare). Finns många bra böcker om området.

Revelstoke ligger ytterligare en timme bort och är ungefär som Kicking Horse, kanske lite mer hypat, men är välidgt trevligt om snön är tillräcklig. Bjuder på en stor gryta med hyffsade ytor och branta partier. Ganska mycket av åkningen är tät skog, mycket tätare än i Kicking. Inte turat något där så kan inte uttala mig, men misstänker att det är riktigt bra eftersom de har kört heli- och catskiing där väldigt längre...

Liftsystemen är ungefär som du är van vid, gäller det säsongskort burkar det finns boka-tidigt rabatt på de flesta orter (earlybird). Bara att kolla upp, brukar vara värt det. På veckokort är det svårare vad jag sett...
En annan intressant grej i systemen är att de har två personer som står och scannar alla kort för hand istället för att, som brukligt har en automatisk läsare. Grymt för att skapa jobbtillfällen, men måst kosta en del.

Står lite still i huvudet på tipssidan nu, men fråga på så kanske har kommer på nått.
 
Ok; här kommer Fernie-tipsen:

Bor gör ni i byn, förslagsvis på Raging Elk. Sunkigt vandrarhem men funkar och har egen bar... Till och från backen liftar man, om man inte som ni kommer ha bil. Då tar man upp liftare.
Sidecountry finns det mängder av. Bara att knalla iväg åt något håll från lifsystemet. 45-60 min att gå åt gången ger access till bra åk, repetera i mån av ork och ljus.
Liftkorten är en lite tråkig historia i Fernie, ärligt talat. Brytpunkten för om det lönar sig med säsongskort är 17 åkdagar(om man inte utnyttjar early bird erbj.)
Dagskorten kostade i vintras CAD 83 inkl skatt! Klart värt det en puderdag i systemet, men ska man bara åka upp för att sen tura känns det rätt surt.

Ett annat ställe värt att kolla upp är WH2O. 2 gamla, långsamma stolsliftar som ger tillgång till grymt bra side-/backcountry. Får mest snö i området (utom kanske Rogers...)
Invånarna i Nelson är dessutom värda ett studiebesök, det är inte många ställen jag varit på där butikerna känner sig tvingade att ha skyltar som "Shirt and shoes must be worn in shop"

Tänk på att de anger priser utan moms, 14% i B.C. och 7% i A.B. om jag inte minns fel.

Här är även en länk till min brors blogg och hans intryck och foton från sitt första besök i B.C. som även innebar hans första stapplande steg med stighundar under skidorna
Länk
Han har inte stenkoll på namn, platser etc. men det ger kanske en lite djupare bild av Fernie...
 
Tackar för bra tips! Kul att WH2O kom upp, det ser ut som att vi hamnar där i ett par dagar.
Har lite svårt att tyda Moralkakas navigering på berget men återkommer med frågor när jag har karta till hands :)
 
Haha inståg hur otydligt det blev när jag skrivit klart, men som ger sig när du kommer dit. Kom bara ihåg namnen och fråga dig fram på plats, så mycket lättare..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.