Byxor för svensk sensommar i fjällen

Skall vandra två veckor i lappland (kungsleden) i augusti. Vad skall man ha på benen och överkroppen då ?? Får dock inte vara kanondyra prylar,ca 1000:- för brallan kanske eller billigare.. Hur mycket kläder behöver man egentligen till en två veckors tur ??

// johan
 
Det billigaste alternativet e ju att köra med några träningsoverallsbyxor eller dyl som du redan har, eller att införskaffa ett par m59- byxor för 125:- på öb, det räcker gott och väl i två veckar, jag skulle lägga de resterande pengarna på nästa resa istället, eller lite gott käk.

//Micke
 
Hmm jag e ju lite pryl-galen dock vill jag inte lägga 2200:- för ett par brallor utan ligga på ung runt 1000:- lappen.
 
Det finns gott om tips på byxor i detta forum. Det man kan tänka på är att syntetmaterial inte tar åt sig vatten och torkar fort om man vill tvätta. Men syntet är inte alltid lika mjuka och bekväma, därför brukar man blanda med ~50% bomull. Man behöver egentligen inte ha med sig mycket med kläder, framförallt inte en massa ombyten. Det är bättre att planera för enklare tvätt än att släpa med sig en massa ombyte. Det finns gott om hemsidor från vandringar med utrustningslistor. De flesta brukar brukar bli mera effektiva efter flera vandringar, tar med sig lite bätte mat och lite mindre kläder.

http://user.tninet.se/~egv864s/vandringen/
 
Varianter...

Personligen så tycker jag att det är kanon med tights. Fördelarna är många:

- torkar snabbt
- ingen risk för infanterield
- lätta

Om jag inte går i tights så brukar det bli syntetkortbyxor och om det blir kallt så får regnbyxorna åka på.
Inför sommarena vandringar och framförallt paddlingar så funderar jag på att testa litet andra varianter som t.ex. byxor i Schoellers fina stretchmaterial. Under 1000:- så har jag bl.a. sett intressanta alternativ från HellyHansen och Tenson (Supplex). T.ex. Team Sportia säljer nog både HH och Tenson om jag kommer ihåg rätt.
 
Vill du ha prisvärda fjällbyxor tror jag att http://www.idefixteko.se/ har en del att erbjuda. I en tråd som var aktiv för nån månad sedan var det många som rekommenderade dessa så nu väntar jag bara på att mina nya byxor ska ramla in på posten.

/M
 
da_flower; sa:
Hmm jag e ju lite pryl-galen dock vill jag inte lägga 2200:- för ett par brallor utan ligga på ung runt 1000:- lappen.

Jag skulle rekommendera ett par Haglöfs Rabot Split vilka jag själv använder. Har fungerat kanonbra, se mer detaljer under Recensionsbanken här på Utsidan.se.
 
ITAB forrest pants.

Köpte häromdagen ett par "forrest pants" från ITAB (IDEFIXTEKO). Har inte hunnt testa dem i fält, men de verkar väldigt lovande. Lite tjockare matrial än i deras "fjällbycxor". Forrset är i 50% bomull och 50% syntet. Ganska så tjock och ripstop vävt matrial. Väldigt bra fickor och corduraförstärkning nere på benen. Priset ? 370 kronor ! Bara lite över en tredjedel av tex räven eller haglöfs brallor !
 
Klättermusen Mithril

Hej!

Personligen tycker jag att detta är den perfekta byxan. Den är skön, torkar snabbt och är otroligt slitstark. Jag använder den till vandring, klättring, turåkning, långfärdsskridskor mm. Mitt på sommaren kan den vara lite varm, men då är det bara att kavla upp benen. Den är förståss lite dyrare än 1000:-, men i det här fallet tror jag att kvalitet lönar sig.

Mvh, Fredrik
 
Re: ITAB forrest pants.

P.D; sa:
Köpte häromdagen ett par "forrest pants" från ITAB (IDEFIXTEKO). Har inte hunnt testa dem i fält, men de verkar väldigt lovande. Lite tjockare matrial än i deras "fjällbycxor". Forrset är i 50% bomull och 50% syntet. Ganska så tjock och ripstop vävt matrial. Väldigt bra fickor och corduraförstärkning nere på benen. Priset ? 370 kronor ! Bara lite över en tredjedel av tex räven eller haglöfs brallor !

Hur kommer det sig att du inte valde Discovery byxan ?? Vad för kvalliteer vill man att sina byxor skall ha ? Skall de klara regn eller byter man då till regnbyxor ?

// jóhan
 
Re: Re: ITAB forrest pants.

da_flower; sa:
P.D; sa:
Köpte häromdagen ett par "forrest pants" från ITAB (IDEFIXTEKO). Har inte hunnt testa dem i fält, men de verkar väldigt lovande. Lite tjockare matrial än i deras "fjällbycxor". Forrset är i 50% bomull och 50% syntet. Ganska så tjock och ripstop vävt matrial. Väldigt bra fickor och corduraförstärkning nere på benen. Priset ? 370 kronor ! Bara lite över en tredjedel av tex räven eller haglöfs brallor !

Hur kommer det sig att du inte valde Discovery byxan ?? Vad för kvalliteer vill man att sina byxor skall ha ? Skall de klara regn eller byter man då till regnbyxor ?

// jóhan

Den är ju en skalplaggsbyxa och jag har ändå med mig mitt gamla haglöfs LIM GTX ställ ifall att det blir riktigt pissigt väder. Slitstyrkan i Discovery byxan är långt ifrån deras andra. Däremot som skalplagg verkar de väldigt prisvärda ! Jag var inne i ITABs butik i surahammar och kunde prova de olika matrialen på byxorna och tyckte utan tvekan att "forrest" passar fjäll och skog bäst. De verkar mycket slittåligare än deras byxor i "TORAY POPPLIN".

Forrest är impregnerade för att vara vatten och smutsavvisande, men nog kommer jag nog att dra på mig ett par regnbrallor om det börjar att stänka rejält !
[Ändrat av P.D 2003-05-05 kl 10:00]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Mummis (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
CarMaPal Byxor med vattentät bak Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Ondast Byxor för vardag/fiske/skogsaktiviteter Kläder 2
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
MagArne Byxor för långa och smala Kläder 5
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
funio Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar Kläder 133
pelka Lundhags Rocketeer Byxor Kläder 2
Tapio_ut Konstig kravspec på byxor tydligen Kläder 11
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
knolpak Köpråd, byxor eller zip off-byxor Kläder 14
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
beer grylls Köpa byxor på Gekås? Kläder 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.