Byta ut gammeltrangian mot Primus YS?

Det är ju trevligare att laga mat i grytor av stål jämfört med aluminium (även om Trangia också har stålbelagda kärl). Stål tar lite längre tid att värma upp (sämre värmeledningsförmåga). Vet inte vad du har för värmekälla? Denna är "avsedd för primus gaskök, fungerar på andra värmekällor också, men den passar väl inte i Trangia vindskydd? Priset är verkligen lågt om man tittar vad det kostar på andra ställen, men till det kommer frakt på ca 15€.
 
KLAGER; sa:
Vet inte vad du har för värmekälla? Denna är "avsedd för primus gaskök, fungerar på andra värmekällor också, men den passar väl inte i Trangia vindskydd?
Du kollade uppenbarligen inte länken... ;)
Det verkar vara ett komplett set med brännare (Easyfuel?), kastruller och vindskydd. 40 Euro verkar tokbilligt! :)
 
Ja & Ja

Funkar säkert och har gasbrännare så priset är lågt!
Gasflaskorna är dock dyra och Makrills gasflaskekonverter, finns även den på Globetrotter, http://www.globetrotter.de/de/shop/...=Outdoor-K%FCche%2CBeh%E4lter&u_kat=Gaskocher, rekommenderas då Campiggaz behållarna är både billigare och mera frekventa utomlands. Satsen är bra då man inte bär. Mellanstora (?) kaffepannan ryms i kompisens exemplar.
Vad med en Gasoltillsats till gammelköket istället?

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2003-07-31 kl 10:32]
 
Jo jag funderade på att köpa gasinsats till Trangiat men då jag har haft det i nästan (drygt?) 15 år så det är inte så fräscht längre, dessutom har det åkt i backen (läs E4:an) så det har blivit lite snett. Inte så farligt iofs, men när jag nu ändå ska köpa andra prylar från globetrotter.de så tänkte jag byta upp mig i köksväg också. Jag förstod det som om att 15 euro var fraktkostnaden vad jag än beställer (?).

Min uppfattnig om stålkastruller är att värmen blir jämnare än med alu, kan detta stämma även med ett fältkök? Skit samma när man kokar pasta, men vid fredagkvällens thaigryta?


Jag tackar för synpunkterna, jag gör ett försök på Primuset, 360 spänn är inte så blodigt. Om det inte passar hittar ni det snart i säljesannonserna. ;-)

ps. nästa tråd jag startar kommer att inönska råd för att göra det godast kaffet i skogen....några tips redan nu?

/Anders O.
 
Stål rockar

olsburk; sa:
Min uppfattnig om stålkastruller är att värmen blir jämnare än med alu, kan detta stämma även med ett fältkök? Skit samma när man kokar pasta, men vid fredagkvällens thaigryta?


/Anders O.

Snarare tvärtom, aluminium leder värme bättre än stål. Tunn botten ökar oxå risken för vidbränning.
Jag föredrar stålkastruller, trots vidbränningsrisk

Mikael
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.