Byta flygplats i London resp. Paris

Jag håller på att leta ett lämpligt sätt att ta mig hem till Sverige från en segling i Medelhavet.

I några flygalternativ med Air France är det byte av flygplats i Paris från Orly (ORY) till Charles de Gaulle (CDG).

I ett flygalternativ med Brussels Airlines är det byte i London från Gatwick till Heathrow.

Det är således samma flygbolag till/från London som till/från Paris, mellanlandning men med flygplatsbyte.


Är det någon som har koll på om det är ”knöligt” att byta flygplats i London resp Paris? T.ex om jag måste hämta ut mitt incheckade bagage och själv transportera bagaget mellan flygplatserna?
Har flygbolagen/flygplatserna någon direktförbindelse som buss mellan flygplatserna?

Jag är ovan flygresenär. Mina utlandsresor med flyg går att räkna på ena handens fingrar.

/Per Brune (ovan flygresenär)
 
Vi åkte till Italien 2002, med mellanlandning på Charles de Gaulle i Paris. Vårt bagage kom bort BÅDE på utresan OCH hemresan, och det tog dagar att få tillbaka det. Har läst i en annan tråd i ett annat forum att just Charles de Gaulle verkar vara ett svart hål för bagage.

I både London och Paris ligger väl flygplatserna mycket långt ifrån varandra, så jag tror nog att du måste checka ut bagaget och själv ta det med dig till nästa flygplats, men det är som sagt vad jag tror - inte vad jag vet.
 
Mina erfarenheter från flygplatsbyte i Paris är begränsade till ett enda tillfälle.
London har jag bott i och vet mer om. Heathrow ligger nästan rakt västerut i utkanten av London medan Gatwick ligger söder om stan. Det är en bra bit mallan dem! Jag har för mig att jag har hört talas om någon buss som förbinder flygplatserna ... men själv skulle jag aldrig våga ta den. Risken är mer än överhängande att man hamnar några timmar på europas största parkeringsplats - motorvägsringen M25 runt London. Tåget in till London och ut igen är det enda någorlunda säkra sättet, trots att det tar tid.

Jag tror också att du måste hämta ut, ta med dig och sedan checka in ditt bagage. Ett tips är att räkna med ungefär dubbelt så lång tid som du tror att det ska ta ... resor inom London tar tid.
 
För något år sedan var jag tvungen att byta mellan två flygplatser i London, och det var inget större problem: ta med alla väskor från första flygplatsen till tåget, ta tåget in till 'stan', och sedan tunnelbana till nästa flygplats. Det fungerade hur smidigt som helst, och det enda kränglet var att jag var tvungen att bära väskorna, vilket jag självklart gärna sluppit.
 
London: Tåget till/från Gatwick går väl från Waterloo station om jag inte minns fel. Till Heathrow är det Piccadilly line som gäller, tunnelbana. Restid minimum 30 + 40 minuter, plus promenader , mindre än 2.5-3 timmar vill du nog inte ha mellan flighterna. Buss eller taxi mellan flygplatserna skulle jag bara chansa på i lågtrafik, helger eller sena kvällar.
 
Har bytt flygplats i Paris en gång, från Orly till CDG. Fungerade bra, det var en direkt transferbuss från terminal till terminal. Måste varit Air France jag flög med och deras transferbuss, men visst fick jag släpa bagaget själv. Varken CDG eller Heathrow är särskilt kul flygplatser stora och röriga.

/Jonas
 
Har bytt flygplats i Paris en gång, från Orly till CDG. Fungerade bra, det var en direkt transferbuss från terminal till terminal. Måste varit Air France jag flög med och deras transferbuss, men visst fick jag släpa bagaget själv. Varken CDG eller Heathrow är särskilt kul flygplatser stora och röriga.

/Jonas

Har aldrig behövt byta flygplats själv, men det verkar inte allt för krångligt. CDG är stort, men det är bra skyltat till busshållplatser och vilka linjer man ska välja. Sen finns det alltid folk att fråga.

Paris, klicka till linje 3:
http://www.airfrance.com/double6/passage3.nsf/(LookupPublishedWeb)/en-OUTCO-CarsAF?OpenDocument


London:
http://www.londontoolkit.com/travel/heathrow_gatwick_transfer.htm

Om man kollar i förväg vilka tåg/tunnelbana man kan ta så funkar det ganska smidigt också. Har för mig man får gå ett par hundra meter mellan två stationer inne i centrum.


//Andreas
 
Bokat och betalt

Det blev Marseille – Bryssel – Bromma med Brussels Airlines. Och med Brussels Airlines får det incheckade bagaget väga 30 kg (bra ifall man hittar något roligt/billigt att köpa under något hamnbesök).

Per
 
London: Tåget till/från Gatwick går väl från Waterloo station om jag inte minns fel. Till Heathrow är det Piccadilly line som gäller, tunnelbana. Restid minimum 30 + 40 minuter, plus promenader , mindre än 2.5-3 timmar vill du nog inte ha mellan flighterna. Buss eller taxi mellan flygplatserna skulle jag bara chansa på i lågtrafik, helger eller sena kvällar.

i london går tåget från gatwick går till victoria station, sen måste man åka västerut på circle line två-tre stationer, sen byta till piccadilly line som tar en till heathrow... ett litet projekt måste jag säga.
lättare är att ta national express (buss) som går mellan alla flygplatser.
 
Genom översättningen maskin:
Jag är faktiskt lite av en enhet från Gatwick till Heathrow. Senaste gången jag var där fanns det en buss som tar resenärerna till sina destinationer.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.