Bygga pulka

Hej, finns det någon därute som har några instruktioner eller ritningar om hur man bygger en träpulka, typ militär.
 
Stitch&Glue

Jag har funderat lite på detta och tror att Stitch & Glue-tekniken som används till kajakbyggen skulle fungera utmärkt till pulkbyggen. Det är en billig, mycket stark, och enkel metod. Består av Plywood, glasfiber och epoxy.
Några åsikter om detta?

/Hans
 
Re: Stitch&Glue

Hutt; sa:
Jag har funderat lite på detta och tror att Stitch & Glue-tekniken som används till kajakbyggen skulle fungera utmärkt till pulkbyggen. Det är en billig, mycket stark, och enkel metod. Består av Plywood, glasfiber och epoxy.
Några åsikter om detta?

/Hans

Jag är inne på en snarlik idé. Det jag har skissat på är att använda "strip-metoden", som också används vid kajakbygge. Ribborna böjs och man får på så sätt en mjuk form på pulkan. Och det är lätt att göra en "byggjigg" för detta. Men man får nog lägga några lager glasfiber som slitskydd + ha 2-3 skenor.

Nu blir det kanske inte som kronans pulkor. Men det kan vara något att fundera på.

/Anders
 
Epoxy luktar illa :eek:)

Jag har kikat på det men jag vill inte hålla på och kladda för mycket med epoxy och liknande. Jag bor i en lägenhet och har tillgång till hobbyrum, men det finns inga särskilt bra ventilationsmöjligheter.

Tack ändå!
/Lars
 
Re: Epoxy luktar illa :eek:)

lström; sa:
Jag har kikat på det men jag vill inte hålla på och kladda för mycket med epoxy och liknande. Jag bor i en lägenhet och har tillgång till hobbyrum, men det finns inga särskilt bra ventilationsmöjligheter.

Tack ändå!
/Lars

Modern epoxy innehåller inga lösningsmedel. Däremot är det allergiframkallande, så ohärdat slipdamm skall man vara försiktig med och inte dra omkring i lägenheten. Kan du lösa detta i ditt hobbyrum vore metoden möjlig.

/Hans
 
Re: Re: Stitch&Glue

anders.j; sa:
Jag är inne på en snarlik idé. Det jag har skissat på är att använda "strip-metoden", som också används vid kajakbygge. Ribborna böjs och man får på så sätt en mjuk form på pulkan. Och det är lätt att göra en "byggjigg" för detta. Men man får nog lägga några lager glasfiber som slitskydd + ha 2-3 skenor.
/Anders
Strip-tekniken torde fungera alldeles utmärkt. Kräver dock mer av byggaren. Reultatet kan bli utsökt vackert.

/Hans
 
Har själv flyttat ifrån ett pulkbygge

Rimforspulkan med raka kanter och flat botten, m.a.o. tobboganstuket är den bästa pulktypen i fjällterräng och allra helst på skrå. Modellen är också relativt lättbyggd.
Började själv på ett sånt bygge i början på nittio-talet och färdigställde den fram till kapellet när jag gav bort träjobbet till en hugad hundåkare, eftersom jag själv inledde en flytt och byta jobb karusell.
Grundreceptet till bygget kom från den klassiska boken "Ute mera ute" om jag inte missminner mig. Den boken borde gå att söka via biblioteken.
Man bör skippa gammalmodigheter som mässingglidlister och skaffa moderna lister i plast av samma typ som i skidbelag.
Själv har jag en Segerbaden-Berg pulka dess form är i lös snö eventuellt bättre att dra, men i alla andra fören är Rimforstypen bättre.
Min pulka är 120 cm lång, det påbörjade hembygget var 185 cm långt då det skulle göra den sovbar samt att en längre pulka är lättare att dra.
 
Re: Har själv flyttat ifrån ett pulkbygge

klippen; sa:
Rimforspulkan med raka kanter och flat botten, m.a.o. tobboganstuket är den bästa pulktypen i fjällterräng och allra helst på skrå. Modellen är också relativt lättbyggd.
Raka kanter och flat botten är perfekt för S&G-tekniken.

/Hans
 
Mera ute

Boken heter Mera ute och är skriven av Björn Tordsson, den beskriver mycket riktigt en pulka med raka sidostycken.
Hittade den på bibblo.

/Lars
 
Håkan K; sa:
Blev lite sugen på att bygga en egen pulka när jag läste er diskussion. Den ljuva doften av epoxy i lägenheten lär dock inte uppsakattas av sambon... Sökte lite på nätet och hittade ett "fuskalternativ".
http://alpha2.bmc.uu.se/~markh/skiing/pulka_swedish.html

/Håkan
Som jag skrev tidigare så luktar modern lamineringsepoxy ingenting, inga lösningsmedel. Jag testade plastpulkan du länkade till i för några veckor sedan med en 20 kilos barnunge i. Fungerade hyfsat, men välte lite för ofta. Fungerar nog dock bra med vanlig packning som har lägre tyngdpunkt.

/Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jb78 Bygga ruta till pulka Turskidåkning 8
Blekingepaddlare Bygga pulka i strip Turskidåkning 0
Klaus Bygga pulka Turskidåkning 7
Mathew Bygga enkelt vallaställ, snabbt och lätt? Turskidåkning 0
nooni Bygga om militärpulka? Turskidåkning 7
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
Crimper Pulka för Vålådalsfyrkanten Turskidåkning 10
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
egh01 Jemtlander-pulka, någon som testat? Turskidåkning 5
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Sentient6 Dra pulka i ryggsäck? Turskidåkning 9
Pezeb Packa pulka inför turen Turskidåkning 5
dafunq Kortare längdturer med barn i vanlig pulka Turskidåkning 5
på tunn is Jemtlander pulka (Hilleberg?) Turskidåkning 3
bixen Need advice on pulka harnesses Turskidåkning 4
TobiasSander Fjädring av pulka Turskidåkning 4
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
Ditho Pulka på SJs dagtåg Turskidåkning 8
thureb Hur svänga nedför med pulka? Turskidåkning 11
Kalle B Pulka bygge Turskidåkning 2
jb78 Fjellpulkens nya pulka Turskidåkning 2
jb78 Ammarnäs m turskidor och pulka Turskidåkning 3
vandrafjäll Pulka för fjällvandring endast 450-550 :- Turskidåkning 17
såg pulka Turskidåkning 15
Jonas.O Pulka Paris Expedition el liknande? Turskidåkning 44
deriks Pulka i skidspåret, Stockholm Turskidåkning 24
rispalt Vilken pulka för 7-10 dar på fjället? Turskidåkning 11
Gorrgel Sele till pulka? Turskidåkning 9
rimn kungsleden: smidigaste lösningen för rutt å pulka? Turskidåkning 14
Läderremmar till pulka Turskidåkning 12
luktafotogen Någon som vill ha sin pulka modifierad? Turskidåkning 16
Robinösd Paris Pulka Östersund/Jämtland Turskidåkning 0
Bjornligans.draghundar Storlek på pulka Turskidåkning 20
Talgoxen Bästa sätt att hjälpa till att dra pulka? Turskidåkning 5
luktafotogen Praktiska tips för pulka Turskidåkning 26
rimn Dra en pulka över Grönland 2012 Turskidåkning 0
joask202 Bästa sätt att dra pulka? Turskidåkning 7
ValterL Pulka och ryggsäck i gruppen Turskidåkning 5
hobbit pulka önskas hyra Turskidåkning 0
Vandrare Pulka in till Hunddalen? Turskidåkning 3
azure79 Expeditionsskida för långturer med pulka Turskidåkning 9
davst Pulka på hjul? Turskidåkning 5
afuecker Takbox-Pulka Turskidåkning 2
gynner 17 kg på ryggen eller i pulka? Turskidåkning 10
bodach Pulka KIRUNA/Nikka/Keb? Turskidåkning 1
MickeOlle Hyra pulka? Turskidåkning 0
BjörnW Pulka eller ryggsäck på Kungsleden? Turskidåkning 19
T.S Någon som har en sån här pulka? Turskidåkning 11
majjen Packa pulka? Pulka på tåg? Turskidåkning 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...