Bygga flugspö, idéer?

Hej!

Går i byggtankar men vet ej vilken klinga jag skall köpa. Jag har tänkt mig ett 8-9 fotsspö i #3-4 och jag vill ha en långsam/mjuk aktion. Det skall vara mycket känsla i spöt, ingen långkastande pinne!
Priset för klinga och tillbehör får gärna ligga under 2000kr eftersom det är mitt första bygge.

Har ni några härliga tipps på lut?

Mvh Niclas
 
Jag går också och funderar på att bygga mitt första spö, så jag har inte någon erfarenhet att bjuda på men jag kan ändå tipsa dig om att kolla på "REC"s rullfästen även "ELKHORN" har en del snyggt att erbjuda... dom får det att vattnas bra i min mun iaf!
 
Pling..eh..jovisst...

Nappe, det låter på din beskrivning, som att ett Loop Yellow Line 8,2fot 3-delat #3/4, skulle kunna vara rätt klinga att bygga på.

Klingan går att få för 985:-, sen kan du anpassa resten efter plånbok, tycke och smak.
Men som oraklet (brook) tidigare påtalat, kolla noga att din rulle passar rullfästet, ingen självklarhet.

Helläcker färg egentligen, ser ut som ett splitcanespö på håll.
 
Bra Tipps!

Tack alla för utmärkta idéer och tipps!

Black Level låter oerhört intressant, likaså Loop YL.
YL har jag faktikst provkastat, tror det var just ett 8,3" #3/4. Tyckte redan då att det var superskönt. Föredrar som sagt mjuka/långsamma spön då de passar min kaststil bättre.
Finns det några i denna klass som är 4 eller 5-delade?

/Niclas
 
Då får jag åter det utsökta tillfället att slå ett slag för Strömsländan Soft.

Finns 4-delat #3/4 8,6fot till det fasila riktpriset 1895:- (går att få billigare), då ingår också en bra SA-lina.

Har själv en 4/5:a av samma modell.

Men... då blir det ju inget självbygge.:(

En annan favo är SAGE VPS light, finns som klinga och 4-delat, vill jag minnas, men lägsta linklass blir då #5.
Blir nog att spräcka kalkylen något i det fallet.
 
Något...

som florerar på vårt grannforum (Edge) är att vissa har haft problem med garantierna, nu när SAGE inte har någon svensk generalagent utan en tysk, men vad vissa på det Forumet erfor så skulle det eventuellt dyka upp en (ny?) svensk generalagent. Nåt att tänka på om du funderar på att köpa en SAGE klinga...

Nåväl, i och med att det var mer åt det mjuka hållet så kanske en Kaitumklinga skulle passa ?

/Anders "Enligt vissa Orakel, enligt andra inte" B
 
Jag har inget direkt tips på nån klinga, men jag lånade en mycket intressant bok på bibblan för ett tag sen. "The Science of Fly-Fishing" av Stan L. Ulanski. Den beskriver mycket bra de mekaniska egenskaperna i klingorna, men även "the physics of fly-fishing". Kanske lite väl nördigt, men intressant och man får en bakgrundsförståelse till vad som ligger bakom egenskaperna i olika spön.

/D
 
Kaitumklingan...

vad har du för erfarenhet av denna, brook?

Mycket intressant, är det andrahandsuppgifter eller egna tester?

Oraklen spekulerar...;)


[Ändrat av Graip 2003-11-28 kl 19:21]
 
Mera Kaitum?

Ja, är det någon som har egna erfarenheter av denna?
Jag gick in på LB och beskrivningen av spöt låter helt OK och dessutom finns det 4-delat. Men som sagt, att läsa en beskrivning är ju inte samma sak som att prova själv. Någon som tex jämfört en Kaitum #4/5 med en LOOP YL #4/5?

/Niclas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AA Bygga eget flugspö Fiske 60
Joakimlejon Gula kortet Göteborg, flugspö men vilka beten? Fiske 4
erske Val av flugspö Fiske 25
blekingefiskaren Flugspö Fiske 21
Piranha_paradise Rulle till flugspö Fiske 3
cyanopsis alternativ tub till 7-delat flugspö Fiske 14
ala flugspö och haspelrulle? Fiske 14
bredviken Flerdelat flugspö?? Fiske 3
Tobbe L Flugspö Fiske 7
Graip Flugspö/isyxa Fiske 3
moekk Black Master Flugspö Fiske 1
flugfiskarn Flugspö till gädda ? Fiske 5
PoH Byta flugspö, tips någon ? Fiske 7
AA Flerdelade flugspö Fiske 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.