Buss på Island

Det blir vandring på Island i sommar. Vi åker dit via Färöarna och kommer till Seyðisfjörður med båt (östra Island). Är det någon som har åkt denna väg och vet om det går buss där ifrån till Landmannalaugar? Jag har hittat bussbolaget på nätet men kan inte klurra ut om det finns förbindelse mellan dessa två ställen.
 
Dyrt med bussrackaren!!

Tjenare Tommy!

Skall också till Island i sommar och har också hittat till bussidan. Skall åka Reykjavik-Landmannalaugar men blev snopen när priset kom fram, 800 spänn enkel resa per skalle. Kan det verkligen stämma?? Visst har man hört att det är dyrt på Island men den tur och retur biljetten med bussen skulle ju kosta lika mycket som flyget över!!

Någon som vet om det stämmer eller om jag bara hamnat fel och hittat ett svinnar-bussbolag??

mvh, jörgen
 
Det stämmer nog.
Det är ungefär det pris jag också hittat och mig veterligen är det bara ett bolag som kör reguljärt dit.
Island är ruskigt dyrt - BigMac-menyn kostar dryga 100 kronor. Den där bussturen är på flera timmar mitt uti i obydgen, ett antal vadställen och en väg som inte är mer än två spår, så 800 låter rimligt med isländska mått mätt. Tyvärr.
Skulle dock kunna påstå att det är värt det. Landmannalaugar är ett helt unikt område, jag har inte sett något i dess like. Missa för allt i världen inte Ljotipollur, en helt enorm och häpnadsväckande vacker eruptionskrater som ligger alldeles i närheten.
 
Vi åker kring den 13-14 juli och ska klämma in en valsafari(om det inte är för dyrt) innan vi åker hem runt den 24 juli. När åker du dit?

Tommy
 
kärlek; sa:
Vi åker kring den 13-14 juli och ska klämma in en valsafari(om det inte är för dyrt) innan vi åker hem runt den 24 juli. När åker du dit?

Tommy

Ska du på valsafarie rekommenderar jag västkusten. För ett par årsedan var jag ute med en båt som gick från stykkisholmur (En bit norr om reykjavik)om jag minns rätt.
Otrolig upplevelse, såg bla. späckhuggare, knölval, delfiner och blåval.
 
Ja det där med valsafari är rena lotteriet. Vi var i Husavik (vilket skulle vara ett mycket bra ställe) men ack vad lite val det blev. Såg några ryggfenor på flera hundra meters håll. Frugan hann inte se en enda. Det dök dock upp lite delfiner.

/mattias
 
Bussen till Landmannalaugar är dyr med svenska mått men inte med isländska. Man får betänka att det är specialbyggda terrängbussar som utan problem vadar över även hyfsat stora floder. Det är hur som helst värt att åka till Landmannalaugar och om man ändå gör sig besväret att åka dit tycker jag man gör ett stort misstag om man inte gör den helt makalösa vandringen till Thorsmörk.

Johannes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Davha Buss mellan Hemavan och Ammarnäs Fjällvandring 4
Edstroom Gällivare vaktotavare Tåg/ buss fråga!! Fjällvandring 13
Tojja Ta sig från Gällivare till Ritsem när buss 93 ej går? Fjällvandring 5
ivansflinta Buss från Undersåker Fjällvandring 8
niklaz Kiruna till Nikkaloukta - flyg landar kl 10 och buss går 10:40 Fjällvandring 2
IntMurr Buss eller bil till Grövelsjön? Parkering? Fjällvandring 6
johanng Restid med buss Enafors-Storulvån Fjällvandring 4
toreskog Dela taxi/buss Gällivare - Kebnats 20/6 2011 Fjällvandring 0
mindful Buss/båt vid Ritsem Fjällvandring 2
3056Claesson buss oslo -> spiterstulen Fjällvandring 1
Arctic Fox Buss Narvik-Skjombotn Fjällvandring 6
rator Tåg/buss till vandringen? Fjällvandring 1
Medon Buss eller annan transport från Bolnastua (Nasafjäll)? Fjällvandring 3
dHANScan Kvikkjokk med tåg & buss – hur komma dit söndag 4 juli 2010? Fjällvandring 11
Bluesbrother Buss från Vålådalen? Fjällvandring 6
Malin Nilsson Buss Sulitelma-Fauske Fjällvandring 10
Keras2006 Buss & Tåg till Vindelfjällen? Fjällvandring 5
manke Buss Oslo-Gjendesheim, kostad?? Fjällvandring 5
pnilla Buss eller taxifrån tåg till Sylarna? Fjällvandring 4
Mtess Buss Kiruna-Nikka Fjällvandring 5
carlanca Buss Nikkaluokta-Kiruna efter 14:e september? Fjällvandring 8
Filip J Buss Turtagrø-Hjelle Fjällvandring 2
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.