Buss eller annan transport från Bolnastua (Nasafjäll)?

Jag planerar en tur i de svenska fjällen med avslutning vid Nasafjäll, omkring den 20:e juli, för att sedan gå ner till Bolnastua och E6:an i Norge. Min undran är så hur jag ska ta mig hem (Skellefteå, Sverige). I Storjord ett par mil norrut längs E6:an kan jag hoppa på bussen från Bodö, den går sedan hela vägen till Skellefteå (via väg 77/95). Men jag skulle alltså behöva veta tider på bussar eller andra transporter som kan ta mig upp från Bolnastua till Storjord (eller upp till Fauske).

Jag har varit i kontakt med en norsk turist- och reseservice och de säger att de varken finns buss eller någon annan form av förbindelse på denna sträcka. Är det verkligen möjligt? Det ju ändå en europaväg vi pratar om, - I så fall får jag väl lifta, antar jag, men det vore bra att veta om det gick bussar. Är det möjligen någon som vet något om detta?

Jag har även lagt ut denna fråga i det norska fjellforum: http://fjellforum.net/viewtopic.php?p=180187#180187
 
Senast ändrad:
I think there is really no bus on that road, at least I did not find one. The public traffic is probably all on the railway, and the station in Bolna is closed.
I checked for buses to Mo i Rana, there is one from Hjartåsen (About 20 km from Bolna) on Monday, Wednesday and Thursday and one from Elvmøthei (8 km) on Tuesday and Friday.
http://hafas.websrv05.reiseinfo.no/...95397/363532/225484/219057/4095?L=vs_rutebok&
http://hafas.websrv05.reiseinfo.no/...99912/165038/987802/360597/4095?L=vs_rutebok&
Hope the links work, if not check on www.rutebok.no

Och nu pa dålig svenska:
Jag tror där finns ingen bus, man skål tar tåg istället, men stationen i Bolna är nedlagt.
Där finns en bus från Hjartåsen (2 mil från Bolna) på mondag, onsdag og torsdag, eller från Elvmøthei (8 km) på tisdag og fredag.
Den gar tidigt på morgon 08:15 / 08:00 og i Mo i Rana kan man ta tåget till Fauske 14:20.
Ingen snab förbindelse men man komma fram...

Hälingnar
Henning
 
Tack för informationen, Henning! Inga fel på svenska inte.

Det ser med andra ord som att det blir till att lifta... Men det är ju en stor väg och norrmännen ett hyggligt folk, så det ska väl förhoppningsvis gå att få skjuts ett par mil.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
IntMurr Buss eller bil till Grövelsjön? Parkering? Fjällvandring 6
pnilla Buss eller taxifrån tåg till Sylarna? Fjällvandring 4
Davha Buss mellan Hemavan och Ammarnäs Fjällvandring 4
Edstroom Gällivare vaktotavare Tåg/ buss fråga!! Fjällvandring 13
Tojja Ta sig från Gällivare till Ritsem när buss 93 ej går? Fjällvandring 5
ivansflinta Buss från Undersåker Fjällvandring 8
niklaz Kiruna till Nikkaloukta - flyg landar kl 10 och buss går 10:40 Fjällvandring 2
johanng Restid med buss Enafors-Storulvån Fjällvandring 4
toreskog Dela taxi/buss Gällivare - Kebnats 20/6 2011 Fjällvandring 0
mindful Buss/båt vid Ritsem Fjällvandring 2
3056Claesson buss oslo -> spiterstulen Fjällvandring 1
Arctic Fox Buss Narvik-Skjombotn Fjällvandring 6
rator Tåg/buss till vandringen? Fjällvandring 1
dHANScan Kvikkjokk med tåg & buss – hur komma dit söndag 4 juli 2010? Fjällvandring 11
Bluesbrother Buss från Vålådalen? Fjällvandring 6
Malin Nilsson Buss Sulitelma-Fauske Fjällvandring 10
Silverfox Buss på Island Fjällvandring 12
Keras2006 Buss & Tåg till Vindelfjällen? Fjällvandring 5
manke Buss Oslo-Gjendesheim, kostad?? Fjällvandring 5
Mtess Buss Kiruna-Nikka Fjällvandring 5
carlanca Buss Nikkaluokta-Kiruna efter 14:e september? Fjällvandring 8
Filip J Buss Turtagrø-Hjelle Fjällvandring 2
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.