Budget för en jorden runt?

Hej!

Mest av nyfikenhet undrar jag hur mycket det behövs för att kunna cykla runt jorden. Detta kanske tar då 1,5-2 år att genomföra!

Jag har haft kontakt med Mark Beaumont, (han slog rekordet runt jorden år 05-06. Solo) han sade att han hade 250000:- i budget. Dock cyklade han 16 mil om dagen. 194 dagar.
Men han sade att han hade haft vänner som klarade sig på 60000:-.

Är det möjligt?
Vad tror ni?

Förresten, vilka länder i Asien hade varit säkrast att cykla genom?
 
Senast ändrad:
Jag har klarat mig på 40 000 under ett år, inkl. flygresa hem och försäkring. Beror helt på vad du inkluderar. Du klarar dig säkert på 30 000 också, men uppåt finns såklart inga gränser om du så vill.

Rimlig frågeställning bör därför inkludera vad du vill att kostnaden ska innefatta (boendemässigt, matmässigt, samt övrigt dvs. försäkring, eventuell flygresa osv.), och formuleras: minsta rimliga pris för detta?

Dessutom beror det på vilka länder du vill passera. Desto mer du vill inkludera av boende och mat osv., desto mer varierar totalsumman med geografi. Dvs.: vill du bara tälta och laga din egen mat så varierar inte priset nämnvärt mellan Kongo och Spanien, men vill du bo på hotell och äta på restaurang så varierar det avsevärt.

Slutligen: Marks budget och tidsperspektiv är totalt ointressant och platsar endast möjligtvis under benämningen långfärdscykling i dess allra vidaste bemärkelse. Långfärdscykling är för mig ett njutningsförfarande, inte en tävlingsidrott.
 
Jag har klarat mig på 40 000 under ett år, inkl. flygresa hem och försäkring. Beror helt på vad du inkluderar. Du klarar dig säkert på 30 000 också, men uppåt finns såklart inga gränser om du så vill.

Rimlig frågeställning bör därför inkludera vad du vill att kostnaden ska innefatta (boendemässigt, matmässigt, samt övrigt dvs. försäkring, eventuell flygresa osv.), och formuleras: minsta rimliga pris för detta?

Dessutom beror det på vilka länder du vill passera. Desto mer du vill inkludera av boende och mat osv., desto mer varierar totalsumman med geografi. Dvs.: vill du bara tälta och laga din egen mat så varierar inte priset nämnvärt mellan Kongo och Spanien, men vill du bo på hotell och äta på restaurang så varierar det avsevärt.

Det är klart! Dumt att jag inte skrev med det.
För att förtydliga det.

Bo i tält för det mesta och laga det mesta själv. Kan bli en kväll som man kanske bor på vandrarhem och äter ute. Men det är tält som gäller och stormkök!

Försäkring vill man ju gärna ha. Så full försäkrad.
Flygresor från ena kontinenten till den andra. Asien - Australien - Nya Zeeland, USA - europa.
 
Det är klart! Dumt att jag inte skrev med det.
För att förtydliga det.

Bo i tält för det mesta och laga det mesta själv. Kan bli en kväll som man kanske bor på vandrarhem och äter ute. Men det är tält som gäller och stormkök!

Försäkring vill man ju gärna ha. Så full försäkrad.
Flygresor från ena kontinenten till den andra. Asien - Australien - Nya Zeeland, USA - europa.

Då skulle jag, i dagens valuta, budgetera ungefär 100 kronor per dag och lägga till kostnaden för flygbiljetterna. Plussa på ca 10 000 per år för att både känna dig fri nog ekonomiskt att ta ut svängarna när det behövs, och känna att du har lite pengar kvar på banken när du kommer hem igen.
 
Då skulle jag, i dagens valuta, budgetera ungefär 100 kronor per dag och lägga till kostnaden för flygbiljetterna. Plussa på ca 10 000 per år för att både känna dig fri nog ekonomiskt att ta ut svängarna när det behövs, och känna att du har lite pengar kvar på banken när du kommer hem igen.

Tusen tack för ditt svar!
 
Då skulle jag, i dagens valuta, budgetera ungefär 100 kronor per dag och lägga till kostnaden för flygbiljetterna. Plussa på ca 10 000 per år för att både känna dig fri nog ekonomiskt att ta ut svängarna när det behövs, och känna att du har lite pengar kvar på banken när du kommer hem igen.

Ingen orsak! Hoppas du kommer iväg på en sådan långresa. :)

vi får se vad framtiden har att erbjuda! :)
 
Det Peder sa.

I det stora hela är det DU som bestämmer vad det ska kosta. Dvs köper du en coca-cola för en tia så kommer trippen kosta tio kronor mer än om du inte köper den. Man kan resa extremt billigt, det är ju upp till dig. Koka ris och ät lokal frukt, gärna beroende på vilken säsong det är. (t ex mango är så gott som gratis om du är i Mali under mangosäsongen... :) )tigg rent vatten, ta aldrig in på hotell - och du kan resa nästan för ingenting alls.

Sen tillkommer ju ev transport över vatten, visum etc.

Jorden runt på 18 månader låte lite. Det vanligaste är att folk tar just den tiden på sig enbart på sträckan Tierra del Fuego-Alaska. Sen nästan ett år ner till Kapstaden.... Kanske 8-9-10 månader till Beijing... just den sträckan går ju ligga på snabbt iof... men 18 månader totalt låter väldigt lite. De flesta som kör det jag kallar jorden runt brukar ta 3-4 år på sig. (T ex Europa-Kapstaden sen flyg till Tierra del Fuego-Alaska och sen flyg över till Asiens östkust och cykla hem till Europa.)

Edit: okej, såg din rutt nu, ni var inne och skrev samtidigt som jag. :)
 
Det Peder sa.

I det stora hela är det DU som bestämmer vad det ska kosta. Dvs köper du en coca-cola för en tia så kommer trippen kosta tio kronor mer än om du inte köper den. Man kan resa extremt billigt, det är ju upp till dig. Koka ris och ät lokal frukt, gärna beroende på vilken säsong det är. (t ex mango är så gott som gratis om du är i Mali under mangosäsongen... :) )tigg rent vatten, ta aldrig in på hotell - och du kan resa nästan för ingenting alls.

Sen tillkommer ju ev transport över vatten, visum etc.

Jorden runt på 18 månader låte lite. Det vanligaste är att folk tar just den tiden på sig enbart på sträckan Tierra del Fuego-Alaska. Sen nästan ett år ner till Kapstaden.... Kanske 8-9-10 månader till Beijing... just den sträckan går ju ligga på snabbt iof... men 18 månader totalt låter väldigt lite. De flesta som kör det jag kallar jorden runt brukar ta 3-4 år på sig. (T ex Europa-Kapstaden sen flyg till Tierra del Fuego-Alaska och sen flyg över till Asiens östkust och cykla hem till Europa.)

Edit: okej, såg din rutt nu, ni var inne och skrev samtidigt som jag. :)


Det är sant!
Det jag tänker mig, som kostar mest vore transport samt visum etc. Mat och boende ska inte kosta mycket!

Den rutten jag har tänkt är runt 3400mil. Jag vill helst inte vara ute mer än 2 år. Eftersom jag gärna vill börja med studier snart. (är 20 år gammal).

Men du som har cyklat mycket Lars, vilka länder skulle du hålla dig till i Asien?
 
Det är sant!
Det jag tänker mig, som kostar mest vore transport samt visum etc. Mat och boende ska inte kosta mycket!

Den rutten jag har tänkt är runt 3400mil. Jag vill helst inte vara ute mer än 2 år. Eftersom jag gärna vill börja med studier snart. (är 20 år gammal).

Men du som har cyklat mycket Lars, vilka länder skulle du hålla dig till i Asien?

20 år... du är bara ett barn, min vän. Du kommer vara en helt annan människa när du är 30 eller 40 än vad du är nu, så det du vill studera kanske kommer vara ointressant att jobba med när du är 40 och mitt i arbetslivet. Och jobba hinner du ändå i livet, tro mig. :)

Din fråga: Jag skulle hållit mig till de länder jag vill se... ;-). Men Indien är väl ett av de länder alla ska se en gång i livet, kanske inte ett optimalt cykelland dock. Jag gillar Pakistan - men nu sköts ju 10 turister ihjäl igår och vi får se vad som är igång där. De områden jag inte varit i men som just nu lockar mest är Sibirien och Tibet. Och även västra Mongoliet. Delar av norra Kina, vägarna runt Taklamakanöknen (Sidenvägen) verkar vara rätt ointressant i mina ögon.

I Sydostasien har jag länge varit sugen på ön Sulawesi faktiskt. Men som sagt: Gör din egen resa. Följ inte någons fotspår.
 
20 år... du är bara ett barn, min vän. Du kommer vara en helt annan människa när du är 30 eller 40 än vad du är nu, så det du vill studera kanske kommer vara ointressant att jobba med när du är 40 och mitt i arbetslivet. Och jobba hinner du ändå i livet, tro mig. :)

Din fråga: Jag skulle hållit mig till de länder jag vill se... ;-). Men Indien är väl ett av de länder alla ska se en gång i livet, kanske inte ett optimalt cykelland dock. Jag gillar Pakistan - men nu sköts ju 10 turister ihjäl igår och vi får se vad som är igång där. De områden jag inte varit i men som just nu lockar mest är Sibirien och Tibet. Och även västra Mongoliet. Delar av norra Kina, vägarna runt Taklamakanöknen (Sidenvägen) verkar vara rätt ointressant i mina ögon.

I Sydostasien har jag länge varit sugen på ön Sulawesi faktiskt. Men som sagt: Gör din egen resa. Följ inte någons fotspår.

haha, ung är man nog, men ett barn.. ;)

Jag vill gärna se Indien, har velat det sedan jag var liten. Men som du säger, det kanske inte är optimalt att cykla igenom. Får ta flyget dit istället. Man vill se mycket men man vill inte riskera livet i onödan.

Serbien samt Tibet är lockande för min del också! Vill gärna cykla förbi Everest. Kan stanna vid foten av berget ett tag. (är intresserad i klättring också). Eller kanske man kan göra en Göran Kropp.

Ska planera bättre när det blir mer aktuellt isåfall!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
skral Budget och campingfrågor Långcykling 7
patrikskoog budget på långfärd Långcykling 1
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
KLAGER 10 års långcykling jorden runt Långcykling 4
musse592 Cykelpartner runt jorden sökes! Långcykling 10
gonorth Hur många svenskar har cyklat jorden runt? Långcykling 8
Hampe88 cykla jorden runt finansiering Långcykling 6
honkydory Nytt jorden runt rekord på cykel! Långcykling 17
fiddern Jorden runt! Långcykling 17
i Grycksbo Jorden Runt På Cykel - Kartor! Långcykling 3
honkydory Jorden runt - på en höghjuling! Långcykling 3
thureb Velomobiltur runt södra Sverige. Långcykling 1
pergit Bottenhavet runt Långcykling 0
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
stroeller Häng med runt Bottenviken sommaren 2016? Långcykling 12
stroeller Mälaren runt vid "nyår", någon som vill göra sällskap? Långcykling 4
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
Nitola Cyklat runt sicilien? Långcykling 3
Hige86 Cykeltur Göteborg - Kragenäs, övernatta runt Uddevalla? Långcykling 0
matpet Cykla runt Lofoten Långcykling 3
Gerry Cykeltur runt Östersjön Långcykling 2
stea runt sverige Långcykling 6
rimn Runt Vänern Långcykling 7
Christian1 "Runt Vättern" Långcykling 6
diderichsen vintercykling runt mälardalen Långcykling 2
rimn Runt Svarta havet eller korsa Sydamerika - vem har cyklat? Långcykling 3
mr.peterjohansson Rumänien runt Långcykling 8
metnal cykla göteborg-europa runt? Långcykling 10
Sssarisen Cykla runt i Holland, Belgien och Frankrike Långcykling 5
Peterborås Cykla England runt i juni 2010.... Långcykling 8
McGallon Cykla runt Mälaren Långcykling 11
Jonas_utsidan Siljan runt 2009 Långcykling 4
Raskolnikov Cykla runt Island - högtflygande planer som kräver granskning från någon med insikt Långcykling 11
KLAGER Cyklade Vättern runt - med treåring Långcykling 7
Eleuthera Europa runt på cykel Långcykling 3
piaea Bodensjön runt Långcykling 6
millediablo Hjälp med resplanering Bottenviken runt Långcykling 6
Rickard L Cykelvägar i/runt huvudstaden Långcykling 5
fuchs runt spanien-portugal Långcykling 6
iceland Foton och akvareller från cykeläventyr runt Island. Långcykling 1
fuchs Gotland runt på midsommar? Långcykling 0
pergit Sträckan runt Ringsjöarna? Långcykling 5
Karlholm Välkomna till Hisingen Runt (5 maj) Långcykling 0
seas Island runt på cykel i sommar! Långcykling 5
lexou cykeluthyrning för Vättern Runt, august 29th? Långcykling 3
mothesta Södra Östersjön runt augusti 2004 Långcykling 8
lowe Vättern runt Långcykling 8
mothesta (södra) Östersjön runt 2004 och ev. fortsättning Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.