Bryna fel?

Jag har ett brynställ av den typ som Lundmarks säljer.

http://www.lundhags.se/range/08_skridskor_accessories/11714/graphics/photo-00.jpg

Som bekant spänner man fast skridskorna i stället genom att skruva fast ett metallbleck på inneskärssidan av fotplattorna. När jag senast skulle använda stället märkte jag att då jag skuvade åt blecket reste sig ytterskärssidan av fotplattorna något från stället. Betyder detta att skridskon vrider sig något inåt vid fastspänning i stället och riskerar man att förstöra slipningen om man bryner i detta läge?
 
Ja, så måste det väl vara. Skenorna ska ju ligga helt plant. Det verkar ju inget vidare det där, kan man inte låsa yttersidan på något vis? Själv gjorde jag ett eget ställ - en bräda med två tunna tvärslår och fyra spikar, funkar finfint och det blir helt plant om man placerar tvärslån rätt (som skridskon vilar på).
 
Betydelse?

Prunus padus; sa:
Som bekant spänner man fast skridskorna i stället genom att skruva fast ett metallbleck på inneskärssidan av fotplattorna. När jag senast skulle använda stället märkte jag att då jag skuvade åt blecket reste sig ytterskärssidan av fotplattorna något från stället. Betyder detta att skridskon vrider sig något inåt vid fastspänning i stället och riskerar man att förstöra slipningen om man bryner i detta läge?

Det viktiga är att du har samma position från gång till gång annars måste du använda mycket energi på att slipa bort skenmaterial vid varje bryning.

Jag rekommenderar att skaffa en Skate-Mate, EZ-EDGE eller liknande för snabb uppskärpning så behöver du inte ta fram det stora brynstället lika ofta.

http://www.skatemate.com/
har både skate-mate och längst ned på sidan EZ-EDGE.

Se också http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=17832


Hälsningar Thure
 
Samma läge underlättar

Hej Magnus,

Som du har noterat och som Thure bekräftat är det viktigt att få samma vinkel på skenorna inför varje slipning, annars får du slipa ner onödigt mycket. Om du svärtar slipytan med en filtpenna inför slipningen så ser du lättare var det inte har tagit.

Dyrare slipställ för skridskor klämmer fast skenan istället för fotplattan vilket gör att skenan kommer i samma läge inför varje slipning. Här en länk till en tillverkare av denna typ http://www.zandstrasport.nl/Skates/Slijpapparaten.htm

Hälsar Bertil
 
Det ska vara lätt att bryna - annars är det något fel

Att bryna sina skridskor är en lätt sak med ett ställ och ett dubbelbryne – ett bryne som tar på båda skridskorna samtidigt. Det går på några minuter. Frågeställaren hade problem med vinklar och att skridskorna vrider sig vid fastspänning. Det kan inte vara rätt eller bra! Åkytan på långfärdsskridskor ska vara 90 grader (mot sidan på skenan) och helt slät när man är färdig. (Som en spegel – faktiskt.)

Om inte stället ställer in båda skridskorna rätt är det något fel. Lämna tillbaka eller be försäljaren förklara (kanske är det fel ställ till din skridskomodell).

Sedan vill jag bara »semantiksera» lite. Skilj på bryning och slipning. Bryning tar bort grader, skapar skarpa kanter och blank åkyta. Slipning ändrar/återställer skenans form – till rätt kurva/radie.

Jag menar att man kan bryna själv med ett bra ställ och tillhörande bra dubbelbryne. Och att man med fördel »lämnar in» för slipning. Lämna då på ett erkänt bra ställe där man kan sin sak; kanske ett rekommenderat av andra åkkompisar.

Hälsningar/Lasse B
 
Tack för alla svar. Det är nog inget fel kopplat till just mina skridskor för jag har testat att spänna fast andra skridskor med samma resultat. I och för sig skridskor av samma märke så det kanske är kopplat till tillverkare. Jag spänner in skridskorna i plogformation på uppmaning av försäljaren. Jag har svårt att se att det skulle påverka på det sätt som det är frågan om här. Inte heller är ser jag att jag skulle göra något annat handhavandefel som kan orsaka problemen.

Jag tror att jag kommer att köpa en SkateMate till att börja med. Sedan får jag se vad jag kan göra för modifikationer på brynstället för att tillförsäkra att skridskorna ligger plant. Om inte det går att lösa blir det till att införskaffa ett nytt (och säkerligen dyrare) brynställ.

En fråga om SkateMate som kanske först riktar sig till Thure eftersom han tog upp ämnet. I bruksanvisningen till SkateMate som finns på den sidan du länkade till står det att man först ska bryna med korta drag för att sedan övergå till drag över hela skenans längd. För mig låter det lite tvärtemot. Jag har fått lära mig att det är viktigt att alltid dra brynet över hela skenans längd så att man slipar bort lika mycket överallt. Gäller inte detta eller är det frågan om något undantag för handhållna brynen?
 
En fråga

Lasse skrev:
"Åkytan på långfärdsskridskor ska vara 90 grader (mot sidan på skenan) och helt slät när man är färdig. (Som en spegel – faktiskt.)"

Min fråga är: Ska man polera åkytan efter att man brynt den? Jag brukar använda ett diamantbryne och det lämnar alltid en något rå yta efter sig...
 
Dra diamantbrynet i skenans riktning så blir eventuella mindre repor åt "rätt" håll. Man kan ju eventuellt börja med att köra diagonalt men avsluta alltid med att dra i längdriktningen tills du inte ser några diagonala repor. Det brukar ju bli blankt och fint med diamantbryne (om det är tillräckligt finkornigt).
/Danne
 
Bryna med bibehållen kurva

Prunus padus; sa:
I bruksanvisningen till SkateMate som finns på den sidan du länkade till står det att man först ska bryna med korta drag för att sedan övergå till drag över hela skenans längd. För mig låter det lite tvärtemot. Jag har fått lära mig att det är viktigt att alltid dra brynet över hela skenans längd så att man slipar bort lika mycket överallt. Gäller inte detta eller är det frågan om något undantag för handhållna brynen?

Det kräver ganska mycket jobb om man skall lyckas förstöra sin kurva med Skate-Mate och liknande enskridskobrynen med det går nog om man spänner fast skridskon och lägger på hela kroppstyngden och håller på länge.

Vad det gäller vanlig tvåskridskobryning med långt bryne så har jag lärt mig av hastighetsåkaren Donald Drielsma att man skall bryna 10 gånger över främre delen av skridskorna och 10 gånger över bakre delen och sedan bara ett par gånger över mittdelen.

Om man drar fram och tillbaka över hela åkytan så kommer det att bli mest tryck och mest avverkning av mittdelen av skridskorna så att man så småningom får allt för plan kurva.

Vill man vara på den säkra sidan får man använda Donalds metod även med enskridskobrynet.

Thure
 
Som en spegel...

Hej Anders och ni andra,

Nej jag brukar inte behöva efterpolera eller göra annat än var som brynet gör.

Jag har all respekt för all er kunskap – men så här gör jag.

Mitt bryne (ett dubbelt diamantbryne) har två sidor; ett grovt och ett fint – förstås. Och tillvägagångssättet är precis som någon ovan beskrev:

1) Dra med en markeringspenna över hela åkytan
2) Bryn med den grova sidan (som för all del inte är speciellt grov) med lätta tag över hela ytan. Jag håller brynet något diagonalt (mest för att man säger så i instruktionen. Och jag tror helt enkelt att det hör samman med att hela ytan på brynet då kommer till användning).
3) När all markeringsfärg är borta; efter ett halvt dussin tag, byt till den fina sidan och upprepa tills du får din spegel.
4) Ta därefter några lätta tag längs skenans sida och får därvid bort ev. grader.

Jag bryner mina och frugans griller efter varje gång (nästan) – så lätt är det(!) och så mycket roligare är det när man kommer ut.

Som sagt – jag vet absolut inte allt som finns att veta här, och några av er har betydligt längre erfarenhet. Men, jag vill inte riktigt hålla med om att enkelbrynen och, i mina ögon, nödbrynen typ »gnidde» och andra »universalskridskoslipare» är lika bra och enkla att handha – hastighetsåkartips eller ej.

Hälsningar/Lasse B
 
Re: Bryna med bibehållen kurva

thureb; sa:
[
Det kräver ganska mycket jobb om man skall lyckas förstöra sin kurva med Skate-Mate och liknande enskridskobrynen med det går nog om man spänner fast skridskon och lägger på hela kroppstyngden och håller på länge.

Vad det gäller vanlig tvåskridskobryning med långt bryne så har jag lärt mig av hastighetsåkaren Donald Drielsma att man skall bryna 10 gånger över främre delen av skridskorna och 10 gånger över bakre delen och sedan bara ett par gånger över mittdelen.

Om man drar fram och tillbaka över hela åkytan så kommer det att bli mest tryck och mest avverkning av mittdelen av skridskorna så att man så småningom får allt för plan kurva.

Vill man vara på den säkra sidan får man använda Donalds metod även med enskridskobrynet.

Thure

Okej, det känns som jag ska prova mig fram lite försiktigt. Tack för svaret.

Nu när vi ändå är på rull med slipning och bryning passar jag på att slänga ut ytterligare en fråga. Jag brukar spänna fast skridskorna i brynstället i plogformation, dvs i ett V där framändarna bildar bottnen på V:et. Jag gör så därför att någon sa till mig att det är så man ska göra. Nu funderar jag på om an tjänar något på det i jämförelse med att spänna fast dem parallellt?
 
Re: Re: Bryna med bibehållen kurva

Prunus padus; sa:
Jag brukar spänna fast skridskorna i brynstället i plogformation, dvs i ett V där framändarna bildar bottnen på V:et. Jag gör så därför att någon sa till mig att det är så man ska göra. Nu funderar jag på om an tjänar något på det i jämförelse med att spänna fast dem parallellt?
Nej, det spelar ingen roll. Att ställa dem i V-form är bara ett sätt att använda mer av slipytan på brynet, så att det inte bildas två spår i brynet. Man kan lika gärna röra brynet lite i sidled när man bryner parallella skenor så uppstår samma effekt.

mvh Staffan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.