Brukar det vara åkbart kring Vinterviken?

Jag har precis flyttat till Gröndal, och bor nu några meter från vattnet i Mörtviken.
I helgen var det sagolikt väder, och isen var full av promenerande och skidåkande Stockholmare, vilket fick fantasin att måla upp de mest fantastiska efter-jobbet-scenariona.

Nån som vet hur isläget brukar vara i de krokarna?
Plogas det bana?
Det vore ju fantastiskt om man kunde se fram emot några år när man bara kan plocka fram prylarna ur garderoben och hoppa ner på isen.
 
Vet ej riktigt men...

Jag bor i området sedan några år tillbaka och om jag inte är helt ute och cyklar (åker inte själv skridskor) brukar det inte vara upplogat men däremot så har det varit åkbart åtminstone de två senaste vintrarna med skidor och på hösten med skridskor.

Nackdelen som den inbitna norrlänning jag är att det är en bunt andra människor som också gillar att röra på sig... Blir som ett lämmeltåg. Men det är väl så när man är van lite mer enskildhet. ;)

/Markus
 
Re: Vet ej riktigt men...

Markus_h; sa:
Nackdelen som den inbitna norrlänning jag är att det är en bunt andra människor som också gillar att röra på sig... Blir som ett lämmeltåg. Men det är väl så när man är van lite mer enskildhet. ;)

Jo. Men man får se en tur på Vinterviken som ett alternativ till att slappa i soffan med tv och en påse M&M, inte till att vara ute i vildmarken. Då framstår det plötsligt som ett ganska bra alternativ :)
 
Re: Re: Vet ej riktigt men...

Nordesjö; sa:
Markus_h; sa:
Nackdelen som den inbitna norrlänning jag är att det är en bunt andra människor som också gillar att röra på sig... Blir som ett lämmeltåg. Men det är väl så när man är van lite mer enskildhet. ;)

Jo. Men man får se en tur på Vinterviken som ett alternativ till att slappa i soffan med tv och en påse M&M, inte till att vara ute i vildmarken. Då framstår det plötsligt som ett ganska bra alternativ :)

Mm, så sant som det är sagt. Men samtidigt så är M&Ms inte att förakta. Ute på resa och köpte just ett kg... ;)
 
Nordesjö; sa:
Jag har precis flyttat till Gröndal, och bor nu några meter från vattnet i Mörtviken.
Nån som vet hur isläget brukar vara i de krokarna?
Isläget brukar vara knepigt i Mälaren nära stan pga all trafik. Just vinterviken är väl dessutom avsnörd av rännan mellan Södertälje och stan, så några stora åkytor bildas nog aldrig. Men lite åka-runt-i-ring-is kan det nog bli vissa år.

/Staffan
 
Trekanten

Sjön Trekanten mellan Liljeholmen och Gröndal har ofta haft plogad bana. Vet inte hur det är för stunden.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.