Bron över Luttojåkkå?

Jag ska passera Luttojåkkå i Njåtjosvagge på min väg till Luottolako. Är det någon som passerat bron i år och kan konfirmera att den finns?
 
Det är väl flera är sedan den försvann? På senaste kartbladet (BD10, feb 2009) finns den inte längre med heller.
 
Jo, det måste vara bra länge sedan vid det här laget. Hoppas du inte hade siktet inställt på Njåtsosstugan heller... ;)
 
Gå över nära utflödet i Njåtjosjokk.
En ny karta skulle kanske inhandlas:)

Jag har själv inte prövat att vada vid utflödet, men det bör gå bra. Fast rätt så lång väg dit ner genom snår och elände.

Jag har vadat ett par gånger betydligt högre upp, strax nedanför den jokkdelning som syns på min karta, ca ½ km söder om det ställe där stigen korsar jokken (och där väl bron en gång fanns). Ett område med vide har just börjat där. Ser ut som om det där fotot i inlägget före mitt kan vara taget ungefär där. Jokken delar upp sig i 3-4 armar, och man kan ta armarna en i sänder.

I snösmältningen i slutet på juni i år såg jag jokken på långt håll i kikare. Då var den grym. Nu när nästan all snön väl har hunnit smälta bort uppe på Louttoláko borde jokken inte vara så farlig. Men man vet aldrig med denna bäck! /Hans
 
Senast ändrad:
Jag tältade 2008 vid den lilla sjö som finns s om Svenonius glaciär under 3 dagar med högtryck.
Det rann ut mycket smältvatten då från sjön och flödet ökade markant under de 3 dagarna där.

Luottojåkkå avvattanr bl.a Svenonius glaciär och den vattenmängd som då fanns i början på jokken gör att det inte var att tänka på något vad längre ned!
 
Luottojåkkå avvattanr bl.a Svenonius glaciär och den vattenmängd som då fanns i början på jokken gör att det inte var att tänka på något vad längre ned!

Ja, Luohttojåhkå är ju en glaciärjokk med allt vad det innebär. När det mesta av snösmältningen är slut för säsongen är det nog väldigt ovanligt att den är helt ovadbar. Men skulle det inträffa så får man väl (som vanligt) vänta till en tidig morgontimma när vattenståndet är minimalt.

Sedan är frågan om du som inledde denna tråd vill ha en alternativ väg upp till Luohttoláhko, om du inte vill vada jokken. Det finns ju hyfsade sådana vägar, beroende på vilket håll du kommer ifrån.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.