Branta backar i skåne ??

Halloj !

Någon här som kan tipsa om några branta långa ( kanske ökända) backar i skåne län för lite hårdare motionspass ?

Vet inte om denna typ av backar ens existerar i skåne men jag tänkte höra om någon har något tips.

/ T
 
Ja Skåne är ju inte känt som det bergigaste landskapet i Sverige; men här är mina kandidater:
1. Nordsidan av Hallandsåsen. Parallellt med motorvägen (västra sidan).
2. Vägen från parkeringen i Skäralid till Kopparhatten.
3. Vill även minnas att vägen mellan Veberöd och Skurup är ganska kuperad.

Ska bli kul att se vad för andra tips som kommer in.
 
3. Vill även minnas att vägen mellan Veberöd och Skurup är ganska kuperad.
Stämmer bra. Från Skönabäck gods upp till åskrönet vid Stenberget har man ca 1500 meter uppför. Tror det är ungefär 100 m stigning. Segt som f-n! Vill man ha samma stigning men på lite kortare distans (dvs brantare) kan man ta en parallell väg till föregående. Starta i Slimminge cykla några km så kommer du till backen. Den är ca en km lång. Cykla över krönet och ner på andra sidan. Sen vänder du och cyklar tillbaka över krönet igen. Mjölksyra garanteras! Den förstnämnda vägen är smal och rätt hårt trafikerad. Den andra är smalare men betydligt glesare trafik. Det är väldigt många cyklister som trampar där.
 
Hallandsåsen har

flera tuffa backar. T ex de som går parallellt med järnvägen söder om Båstad.

På bilden har jag kämpat mig uppför norra backen på Inlines.

Thure
 

Bilagor

  • pic_9873.jpg
    pic_9873.jpg
    30.4 KB · Visningar: 2,205
Nv-skåne

Hela Söderåsen, mellan Åstorp, Bjuv, Kågeröd, Röstånga, Ljungbyhed, Krika; gott om större och mindre småvägar upp och ner för åsen. Vacker natur!

Glumslövsvägen och Ålabodsvägen, Glumslöv mellan Helsingborg/Rydebäck och Landskrona. Goda chanser till motvind!

Förlängningen av väg111 från Mölle upp till fyren på Kullaberg.

Romeleåsen Veberöd/Genarp

/A.
 
Väg 102 mellan Veberöd och Skurup

och småvägarna runtom. På kartan har jag markerat de backar jag tycker uppfyller dina krav. 102:an utmärkt. Ortsbeteckningar i rött är vad som står på skyltarna om du cyklar 102:an.

Rödprickat är uppför (gulprickat är potthålig grusväg, ej skön med 8 kg i däcken). Backen längst ner till vänster är ca 1,5 km. Det ger dig en uppfattning om den ungefärliga längden på de övriga. Reservation för att jag höftat/minns dem fel. Brantast är de tre nedersta till höger. Mycket trevliga cykelvägar med vacker natur och vidsträckt utsikt. Du ser t ex Öresundsbron och Köpenhamn från den högsta punkten (vid skylten till Everlöv ungefär).

Blir helt tokigt med bilden. Skyltarna ovan är mot Everlöv (i korsningen där det står Kläggeröd på kartan) och mot Blentarp (där det står "Ram" på kartan). väg 102 är alltså vägen mellan Idala i det skuggade området upptill på kartan och Janstorp längst ner.
 

Bilagor

  • Backar 102 2.jpg
    Backar 102 2.jpg
    58.3 KB · Visningar: 2,646
Senast ändrad:
Ringsjöarna upp till Höör. Åsarna på tvärs ger många fina backiga och vackra vägar.
Skåne är inte platt, mera som en ungspannkaka, fjäll saknas trots fjällkingebacken.
go tur
 
Skåne platt som en pannkaka?

Vill minnas att det sägs att om Skåne varit platt som en pannkaka hade det funnit berg högre än Mt Everest i Skåne....

Skånes åsar är horstar med dalsänkor mellan höjdryggarna. Därför blir sluttningarna branta på de flesta ställena men uppe på åsen är det platt. Så möjligheterna för att hitta branta backar är stor. Däremot är utbudet av asfalterade vägar mindre.

Söderåsens nordsida

Mina gamla hemmatrakter så känner till området även om jag aldrig cyklat landsväg där.

Vet en utmärkt mördarbacke men underlaget är grus. Rakt söderut från Klippan, genom Krika rakt söderut. Backen börjar i hårnålskurva och sen brant uppför. Så brant att bilister som inte kan backen inte bör ge sig upp för den om den är isig på vintern. Kanske om de har fyrhjulsdrift eller snökedjor...

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?var=krika+skog
Backen ligger öster om markeringen, hårnålskurvan är vid Skogshyddan.
Gulmarkerade vägar på åsen är asfalterade. Längre västerut finns en lång backe upp som ligger på sydsidan av Klövaravinen. Söder om Ljungbyhed finns en rak backe uppför också. Upplever dock backarna på grusvägarna som brantare. Kanske kraftigare däck eller cross?

Trevligt ämne det här. Blev lite inspirerad nu, får helt enkelt ta med min cykelcross nästa gång jag besöker föräldrarna.
 
Glumslövsvägen och Ålabodsvägen, Glumslöv mellan Helsingborg/Rydebäck och Landskrona. Goda chanser till motvind!

Där brukar jag springa när jag hälsar på svärmor. Tror att det är ca 60 m stigning i ett par etapper, så det känns inte direkt som backträning. Men kör man upp och ner ett par gånger så kan det kanske bli jobbigt. Fin utsikt är det i alla fall, och så kan man köpa glass på hotellet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Yver Cykel för branta backar med tung last? Landsvägscykling 9
Nilstus Landsvägscykling Skåne Landsvägscykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.