Bra vandrinsplatser och leder.

Jag och min tjej tänkte ut och vandra någon stans i Sverige är det någon som kan rekommendera några bra och fina ställen för detta. Har inte vandrat så mycket tidigare så helst inte allt för svårt.
 
Sverige är fullt av bra vandringsplatser och leder. Det är dock svårt att komma med vettiga rekommendationer när du inte lämnar en kravspecifikation.

Vad vill ni uppleva? Kalfjäll, Urskog, Kustlandskap etc? Kommer ni tälta eller bo i stuga? Var i vårt avlånga land vill ni vandra? Vilken tid på året vill ni vandra, vår, sommar höst?

Det finns mängder av trådar på utsidan där folk delar med sig av sina tips och smultronställen, sök i forumet. Jag har själv upptäckt många nya platser endast genom att söka i forumet.
 
Några tips på vandringar i Sverige ...

Jag och min tjej tänkte ut och vandra någon stans i Sverige är det någon som kan rekommendera några bra och fina ställen för detta. Har inte vandrat så mycket tidigare så helst inte allt för svårt.

Hej Gewa,
eftersom du skriver så allmänt så blir också mitt svar rätt öppet.

Roslagsleden sträcker sig från Danderyd norr om Stockholm upp till Grisslehamn, närmare 190km vandring. Och eftersom du vandrar i relativt stadsnära områden så kan du nog hitta något B&B eller annat boende för några övernattningar. Det finns en stuga att sova i under en etapp, men vindskydden är inte så frekventa. Vill du läsa om mina vandringar på leden; läs på Vandringsman.

Sörmlandsleden är betydligt lättare att nå; den sträcker sig över ett så mycket större område. Och då kan jag rekommendera denna bok för inspiration och information. Och vill du få inspiration gällande de delar jag vandrat; läs på Vandringsman.

Är du ovan vandrare ... börja sakta, men tveka inte att utmana dig själv.
 
Vandring

Tack för jätte bra svar tanken är att vi ska vandra någonstans nu på hösten och det har varit norrut som vi har haft våra funderingar. Fast söderut är kanske också lika intressant. Intresset har väl varit att vandra på kalfjäll så att man kan se öppna landskap med vatten och natur . Sen känns det som vi skulle vilja bo i stuga ska.
 
Hvis du skal vurdere en tur i snaufjell (kalfjäll), så husk på at det kan være is og snø på denne tiden av året. Det gjelder både i nord og i sør, både Norge og Sverige. Det er ikke snakk og store mengder snø, men det kan være såpass at det blir tungt å gå, og dessuten kan det være glatt og vanskelig særlig i skrått terreng.

Jeg ville i alle fall sjekke hvordan forholdene er i nærheten av E12, nærmere bestemt fra Hemavan til Ammernäs eller også turen fra Umbukta til Sauvasshytta, Kvitsteindalstunet og tilbake til Kåtaviken, http://ut.no/rute/kvitsteindalstunet-sauvasshytta2 Der har du hytter med rimelig avstand, og brukbare hytter som er åpne hele året. Husk DNT-nøkkel hvis du drar til Norge, den må du ha! Ellers trenger du bare å beregne hva du skal ha på deg og hva du skal spise. Siden du ikke er så turvant er det lurt å ikke ta for lange og krevende turer i starten.
Otto
 
Då är Grövelsjön ett mycket vackert fjällområde som jag kan rekommendera. Området har god tillgänglighet och är förhållandevis lättvandrat. Ni kan välja att gå flerdagsturer mellan stugor, dagsturer och toppturer. Kolla in www.grovelsjon.com för mer info.

Jag vill dock påpeka att det kan bli ganska kallt i fjälltrakterna så här års, förbered er för minusgrader och ta med varma kläder.

Lycka till!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.