Bra väska för rygg/axel problem.

Jag har testat Haglöfs oxo 65L och Matrix 60L. Provade oxon med 22 kilo i och Matrix med 15 kilo. Direkt efter jag hade provat dem kände jag att de båda verkar ta för mycket på mina axlar, om jag följer råden de gav i butik (asså att axelremmarna ska följa upp från ryggen).

Skulle det funka att ha axel remmarna högre upp så de ej tynger ned min axlar så mycket eller kommer höfterna/knän att braka ihop?

Finns det några andra väskor att rekomendera som ligger i samma prisklass ungefär. (Tycker butikerna jag kollat upp i Sthlm har väldigt dåligt utbud på ryggor)!

Ni som har axelproblem/ryggproblem hur brukar ni göra?
 
Jag bär nästan alltid bara med benen och använder axelremmarna mer för att balansera ryggan. Tycker att det blir så när jag drar åt avbärarbältet, flyttar ner det lite, släpper på axelremmarna och drar lite lagom toppstramarna. Jag skulle gärna bära mer på ryggen ibland, men det är inte så lätt att ställa in min ryggsäck så, jag förstår inte riktigt iaf. Kanske kan det vara en idé att öka avståndet mellan avbärarbälte och axelremmar för att bära mer med benen.

Följ inte råden i butiken för mkt utan testa massa olika sätt att ställa in säcken. Det är viktigt att kunna variera sig också tycker jag.

Har en Osprey Luna.
 
Prova

att flytta upp fästena för axelremmarna dvs ställ in en längre rygglängd på ryggsäcken.

Jag blir lite osäker när du skriver väska. Med mitt språkbruk är väska och ryggsäck inte förenliga begrepp. Midjeväska kan du ha men då för mindre bördor upp till max 3 kilo eller så.

Thure
 
Tack för alla snabba svar.

Jo ja får nog ta o prova med en lite längre rygglängd och även dra upp remmarna.

Men det känns dock inte som att ryggsäckens vikt är det största problemet.
 

avslutad210712

Gäst
För att ett höftbälte (eller avbärarbälte) skall klara av att föra över kraften till höften när man bär lite mer så skall det inte vara det mjukaste man hittar utan det måste ha en viss styvhet i vertikalled. Kommer inte ihåg hur Oxons bälte är men när jag kollade på Matrix så tyckte jag att bältet kändes i vekaste laget. Ett mjukt bälte är såklart skönt när man känner på det i affären men det är inte där man skall bära.

Sen är det viktigt att rygglängden är rätt. Har själv lite problem med framförallt ryggen när jag bär för mycket med axlarna så jag väljer på precis samma sätt som redan nämts att bära det mesta med höftbältet och sedan använder jag mest axelremmarna till att balansera upp ryggsäcken. Oavsett att jag bär på det sättet så får jag ofelbart ont i ryggen om rygglängden är för kort eftersom jag då får mer tryck på axlarna vilket i sin tur trycker ner efter ryggraden.
 
Fast en lätt ryggsäck är oftast billigare än en tung. Och 22 kilo låter rätt mycket, t.o.m. för mig som är tungpackare. Har man axel/rygg-problem är det det först ajag skulle tänka på. Packvikten alltså. Snarare det än att tro att en ryggsäck skulle lösa något.
 

avslutad210712

Gäst
Upp till 22 kg kan jag varmt rekommendera Osprey Aether som nog ligger rätt lika som Matrixen i pris men med ett som jag tycker helt överlägset höftbälte. Gick själv med just 22 kg i en sån i sommar utan det minsta lilla problem med rygg och axlar. Gissar att jag troligen hade kunnat lägga på ett antal kg utan problem men skall jag bära uppåt 30 kg så väljer jag hellre min Osprey Crescent för det skall rymmas också :)
 
De e klar större plånbok hjälper men som student e den inte speciellt stor hehe :p.

Som du säger avslutad210712 kändes matrix höftbälte ganska så mjukt, så den kanske inte e de bästa alternativet. Ska kolla in Osprey Crescent som du tipsade om.

Har nämligen väldigt stora problem med min höger axel, vissa dagar kan jag ej lyfta armen om jag tex ansträngat just axeln dagen innan. Men de e bara o träna och hoppas det hjälper till det bättre :).

Tack för allas hjälp.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.