Bra kurser i Stockholm

Hej allihopa som ser fram emot kommande säsongen! Jag är en 'nästannybörjare' från Stockholm som började åka långfärdsskridskor före året och blev jätteförtjust. Läste en hel del i de böckerna jag kunde hitta - t ex Långfärdsåkning på Skridskor - men kom in i det hela för sent för att gå någon teorikurs, som alla verkade ha ägt rum under hösten. Därför höll jag mig enbart till plogade banor såsom Norrviken. Men kul var det ändå! Nu vill jag göra det hela 'rätt', ta en bra kurs, och komma in i iskunskaper och dyl. Dock när jag tittar på nybörjarkurserna (t ex den som Friluftfrämjandet erbjuder) verker de kanske lite för nybörjarinriktade - med mycket tid som går åt att prata om grundutrustningen och -tekniken. Är det någon därute som vet om det finns en riktig bra teorikurs för de som har åkt lite för, har utrustningen, och vill fördjupa sina kunskaper? Tack på förhand för alla förslag!

Mvh,
Patrick
 
Hitta bra åkkompisar som har hållit på ett tag !!
Det finns ingen bättre kurs än att kolla in andra åkare och knycka det som ser bra ut, och fråga varför de gör som de gör. Nästan alla skrinnare är sociala typer och förmedlar gärna tips och trix.
Gå med i Friluftsfrämjandet ändå eller någon skridskoklubb, behöver ju inte vara SSSK, kolla in http://www.skridsko.net/
Och du, testa med en plurrövning under ordnade förhållanden !
// Bengt
 
Både Alliansen och SSSK har iskunskapskurser. Har inte gått någon av dem men SSSKs verkar gedigen och hade jag bara bott i Stockholm hade jag garanterat gått den, om inte annat så för att få det fina tygmärket. Det är bara det där med att bli medlem i SSSK...

-Palle
 
FF Stockholmsalliansen (www.alliansen.net) kommer att anordna en iskunskapskurs under kommande säsong. Datum för detta är inte bestämt ännu.

Håller även med Bengt F i hans synpunkter ovan om att diskutera med andra åkare. Det finns mycket kunskap att ta till vara från andra åkare på turer.

[Ändrat av rosengrenerik 2006-10-17 kl 23:04]
 
ÖIP