Bra kurser i Stockholm

Hej allihopa som ser fram emot kommande säsongen! Jag är en 'nästannybörjare' från Stockholm som började åka långfärdsskridskor före året och blev jätteförtjust. Läste en hel del i de böckerna jag kunde hitta - t ex Långfärdsåkning på Skridskor - men kom in i det hela för sent för att gå någon teorikurs, som alla verkade ha ägt rum under hösten. Därför höll jag mig enbart till plogade banor såsom Norrviken. Men kul var det ändå! Nu vill jag göra det hela 'rätt', ta en bra kurs, och komma in i iskunskaper och dyl. Dock när jag tittar på nybörjarkurserna (t ex den som Friluftfrämjandet erbjuder) verker de kanske lite för nybörjarinriktade - med mycket tid som går åt att prata om grundutrustningen och -tekniken. Är det någon därute som vet om det finns en riktig bra teorikurs för de som har åkt lite för, har utrustningen, och vill fördjupa sina kunskaper? Tack på förhand för alla förslag!

Mvh,
Patrick
 
Hitta bra åkkompisar som har hållit på ett tag !!
Det finns ingen bättre kurs än att kolla in andra åkare och knycka det som ser bra ut, och fråga varför de gör som de gör. Nästan alla skrinnare är sociala typer och förmedlar gärna tips och trix.
Gå med i Friluftsfrämjandet ändå eller någon skridskoklubb, behöver ju inte vara SSSK, kolla in http://www.skridsko.net/
Och du, testa med en plurrövning under ordnade förhållanden !
// Bengt
 
Både Alliansen och SSSK har iskunskapskurser. Har inte gått någon av dem men SSSKs verkar gedigen och hade jag bara bott i Stockholm hade jag garanterat gått den, om inte annat så för att få det fina tygmärket. Det är bara det där med att bli medlem i SSSK...

-Palle
 
FF Stockholmsalliansen (www.alliansen.net) kommer att anordna en iskunskapskurs under kommande säsong. Datum för detta är inte bestämt ännu.

Håller även med Bengt F i hans synpunkter ovan om att diskutera med andra åkare. Det finns mycket kunskap att ta till vara från andra åkare på turer.

[Ändrat av rosengrenerik 2006-10-17 kl 23:04]
 
ÖIP

Ett tips är att åka på Östermalms IP vid Stadion. Många åker elegant och effektivt (=målet!) och att ligga där och nöta är en bra start på säsongen. Öppnar normalt 01dec och har öppet ända till 23 på kvällarna (ej lördagar och vissa undantag för tävlingar). Mellan 22-23 är det inte många som kör, de flesta går hem vid 20.
 
Re: ÖIP

Rajjan; sa:
Ett tips är att åka på Östermalms IP vid Stadion. Många åker elegant och effektivt (=målet!) och att ligga där och nöta är en bra start på säsongen. Öppnar normalt 01dec och har öppet ända till 23 på kvällarna (ej lördagar och vissa undantag för tävlingar). Mellan 22-23 är det inte många som kör, de flesta går hem vid 20.

ÖIP's öppningsdatum är väderberoende - de två senaste säsongerna öppnade ÖIP tidigare än den 1 december. 2004 öppnade dom den 22 november, och 2005 några dagar före den 27 november. Så håll koll på vädret mot slutet av november!

Sedan brukar det gå bra att åka på ÖIP även efter stängningen kl 23. Man blir inte utkörd, utan dom bara släcker belysningen - men det är ändå såpass ljust från närliggande gatubelysning att det går hyfsat bra att åka ändå (man kan se det som en övning i att åka på naturis i mörker). Stora grinden stängs kanske, men det finns andra ställen man kan gå in till och ut från ÖIP på.

ÖIP är min "hemmais" - jag har 15 min promenad dit. Bara Nybroviken ligger närmare, men att åka "på Nybrovikens is" var det nog längesen man kunde göra...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
boboz Slipa långfärdsskridskor innerstaden Stockholm Långfärdskridsko 5
BJ Skridskokartor Stockholm - till ny webbplats Långfärdskridsko 0
aliquerer Allmänt om skridskoåkning i Stockholm Långfärdskridsko 14
Ditho Uthyrningsställe i Stockholm för lös häl-skridskor? Långfärdskridsko 1
seon Tid att slipa. Var i Stockholm? Långfärdskridsko 15
eliaz Stockholm nu? Långfärdskridsko 1
dom_runner Bästa butik i Stockholm? Långfärdskridsko 19
JoakimDr Tips på duktiga slipare i Stockholm Långfärdskridsko 2
xblp Saltis i Stockholm Långfärdskridsko 0
rosengrenerik Nybörjarkurser i Stockholm Långfärdskridsko 0
oddbol Brunnsviken, Stockholm Långfärdskridsko 1
gnorx Tillräckliga isar nära Stockholm? Långfärdskridsko 1
KarlG Skridskobanor i Stockholm -idag? Långfärdskridsko 9
Fransila skridskoisar i Stockholm eller på Åland? Långfärdskridsko 1
henkealf Löshälspaket på rea i Stockholm? Långfärdskridsko 7
malbr803 Isar i Stockholm? Långfärdskridsko 1
avslutatmedlemskap1004 Is på Hellassjön, Stockholm Långfärdskridsko 0
KLAGER Permanent underhållen bana Stockholm-Uppsala Långfärdskridsko 0
tmthulin Alfa hafjell GTX - i Stockholm Långfärdskridsko 8
lucky Nytt skridskoforum för Stockholm!!!! Långfärdskridsko 0
ÅsaLindbom Hyra långfärdskridsko i Stockholm Långfärdskridsko 11
dexecupen Hafjell GTX från Alfa..var finna i Stockholm? Långfärdskridsko 16
resenaren Hyra skridskor i stockholm Långfärdskridsko 2
Ivita Isar nära Stockholm?? Långfärdskridsko 2
mielo Tips på bra butik i Stockholm? Långfärdskridsko 7
kr-val Dödsfall i Stockholm. Någon som vet mer? Långfärdskridsko 2
Var hyra utrustning i Stockholm? Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.