Bra GPS-Logger för flera dagar

Visst, min vanliga handhållna GPS loggar turerna fint, men batterierna räcker inte så länge. Samma sak med mobiltelefonen.

Finns det någon logger som klarar av flera dagar? De jag har sett har max 42 timmar.

Alla tips uppskattas mycket.
 
På vanliga handhållna enheter, så går det ju att ha med sig reservbatterier. Dessutom finns ju möjlighet till att köra externa batterier + sladd vid behov.

Själva minneskapaciteten brukar ju inte vara något större problem på moderna handhållna enheter, även om du får vara beredd på att dela upp loggen på flera filer, t.ex. 1 logg/dag.

Vad (vilken aktivitet) ska du ha loggen till?
/Niklas
 
Frågan är väl hur tätt den ska logga. Ju tätare den loggar desto mer batteri drar den, att ha GPS-mottaren aktiv är det som drar mest batteri. Det finns ju grejer för paketspårning och liknande, de borde ju klara sig lite längre.
 
För bilåkande kan man köra en fickGPS på bilens elsystem. T ex Garmins Etrexserie har vettig batteritid med NiMH R6. Ispecifikationen uppges 25 timmar.

Thure
 
I USA är det vanligare med GPS-trackers som placeras på barnen, endel av dem har batteritider på upp till 10 dagar, men då kanske de inte loggar så ofta?
 
Tack för alla förslag. Jag behöver inte någon tracker med uppringning utan bara en enkel mottagare som sparar spåret. Ingen nytto-pryl utan mest för att det roligt att se vilka irrfärder man gör.

Nu har jag hittat TRACKSTICK som kan vara den loggare jag söker - dessutom med vanliga batterier.
 
För "daglig" GPS-Tracking så använder jag appen "GPS-Logger" som finns till Android.

Man kan ställa in så att Appen startar med automatik då mobilen startas och den ligger helt och hållet i bakgrunden och sköter sitt arbete.

För att spara batteri på mobilen så kan man låta den logga med ett längre intervall, om man inte har några större krav på exaktare plats vid varje tidpunkt så kan man ha rätt lång tid mellan loggningarna.

Med Appen kan man även ställa in så att den mailar "dagens" GPS-Rutt med ett visst intervall, vilket är alldeles förträffligt då man med automatik får "GPS-Rutten" till sin mail och därmed slipper ansluta telefonen till datorn för att tanka ned loggfilen.

Man kan experimentera lite med hur långt intervall mellan GPS-loggningen man vill ha för att inte förbruka onödigt mycket batteri.


Jag har på min mobiltelefon konfigurerat att GPS-Logga med 10 minuters intervall då jag inte har större behov av att veta var jag varit än att jag kan gå tillbaka i tiden för att kunna se "ungefär" var jag befann mig vid en specifik tidpunkt eller hur lång tid det tog att åka från X till Y (blir inte *exakt* men tillräckligt noga för min del).
Perfekt även då man ska tidsrapportera för det går att se när man kommer/lämnar en arbetsplats/kund osv.


Kan verkligen rekommendera appen.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mendhak.gpslogger

Testa gärna och återkom med info om vad ni tycker om Appen...

.
 
Tack Mats! Mycket läcker app som räcker långt. Men för vandringar på en vecka eller mer behövs något annat.

Det blev en TrackStick till slut. Köpt på eBay från USA. Går på vanliga AAA-batterier. All data ligger kvar vid batteribyte. Det finns några finesser med den här Loggern som jag gillar. Bl.a. går den i viloläger efter önskat antal minuter. Loggningen kan ställas var 5:e sek, 1 min eller många minuter. En kul funktion är att det går att spara sin logg på en hemsida. Sedan kan familj och kompisar titta var man har varit och när. Det går också att synka bilder för en viss position, men detta har jag inte prövat än.

En nackdel är att TrackStick loggar några minuter lite kors och tvärs när man t.ex. går in i ett hus. Det gör inte min Garmin GPS.

trackstick-super-trackstick.jpg

webb.jpg

Länk till företaget TrackStick

Länk till Manualen (för de som är extra intresserade)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
swefatalerror GPS logger Navigering 1
ryssen GPS logger/locaotr med fet batteritid Navigering 13
flameboy GPS logger Navigering 1
MonicaKa Billig GPS-logger/kvalitet okänd Navigering 24
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.